• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4112 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۸ خرداد

دو پرسش از جشنواره فيلم فجر

تينا جلالي

از امروز تا روز برگزاري جشنواره ملي فيلم فجر چيزي نزديك به هفت ماه زمان باقي ‌است؛ هفت ماه تا مهم‌ترين رويداد سينمايي ايران، هفت ماه تا رونمايي از مهم‌ترين توليدات سينماي كشور در سال 97.

هرچقدر هم كه بگوييم جشنواره فيلم فجر طي سال‌هاي گذشته اعتبار خود را ازدست‌داده و باعث سلب انگيزه فيلمسازان شده و آنها نسبت به شركت فيلم‌شان در اين تورنمنت انگيزه‌اي ندارند اما از اهميت اين معتبرترين رويداد سينمايي داخلي‌مان نمي‌توانيم به‌سادگي بگذريم. جشنواره فيلم فجر محلي براي بهتر ديده شدن و تبليغات فيلم‌ها و محلي براي گردهمايي و گفت‌وگو ميان هنرمندان است.

تجربه ثابت كرده فيلم‌هايي كه به هر نحوي از شركت در جشنواره فيلم فجر بازمي‌مانند زمان اكران عمومي با چالش جذب مخاطب بيشتري روبه‌رو هستند.

جشنواره فيلم فجر امسال سي و هفتمين سالگرد ماهيت خود را جشن مي‌گيرد. اگرچه اين روزها بالا رفتن نرخ دلار و اوج گرفتن قيمت‌ها باعث شده تعدادي از سينماگران فعاليت‌هاي خود را دست به عصاتر و محتاط‌تر پيش بگيرند اما برآيند كلي حكايت از فعاليت فيلمسازان براي ساخت و سرانجام فيلم‌شان دارد.

در ميان فيلم‌هايي كه پروانه ساخت دريافت مي‌كنند يا وارد مرحله ساخت شده‌اند هم نام فيلمسازان حرفه‌اي و هم كارگردانان جوان فيلم اولي زيادي به چشم مي‌آيد و به‌احتمال ‌قوي در ماه‌هاي آينده نام فيلمسازاني كه فيلم‌شان را براي شركت در اين رويداد ملي آماده مي‌كنند قوت بيشتري مي‌گيرد.

نكته‌اي كه حايز اهميت است اينكه محمدمهدي حيدريان، رييس سازمان سينمايي در اختتاميه جشنواره فيلم فجر سال گذشته از برپايي جشنواره فيلم اولي‌ها، مختص كارگردانان فيلم اول و دوم خبر داده بود؛ جشنواره‌اي كه چگونگي برگزاري آن در سال جديد در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و بعد از گذشت چند ماه هنوز حيدريان نحوه برگزاري آن را تشريح نكرده.

همچنين 20 اسفند سال گذشته وي در نشست رسانه‌اي خود با خبرنگاران اعلام كرد كه تا پايان سال 96 سياست‌هاي جشنواره فيلم فجر را اعلام مي‌كند. در اين نشست رسانه‌اي بود كه حيدريان«به نقل از ايسنا» درباره اينكه داروغه‌‌زاده، دبير سي‌وهفتم جشنواره مي‌شود يا خير گفت: «تا آخر هفته جزييات جشنواره فيلم فجر را اعلام مي‌كنيم. درباره دبيري آقاي داروغه‌زاده هم بايد بگويم كه چهارشنبه همين هفته جلسه احتمالا نهايي را براي تغيير دست‌اندركاران جشنواره با حضور دوستان خانه سينما داريم كه به‌نوعي شوراي سياستگذاري است و تاكنون شورا هم مخالفتي با دبيري ايشان نداشته است.»

حيدريان در همين نشست «به نقل از مهر» همچنين درباره اختصاص جشنواره‌اي خاص به فيلم‌هاي اول گفت: به زودي تكليف چگونگي برگزاري اين جشنواره مشخص مي‌شود. البته هركسي بخواهد مي‌تواند در جشنواره حرفه‌اي فجر نيز شركت كند و اين نوع قضاوت را بپذيرد. جايزه استعداد درخشان جشنواره، تنها توجه ويژه‌اي است كه به فيلمسازان جوان تازه ورود كرده به سينما خواهيم داشت. درباره جشنواره فيلم اول، در حال نظرسنجي و بررسي جدي هستيم. اگر اين جشنواره بتواند به بهتر ديده شدن فيلمسازان اول كمك كند، قطعا آن را برگزار مي‌كنيم. تا الان نتايج بررسي مثبت بوده است.

بعد از اين نشست رسانه‌اي بود كه ابراهيم داروغه‌زاده در توييتي به‌صورت تلويحي دبيري خود در جشنواره فيلم فجر را اعلام كرد. اين توييت را داروغه‌زاده 22 اسفند منتشر كرد. او ضمن انتقاد از صحبت‌هاي ابراهيم حاتمي‌كيا از او خواست كه به عنوان داور در جشنواره سي‌وهفتم آنها را همراهي كند: «بسيار خوشحال مي‌شويم پيشنهادهاي شما عزيز دردآشنا را براي همسوتر شدن جشنواره فيلم فجر با آرمان‌هاي راستين انقلاب، بشنويم.»

اما روز 5 ارديبهشت او در مصاحبه‌اي با مهر نسبت به پذيرش دبيري جشنواره ابراز بي‌علاقگي كرد: « من پيش‌ازاين هم بيان كرده‌ام كه چندان استقبال نمي‌كنم از اينكه به عنوان دبير سي‌وهفتمين جشنواره ملي فيلم فجر منصوب شوم.»

تمام اين صحبت‌ها در حالي عنوان شد كه شنيده‌ها حاكي از اين است كه رياست و دبيري سي‌وهفتمين دوره جشنواره فيلم فجر بر عهده ابراهيم داروغه‌زاده است. اما اينكه از 20 اسفند سال گذشته تاكنون نام دبير جشنواره فيلم فجر رسانه‌اي نشده و حكم وي صادر نمي‌شود پرسشي است كه به وجود آمده و پرسش دوم اينكه چرا از برگزاري جشنواره فيلم اولي‌ها خبري نمي‌شود؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون