• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4087 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

امريكا نگران رويارويي نظامي با ايران در سوريه است

تنف؛ دماسنج عزم واشنگتن در برابر تهران

گروه جهان| درست در سه جاف مرزهاي اردن و عراق ميان بيابان‌هاي سوريه، پايگاهي نظامي دور افتاده‌اي قرار گرفته‌است كه اين روزها به قلب عمليات ضدايراني ارتش امريكا در سوريه بدل شده‌است. روزنامه واشنگتن پست در گزارشي مي‌نويسد پايگاه نظامي تنف كه به صورت كاملا اتفاقي دو سال پيش از يك مركز آموزش شبه‌نظاميان ضد دولت بشار اسد، به يك مركز استراتژيك براي مقابله با نفوذ ايران در سوريه تبديل شد، اين روزها به يكي از اصلي‌ترين نقاطي تبديل شده‌است كه تضاد دروني استراتژي امريكا در خاورميانه را به نمايش گذاشته‌است. به نوشته واشنگتن پست در شرايطي كه تيم سياست خارجي امريكا كم كم به يك تيم جنگ‌طلب تندرو و ضدايراني تبديل مي‌شود و احتمال رويارويي امريكا با ايران در خاك سوريه بيشتر از گذشته شده‌است، همزمان رييس‌جمهور امريكا از عقب‌نشيني و كاهش نيروهايش در سوريه سخن مي‌گويد.

 

پايگاه تصادفي

پايگاه تنف با وجود موقعيت استراتژيكش در ميان مرزهاي سه كشور خاورميانه، در نقطه‌اي عجيب و دورافتاده واقع شده‌است. دو سال پيش زماني كه امريكا مدعي مبارزه با داعش در جنوب سوريه بود، دولت وقت امريكا به رياست باراك اوباما، پيشنهاد ايجاد يك پايگاه براي آموزش دادن شبه‌نظاميان مخالف دولت اسد در نزديكي مرزهاي اردن را پذيرفت. يكي از مزيت‌هايي كه براي اين پايگاه عنوان مي‌شد، دورافتاده‌بودن آن بود، اينكه در ميان كيلومترها صحراي ماسه‌اي قرار گرفته و دفاع از آن نسبتا ساده‌است. يك مقام بلندپايه امريكايي به واشنگتن پست مي‌گويد: «پايگاه تنف مانند مريخ است! تا چشم كار مي‌كند اطراف آن صحرا است و فقط از طريق يك جاده با دنياي خارج ارتباط دارد. » ابتدا قرار بود نيروهايي كه در اين پايگاه آموزش مي‌بينند و مستشاران امريكايي مستقر در تنف، بعد از طي مراحل جذب و آموزش نيرو به پايگاه‌هاي شمال شرقي سوريه منتقل شوند تا آنجا به نيروهاي ديگر تحت حمايت امريكا بپيوندند و داعش را در شهر بوكمال در مرز عراق قيچي كنند. اما قبل از آنكه اين نيروها بتوانند جابه‌جا شوند، ارتش سوريه و نيروهاي متحدش با حمايت ايران بودند كه مرز عراق را آزاد كردند. قطع خط ارتباط اين نيروها باعث شد تا امريكايي‌ها به جاي تلاش براي رويارويي مستقيم با سوريه و ايران براي ايجاد خط ارتباطي با شمال، در پايگاه تنف بمانند. وقتي كه داعش، سرزمين‌هاي محدود خودش را در نزديكي منطقه تنف از دست داد، ماموريت پايگاه تنف به صورت ناگزير تغيير كرد و كم‌كم به رويارويي با حضور رو به گسترش ايران در منطقه عوض شد.

به نوشته واشنگتن‌پست، نيروهاي امريكايي در تنف تاكنون چندين بار با نيروهاي متحد بشار اسد درگير شده‌اند و به ادعاي اين روزنامه امريكايي «چندين محموله سلاح و مهمات» توسط نيروهاي امريكايي در اين پايگاه رهگيري شده‌است. اين گزارش در عين حال مدعي مي‌شود كه نيروهاي اين پايگاه 9 ماه پيش دو پهپاد تجسسي ايران را در نزديكي تنف هدف قرار داده‌اند. به گفته يك مقام آگاه در وزارت خارجه امريكا كه به شرط محفوظ ماندن نامش با واشنگتن پست گفت‌وگو كرده‌است: «شرايط سال گذشته به‌شدت ترسناك بود.» به گفته اين مقام وزارت خارجه، در آن دوران دو دستگي شديدي در كاخ سفيد ايجاد شد، گروهي كه خواهان افزايش حضور نظامي امريكا در پايگاه تنف و جذب و آموزش نيروهاي شبه‌نظامي براي جنگ با نيروهاي متحد دولت سوريه و ايران بودند و گروهي كه خواهان جلوگيري از اين درگيري هستند.

 

پارادوكس سوريه در كاخ سفيد

واشنگتن‌پست مي‌نويسد: هيچ چيز بيش از پايگاه نظامي دورافتاده تنف در سوريه، ميزان تضاد ميان كردار و گفتار دولت امريكا را نشان نمي‌دهد. براي متحدان امريكا از يك طرف و نيروهاي وابسته به ايران در منطقه، پايگاه تنف به يك دماسنج براي ارزيابي عزم و اراده امريكا براي رويارويي با ايران تبديل شده‌است. حضور ارتش امريكا در تنف اين سوال را پيش مي‌آورد كه «ترامپ براي ريسك رويارويي مستقيم با نفوذ نظامي ايران حاضر است چقدر خون و پول هزينه كند؟»ترامپ طي ماه‌هاي گذشته گام‌هاي متعددي عليه ايران برداشته‌است، از يك سو انتصاب مقام‌هاي ضد ايراني مانند مايك فلين به عنوان مشاور امنيت ملي و مايك پومپئو به سمت رياست آژانس اطلاعات مركزي (CIA) و از سوي ديگر اعلام تحريم‌هاي جديد عليه ايران و حتي نمايش عمومي موشك‌هاي منتسب به ايران در برابر اعضاي شوراي امنيت، همزمان او در ادبيات خودش هم مواضع تند ضد ايراني‌اش را تكرار كرده‌است. مقام‌هاي امريكايي دولت كنوني و پيشين كه با واشنگتن پست مصاحبه كرده‌اند مي‌گويند ترامپ همواره از ريسك يك رويارويي مستقيم با ايران طفره رفته‌است. او حتي در يك نشست خبري كه مستقيما از اهميت حضور امريكا در سوريه براي جلوگيري از نفوذ ايران سخن مي‌گفت، نهايتا گفت كه قصد دارد خيلي زود نيروهاي امريكايي را از خاك سوريه خارج كند. بر اساس اين گزارش، ترامپ در گفت‌وگوهاي خصوصي با مقام‌هاي امنيت ملي دولتش هم كاملا اصرار دارد كه هدف از حضور در سوريه نبرد با ايران نيست، بلكه رسيدن به هدف شكست داعش بود. به گفته يك مقام پيشين دولت ترامپ «هر زمان كه اسم سوريه مي‌آمد مي‌گفت مي‌خواهم سوريه مشكل پوتين باشد.» دنيس راس، مشاور پيشين روساي جمهور امريكا در مورد خاورميانه مي‌گويد كه اگر هر اقدامي عليه نفوذ ايران در منطقه از سوي امريكا انجام شود يا حتي اگر درگيري ميان اسراييل و ايران رخ دهد، امريكا در باتلاق جنگي فراگير در منطقه فرو مي‌رود. به گفته دنيس راس: «چنين جنگي را مي‌توان فهميد كي شروع شده، اما هيچ‌گاه نمي‌توان فهميد كه كي تمام مي‌شود. چرا به جاي اينكه منتظر آن جنگ بمانيم، از اطرافش بيرون نمي‌آييم؟»

 


نامه سردار سليماني به دولت امريكا

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارش خود در مورد وضعيت پايگاه تنف، ادعا كرده‌است كه يك سال پيش بعد از حمله نيروهاي آمريكايي به ستوني از نيروهاي متحد دولت بشار اسد در نزديكي پايگاه تنف، سردار سليماني نامه‌اي به دولت آمريكا ارسال كرده‌است. روزنامه واشنگتن‌پست جزيياتي از اين نامه ادعايي منتشر نكرده‌است و تاكيد مي‌كند كه اين نامه از طريق دولت سوييس به آمريكا تحويل داده شده‌ است، اما مي‌نويسد كه وجود چنين نامه‌اي از سوي چندين نفر از مقام‌هاي دولت قبلي و دولت كنوني ايالات متحده آمريكا تاييد شده‌ است. در اين گزارش آمده‌است: «سليماني در يگان‌هاي مسلح در خطوط مقدم به صورت معمول حضور پيدا مي‌كند و يك رزمنده آبديده است كه مقام‌هاي ايالات متحده آمريكا او را به عنوان تجسم بلندپروازي‌هاي ايران تصور مي‌كنند.» به نوشته اين روزنامه آمريكايي وزارت خارجه آمريكا نهايتا نامه‌اي در پاسخ به سردار قاسم سليماني ارسال مي‌كند. واشنگتن‌پست ادعا مي‌كند كه در اين نامه آمده ‌بود كه «هر نيروي نظامي تحت حمايت ايران كه به 30 مايلي (50 كيلومتر) پايگاه تنف نزديك شود از سوي آمريكا كاملا نابود خواهد شد.» ادعاي رد و بدل شدن چنين مكتوباتي از سوي مقام‌هاي ايراني و رسانه‌هاي رسمي در ايران تاييد نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون