• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4062 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۲ فروردين

تصميم خوب دولت

علاء ميرمحمد صادقي

دولت در شرايطي كه ارزش ريال در برابر دلار در حال تضعيف و سقوط بود، تصميم خوبي اتخاذ كرده است.

پول ملي همچون ناموس مملكت است و دولتمردان كشور بايد از اين ناموس حمايت و صيانت كنند؛ متاسفانه در هفته‌هاي گذشته ارزش پول ملي كشور در برابر ارزهاي خارجي در حال سقوط بود به اين جهت بايد تصميم دولتمردان كشور در اين شرايط را تصميم درستي خواند. چرا كه سقوط ارزش پول ملي در برابر ساير ارزهاي خارجي بسيار خطرناك است و تبعات زيادي در پي دارد.

در حقيقت سقوط ريال در برابر دلار در هفته‌هاي گذشته از حالت جهش بي‌قاعده خارج شده و در حال ورود به ورطه سقوط بود ودولتمردان بايد براي بازگرداندن ارزش ريال در برابر ارزهاي خارجي زودتر به تصميم‌گيري مي‌رسيدند و به همين جهت بايد اين تصميم را خوب خواند و خواهان ادامه آن بود.

وضعيت افزايشي قيمت ارز مطمئنا تاثير نامطلوبي روي كالاهاي ايراني خواهد گذاشت. گرچه اين افزايش قيمت ارز ممكن است باعث توسعه صادرات شود، ولي مشروط به اينكه قيمت ارز تثبيت شود. در همين حال سكوت دولت و مقامات بانك مركزي هم در اين زمينه خيلي ابهام‌برانگيز نبود.

كاهش قيمت ارز از سوي دولت در بازار با توجه به تاثيري كه روي تورم دارد اتفاق خوبي است و به بازار كمك مي‌كند تا تجار با پيش بيني بهتري بتوانند وارد فعاليت‌هاي اقتصادي شان شوند. در شرايط بحران و نوسانات ارزي هيچ كس قادر به تصميم‌گيري صحيح در بازار نيست و مي‌توان از اين حيث تصميم دولت را مثبت ارزيابي كرد. گرچه افزايش قيمت ارز مي‌تواند روي صادرات اثر مثبت بگذارد، اما تثبيت قيمت ارز و كوتاه شدن دست واسطه‌ها از بازار ارز مي‌تواند تاثيرات مثبت‌تري را براي بازار داشته باشد.

نائب رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون