• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4112 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۸ خرداد

علي كريمي و كمپين #من_ نميخرم

ياغي فوتبال، پيشنهاد نخريدن داد

فوتباليست‌ها با وجود جايگاه اجتماعي فوق‌العاده بالايي كه دارند، معمولا خودشان را وارد خواسته‌هاي اجتماعي جمعي نمي‌كنند و اغلب‌شان به‌خاطر شرايط زندگي خوبي كه دارند درك اوضاع مردم براي‌شان دشوار است. اما در اين بين هميشه چند نفري بوده‌اند كه سعي كرده‌اند خودشان را به مردم نزديك‌تر كنند تا رسالت خودشان را انجام دهند. يكي از اين افراد علي كريمي است؛ مرد ياغي فوتبال ايران كه هميشه صداي اعتراضش نسبت به همه‌چيز بلند است؛ از فدراسيون و كي‌روش و علي دايي بگيريد تا رييس‌جمهور و اين اواخر هم راه انداختن كمپين #من_نميخرم؛ كمپيني كه قرار است همه مردم را متحد كند براي نخريدن اجناسي كه گران شده‌اند، تا وقتي كه قيمت‌ها معقول شود.

هر جامعه‌اي احتياج به آدم معترض دارد. كسي كه صدايش را بلند كند و صرفا به مخالفت بپردازد. حالا اگر آن آدم معترض يك سلبريتي هم باشد كه ديگر مي‌شود نور علي نور. علي كريمي اشتباهات زيادي در زندگي‌اش داشته. مثل همه ما. شايد خيلي از موضع‌گيري‌هايش به غلط بوده. شايد خيلي از پست‌هاي اعتراضي كانال تلگرامش شتابزده بوده اما هيچ‌كدام دليل نمي‌شود كه ما از علي كريمي بخواهيم سكوت كند و نسبت به مسائل جاري كشور و هموطنانش بي‌تفاوت باشد. حداقل اثري كه موضع‌گيري‌هاي علي كريمي مي‌تواند داشته باشد به وجود آوردن گفتمان نسبت به موضوع مورد بحث است. يعني به واسطه محبوبيت كريمي و پيروي آد‌م‌هاي زيادي از او مساله‌اي كه مطرح مي‌شود در جامعه دهان به دهان مي‌چرخد. اين كاركردي است كه مثلا من نوعي نمي‌توانم داشته باشم.

كمپين #من_نميخرم از همان لحظه‌اي كه كريمي استارتش را زد به سرعت در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد و عده زيادي را به حمايت واداشت. بسياري از فوتباليست‌ها و هنرمندان همان پست ساده علي كريمي را در صفحات شخصي‌شان منتشر كردند و از مردم خواستند كه در اين راه همه همراه هم باشند. مردم هم بلافاصله همراه با چهره‌هاي محبوب‌شان شروع به پيوستن به كمپين كردند. اتفاقي كه اگر از فضاي مجازي خارج شود و به كف جامعه برسد، مي‌تواند نتايج مثبتي به همراه داشته باشد. حالا كه وسط اين همه سلبريتي بي‌خاصيت كه كاري به كار زندگي مردم ندارند، يك نفر جسورانه شروع به فعاليت مي‌كند، بايد او را به رسميت شناخت و حمايتش كرد. اگر انتقادي هم به او وارد است (كه البته وارد است)، بايد وارد فضاي گفت‌وگو شويم و سعي كنيم بهترين نتيجه ممكن را از حضور يك چهره مشهور در صف مردم ببريم؛ چرا كه علي كريمي هم به جاي اينكه كمپين راه بيندازد و خودش را وارد يك دردسر جديد كند مي‌توانست مثل سايرين به زندگي عادي‌اش بپردازد، در اينستاگرامش عكس غذاها و رستوران‌هاي گرانقيمت مطلوبش را بگذارد و از مسافرت‌هاي لاكچري‌اش بگويد. كمپيني كه سال‌هاست عده‌اي مي‌گويند بايد به راه بيفتد و چون صداي‌شان به جايي نرسيده ناكام مانده‌اند، حالا مي‌تواند تبديل به يك خواست ملي شود. مهم نيست كه متن پست اينستاگرامي علي كريمي ادبيات و دستور زبان درستي ندارد. حتي مهم نيست كه متن او غلط املايي دارد. مهم اين است كه او از جايگاه مردم حرف مي‌زند و كار ظاهرا درستي را از مردم مي‌خواهد. البته وارد شدن به جزييات اين جور پيشنهادها كار اقتصاددان‌هاست و بايد در موردش با دقت و جديت بحث كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون