• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4107 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ خرداد

بنگاه‌ها

اصلاح نرخ سود بانكي به نفع حمايت از توليد داخلي

محمد رضا حسين‌زاده

گزاره رايجي در ميان عموم وجود دارد با اين مضمون كه «بالا بودن نرخ سود بانكي در نقطه مقابل حمايت از توليد داخلي است». اما اين گزاره تا چه اندازه واقعي است؟ با بررسي اين ادعا، سوالاتي مطرح مي‌شود. سوال نخست اينكه آيا با كاهش نرخ سود بانكي، واقعا توليد داخل رونق مي‌گيرد؟ سوال بعدي اينكه اساسا كاهش نرخ سود بانكي تا كجا ممكن است؟ و ديگر اينكه الزامات كاهش نرخ سود بانكي چيست؟ مدتي پيش پژوهشي انجام شد كه نشان مي‌داد موفقيت يا عدم موفقيت توليد‌كنندگان داخلي وابستگي بسيار زيادي به «نحوه مديريت بنگاه‌هاي اقتصادي» و «تكنولوژي موجود در بنگاه ها» دارد. نتيجه اين پژوهش حاكي از اين بود كه متاسفانه تكنولوژي و دستگاه‌هاي مورد استفاده در بخش قابل توجهي از بنگاه‌هاي اقتصادي توليد‌كننده كالاي داخلي، قديمي است يا دست كم به روز نشده است. از سوي ديگر، سوء‌مديريت در برخي از اين بنگاه‌ها باعث هدررفت منابع شده و در نتيجه استفاده غير بهينه از دارايي‌ها و سرمايه‌هاي نقدي و غيرنقدي را موجب شده است. نظام بانكي در طول حيات خود همواره پشتيبان توليد داخل بوده و هست و اطلاعات و آمار موجود از تسهيلات پرداختي، اين موضوع را تاييد مي‌كند، با اين حال بانك‌ها هزينه‌هايي دارند كه بيشتر آن را از محل ما به التفاوت نرخ سود تسهيلات پرداختي و نرخ سود سپرده‌ها تامين مي‌كنند. بديهي است كه براي بهبود شرايط كنوني بايد فكري كرد. بايد راهي پيدا كرد كه همزمان با كاهش نرخ سود به منظور كمك بيشتر به توليد‌كننده داخلي، حيات بانك‌ها نيز به مخاطره نيفتد. اين راه، همان «كارمزد محوري» است. در واقع نظام بانكي با پياده‌سازي نظام كارمزد محوري، هم هزينه‌هاي خود را به درستي تامين مي‌كند و هم تا حد معقول مي‌تواند نرخ سود را كاهش دهد. اين همان راهي است كه نظام بانكي دنيا آن را پيموده است. در شرايطي كه نرخ تورم پيرامون 10 درصد كنترل شده است، دليلي ندارد نرخ سود با اين عدد تفاوت فاحشي داشته باشد، اما يكسان‌سازي نرخ سود با نرخ تورم زماني ممكن است كه بانك‌ها بتوانند هزينه‌هاي خود را از محل ارايه خدمات بانكي با دريافت كارمزد تامين كنند. 

مديرعامل بانك ملي ايران

 


ثبت ركورد جديد پتروشيمي جم

سيد حسين مير افضلي در جلسه مديران واحدهاي مجتمع اظهار داشت: در واحد پلي اتيلن سنگين موفق شديم محصول استراتژيك pe100 را با كاتاليست BCE و ظرفيت 38 تن براي اولين‌بار با تلاش شبانه روزي متخصصان شركت توليد كنيم. براي نيل به اين هدف مهم، پايش‌هاي منظم و شبانه روزي و ايجاد تغييرات فرآيندي جهت بهبود شرايط توليد و دسترسي به كيفيت بالاي محصول نهايي، توسط متخصصان واحد پلي‌اتيلن سنگين انجام شد. به گزارش روابط عمومي، مديرعامل شركت پتروشيمي جم ضمن تاكيد بر بالا بردن ظرفيت اسمي واحد پلي اتيلن سنگين جهت توليد اين محصول استراتژيك تصريح كرد: با توجه به شرايط اين واحد پس از گذشت 72 ساعت از توليد محصول PE100 با ظرفيت 38 تن، واحد پلي اتيلن سنگين شركت پتروشيمي جم آمادگي افزايش پله‌اي ظرفيت تا 40-39 تن را خواهد داشت. مهندس ميرافضلي در ادامه افزود: با توجه به برنامه توليد سال جاري كه مبتني بر توليد 150 هزارتن پايپ است و تست‌هاي انجام شده روي اين گريد با كاتاليست BCE و كيفيت بالاي محصول توليدي كه منجر به دريافت گواهينامه‌هاي بين المللي نيز شده است، مراحل ثبت سفارش و دريافت بچ‌هاي بعدي اين كاتاليست در اسرع وقت انجام مي‌شود.

 


بي نيازي فولاد مباركه از واردات روغن‌هاي نورد

 

در راستاي سياست‌هاي فولاد مباركه در حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي، كارشناسان فولاد مباركه با همكاري شركت دانش‌بنيان «به‌آرين صنعت اصفهان» توانستند به دانش فني ساخت روغن‌هاي مورد استفاده در خط نورد تاندم پنج قفسه‌اي فولاد مباركه دست يابند و ضمن قطع وابستگي به واردات اين قبيل روغن‌ها، سالانه حدود ۱۲۰ ميليارد ريال صرفه جويي اقتصادي به بار آورند. رييس خطوط نورد سرد فولاد مباركه ضمن تاييد اين خبر گفت: در راستاي تكميل موفقيت دستيابي به دانش فني و استفاده از روغن نورد ساخت داخل در نورد دو قفسه‌اي، اين‌بار با همكاري مضاعف كارشناسان شركت فولاد مباركه اصفهان با شركت مذكور در عرصه توليد روغن نورد، دستيابي به دانش فني و توان توليد روغن نورد در تاندم ميل مداوم رقم خورد. محمود رضا قرمزي در اين خصوص افزود: يكي از مواد مصرفي استراتژيك در فرآيند نورد سرد در خطوط نورد، روغن نورد است؛ به نحوي كه در فرآيند نورد، كاهش ضخامت ورق گرم به ميزان موردنياز مشتري پس از اسيدشويي در تاندم مداوم، با اعمال نيرو و كشش روي ورق در دماي محيط با پاشش مخلوط آب دمين و روغن نورد صورت مي‌گيرد. وي با تاكيد بر اينكه روغن نورد ازجمله تركيباتي است كه فناوري بسيار خاصي دارد و فقط برخي از شركت‌هاي محدود در دنيا دانش فني ساخت اين روغن را در اختيار دارند، افزود: در پي دستيابي به فرمولاسيون اين روغن در شركت فولاد مباركه كه با همكاري شركت‌هاي داخلي در خط نورد دوقفسه‌اي در سال ۱۳۹۲ رخ داد و موجب داخلي شدن ۱۰۰ درصد تامين اين واحد شد، بلافاصله مطالعات جديد براي دستيابي به دانش فني و توان توليد داخلي روغن‌هاي موردنياز خط تاندم ميل مداوم در دستور كار قرار گرفت. در همين راستا پس از انجام تست‌هاي آزمايشگاهي با توجه به اينكه طراحي روغني متفاوت با روغن نورد دو قفسه‌اي با شرايط تاندم ميل مداوم در ابعاد بزرگ‌تر و تنوع گريدهاي فولادي مورد نياز بود، تست عملياتي اوليه در سال ۹۳ انجام و مشخص شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون