• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4059 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۹ فروردين

اولين روز كاري بولتون

جان بولتون، مشاور امنيت ملي جديد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا كه به عنوان فردي جنگ‌طلب و ضدايراني شناخته‌مي‌شود، درست يك روز پس از خروج اچ‌آر مك‌مستر، مشاور پيشين امنيت ملي، در روز تعطيل شنبه در كاخ سفيد در محل كار خود حاضر شد. بولتون روز پنجشنبه و جمعه نيز در كاخ سفيد حاضر شده‌بود و با كاركنان شوراي امنيت ملي ديدار كرده‌بود تا يك انتقال قدرت آرام و بدون دردسر از ژنرال مك‌مستر به او صورت گيرد. پايگاه خبري بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خبر داده است كه بولتون قصد ندارد تغييرات زيادي در تيم امنيت ملي كاخ سفيد ايجاد كند. جان بولتون پيش از اين و در دوران جنگ عراق به عنوان سفير امريكا در سازمان ملل متحد فعاليت كرده‌بود و با عقايدش در مورد لزوم حمله به ايران و كره‌شمالي در بين اكثر ناظران شناخته‌مي‌شود. تفاوت ديدگاه‌هاي بولتون با ژنرال اچ‌آر مك‌مستر باعث گمانه‌زني‌ها در مورد احتمال جابه‌جايي‌هاي بزرگ در كاركنان و تيم مشاوران امنيتي رييس‌جمهور شده است.

مارجري كوهن، يادداشت‌نويس پايگاه خبري تروت‌ديگ در مطلبي در مورد انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا مي‌نويسد: «هيچ يك از كارهايي كه دونالد ترامپ از 14 ماه پيش انجام داده است، نه تنها براي ايالات متحده امريكا بلكه براي همه جهان، خطرناك‌تر از انتخاب جان بولتون به عنوان مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور نيست. اما به هيچ‌وجه غافلگيركننده نبود كه متوجه شديم رييس‌جمهور دوست دارد از يك مردم آزار مانند خودش مشاوره دريافت كند.» اين پژوهشگر دانشگاه حقوق توماس جفرسون مي‌نويسد: «بولتون همه نهادهاي بين‌المللي را فرصتي براي آتش‌افروزي و ايجاد جنگ مي‌بيند و به هيچ‌وجه حاضر به پذيرش منشور ملل متحد نيست كه به حل و فصل مسالمت‌آميز منازعات و خودداري از استفاده از زور مگر به عنوان دفاع از خود، تاكيد دارد.»

يكي از اولين برنامه‌هاي اعلام شده احتمالي جان بولتون در مقام مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور، احتمالا سفر به تايوان خواهد بود. به گزارش اكونوميست، اين احتمال وجود دارد كه بولتون تا دو ماه ديگر براي شركت در مراسم افتتاح موسسه امريكا در تايوان (AIT) به آنجا سفر كند. چنين سفري مي‌تواند يك سيگنال بسيار تند از آغاز دور تازه تنش‌هاي واشنگتن با پكن باشد. امريكا مدت‌هاست كه سياست چين واحد پكن را پذيرفته است و در راستاي خواست چين، هنوز تايوان را به عنوان يك كشور مستقل به رسميت نشناخته است. پيش از اين و در روزهاي اوليه كار ترامپ در كاخ سفيد، تماس تلفني رييس‌جمهور تايوان با رييس‌جمهور امريكا و تبريك به مناسبت انتخاب او باعث ايجاد تنش در روابط با چين شده‌بود، چين به رسميت شناختن استقلال تايوان را به نوعي نقض حاكميت ملي و تماميت ارضي خود از سوي امريكا حساب مي‌كند.

انتصاب جان بولتون در عين حال ممكن است مشكلاتي هم براي كاخ سفيد ترامپ ايجاد كند. سي‌ان‌بي‌سي در گزارشي مي‌نويسد كه همزمان با مشكلاتي كه به دليل تداخل منافع براي اسكات پروئيت، رييس آژانس حفاظت از محيط زيست پيش آمده است، بولتون نيز پيش از ورود به مقام جديدش مجبور شده با وكلايش مشورت كند تا عضويتش در نهادهاي ديگر باعث تداخل منافع و اخراج يا محاكمه احتمالي نشود. بولتون با تعدادي از كميته‌هاي كمك‌مالي سياسي (PAC) كه به صورت مجتمع به نامزدهاي انتخاباتي همفكر كمك مي‌كنند، همكاري كرده است. با اين حال تمامي اين كميته‌ها منحل شده‌اند يا بولتون ارتباط خود را با آنها قطع كرده‌ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون