• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4077 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

سئول جزييات تازه‌اي از گفت‌وگوهاي رهبران دو كره منتشر كرد

خلع سلاح هسته‌اي به شرط صلح با امريكا

گروه جهان |دو روز بعد از برگزاري نشست تاريخي رهبران كره شمالي و جنوبي در منطقه امنيتي مرز دو كره، سخنگوي دفتر رياست جمهور كره جنوبي، جزييات تازه‌اي از نتايج گفت‌وگوهاي رييس‌جمهور كره جنوبي و رهبر كره شمالي را به اطلاع خبرنگاران رساند. به گزارش نيويورك تايمز يون يونگ چان خبر داد در ديدار روز جمعه رهبر كره شمالي وعده داده است كه در صورت قبول رسمي صلح از سوي ايالات متحده امريكا در شبه‌جزيره كره و تعهد عدم تجاوز اين كشور به خاك كره شمالي، پيونگ‌يانگ آماده است تا تمام سلاح‌هاي هسته‌اي خود را كنار بگذارد. به گفته سخنگوي رياست‌جمهوري كره جنوبي، كيم جونگ اون همچنين وعده داده است كه براي اعتمادسازي در مورد جديتش در كنار گذاشتن آزمايش‌هاي هسته‌اي از روزنامه‌نگاران و كارشناسان كره جنوبي دعوت مي‌كند تا در مراسم تعطيل كردن مركز آزمايش‌هاي هسته‌اي كره شمالي شركت كنند. بر اساس اين گزارش تعطيلي اين مكان در شمال شرقي كره شمالي، كه تاكنون ميزبان 6 آزمايش هسته‌اي بوده است، قرار است طي ماه آينده ميلادي (ماه مه) انجام شود. كيم جونگ اون كه به تازگي با مايك پومپئو، رييس پيشين سيا و وزير جديد امورخارجه ايالات متحده امريكا در پيونگ‌يانگ ديدار و گفت‌وگو كرده‌، قرار است به زودي با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا نشستي بي‌سابقه داشته ‌باشد. بر اساس جزييات جديدي كه يو يونگ چان، سخنگوي دفتر رياست‌جمهوري كره جنوبي به خبرنگاران اطلاع داده است، كيم در ديدار روز جمعه خود با مون جائه‌اين تاكيد كرده‌: «امريكايي‌ها ذاتا بر عليه ما موضع‌گيري مي‌كنند، اما وقتي كه با ما صحبت كنند مشاهده خواهند كرد كه من آدمي نيستم كه به سمت جنوب يا حتي بر فراز اقيانوس آرام يا به سمت ايالات متحده امريكا، بمب هسته‌اي پرتاب كنم.»رهبر كره شمالي، طي ماه‌هاي پس از آغاز سال جديد ميلادي، تلاش تازه‌اي براي بهبود روابط ديپلماتيك اين كشور با همسايگان و ايالات متحده امريكا آغاز كرده است. بعد از انكه پيونگ‌يانگ با از سرگيري مذاكرات با سئول به بهانه شركت ورزشكاران كره شمالي در المپيك پيونگ‌چانگ در كره جنوبي، موافقت كرد، شرايط براي اين كشور به سرعت در حال تغيير است. طي ماه‌هاي گذشته كيم جونگ اون، براي اولين‌بار در يك سفر رسمي از كره شمالي خارج شد و براي ديدار با شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين، به پكن سفر كرد، بعد از اين ديدار سفر محرمانه رييس وقت سازمان اطلاعات مركزي امريكا به پيونگ‌يانگ و بعد از آن ديدار تاريخي كيم جونگ اون از كره جنوبي و مذاكرات با رييس‌جمهور اين كشور، از برنامه‌هاي ديگر ديپلماتيك كره شمالي بود كه بعد از آزمايش‌هاي متعدد موشكي و هسته‌اي در طول سال 2017 تحت فشار تحريم‌هاي شديد بين‌المللي قرار گرفته است. پيونگ‌يانگ از ابتداي سال جاري ميلادي اقدام به آزمايش موشكي و هسته‌اي را متوقف كرده است و به گفته رهبر اين كشور، قرار است تنها سايت آزمايش‌هاي هسته‌اي اين كشور، در طول ماه آينده تعطيل شود.

ديدار ترامپ با كيم تا 4 هفته ديگر

همزمان رييس‌جمهور امريكا، دونالد ترامپ در يك سخنراني در ميشيگان اعلام كرد كه 3 تا 4 هفته ديگر با رهبر كره شمالي ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. هنوز محل و تاريخ دقيق برگزاري اين ديدار مشخص نيست. رييس‌جمهور امريكا در سخنراني شنبه شب خود در ميشيگان تاكيد كرد كه هدف او از اين مذاكرات با رهبر كره شمالي «خلع سلاح هسته‌اي» اين كشور است، اما نمي‌تواند تضمين كند كه اين اتفاق رخ بدهد. به گزارش سي‌ان‌ان او در جملاتي مبهم خطاب به جمعيتي كه براي شنيدن سخنراني او در ميشيگان جمع شده‌بودند گفت: «من نمي‌توانم بگويم چه اتفاقي افتاد، چون واقعيتش را بخواهيد خودمان هم نمي‌دانيم.» او تاكيد كرد: «من ممكن است به گفت‌وگو بروم، ممكن است به نتيجه‌اي نرسم و گفت‌وگو را ترك كنم.» دونالد ترامپ در عين حال به تماس تلفني صبح شنبه رييس‌جمهور كره جنوبي با خود اشاره كرد و گفت: «سئول ما را عامل تحولات اخير مي‌داند، در واقع آنها ما را عامل همه اتفاقاتي مي‌دانند كه در حال روي دادن است.»

آمادگي براي عادي‌سازي روابط با توكيو

مون جائه اين، رييس‌جمهور كره جنوبي، بعد از ديدارش با كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي، به جز دونالد ترامپ، با نخست‌وزير ژاپن نيز تماس گرفته است. بر اساس گزارش آسوشيتدپرس به نقل از دفتر رياست‌جمهوري كره جنوبي، مون جائه اين در گفت‌وگو با نخست‌وزير ژاپن، شينزو آبه، به او اطلاع داده است كه رهبر كره شمالي در گفت‌وگو با او از آمادگي براي عادي‌سازي روابط با ژاپن سخن گفته است. رسانه‌ها پيش از اين خبر داده‌بودند كه دولت ژاپن با نگراني تحولات اخير شبه‌جزيره كره را دنبال مي‌كند و به نتايج آن بدبين است. طي دهه‌هاي 1970 و 1980 تعدادي از شهروندان ژاپني توسط دولت كره شمالي ربوده‌شده‌اند تا از آنها براي آموزش زبان ژاپني براي نظاميان و جاسوس‌هاي كره شمالي استفاده شود، ژاپن مدعي است تعداد اين افراد 17 نفر است و پيونگ‌يانگ تعداد آنها را 13 نفر اعلام كرده است. سال 2002 كره شمالي 5 نفر از اين افراد را به ژاپن بازگرداند و اعلام كرد كه 8 نفر ديگر از آنها فوت كرده‌اند، اما خانواده‌هاي اين افراد همچنان ادعاي دولت كره شمالي در مورد مرگ افراد ربوده‌شده را باور نمي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون