• 1404 پنج‌شنبه 27 آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک سپه fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3199 -
  • 1393 يکشنبه 17 اسفند

در دوازدهمين جشن تصوير مطرح شد

آنچه در واقعيت جاري است در سينما جواب نمي‌دهد

زينب كاظم‌خواه

 

امسال مانند سال‌هاي گذشته اهالي تصوير گرد حوض آبي خانه‌ هنرمندان ايران جمع شدند و عكس يادگاري هميشگي‌شان را ثبت كردند و بعد از آن به سالن رفتند تا در مراسم پاياني جشن تصوير حضور يابند.
مهدي پاكدل، بازيگر تئاتر و سينما اجراي اين برنامه را بر عهده داشت و پيش از آنكه به عنوان مجري به صحنه بيايد فيلمي از 20 سالگي‌اش روي پرده نشان داده شد كه با شرح و تفصيل به ماجراي فروختن روزنامه‌هاي باطله مي‌پرداخت.
صمديان، دبير جشن تصوير سال با ارايه‌ گزارشي كوتاه از روند برگزاري جشن دوازدهم گفت و يادآور شد: «در 12 سالگي تصوير اتفاقات جديدي افتاد و اميدوارم چه من باشم چه نباشم كارهاي جديد اتفاق بيفتد. امسال در كنار كارهاي سال‌هاي قبل دو بخش ويژه در عكاسي داشتيم، عكاس‌هاي موبايلي را ديديد كه چه پرواز غريبي در تكنيك و محتوا كرده است.»  برگزاركننده جشن تصوير سال خبر داد، عكس‌هاي بخش ويژه «ايران ما» با كامل‌تر شدن به‌صورت كتابي مستقل منتشر خواهد شد. صمديان از بازبيني بيش از 40 هزار فريم عكسي هم گفت كه به دبيرخانه تصوير در دوازدهمين دوره جشن تصوير سال رسيده و افزود: «اين همه حس را چه كسي بايد جواب بدهد. ما كوچك هستيم و به اندازه كوچكي خود جواب مي‌دهيم؛ اميدوارم آنها كه امكانات دارند جلو بيايند و جوابگوي اين استعدادها باشند.»  همچنين قرار بود كه بخش عكس‌هاي موبايلي با همكاري يك شركت اپراتور تلفن همراه راي‌گيري شود اما به گفته صمديان به خاطر مشكلات به وجود آمده اين اتفاق نيفتاد.
اين مراسم علاوه بر اينها سه اجراي زنده موسيقي به سرپرستي فردين خلعت‌بري هم داشت، قطعه «سياه ابران» موسيقي محلي فومن كه روزبه مهر و بهرخ شورورزي را با پيانوي بهنام ابوالقاسم اجرا كردند. اما حميد هاشمي همخوان غزل شاكري بود در اجراي ترانه‌اي خاطره‌انگيز به ياد زنده‌ياد محمد نوري با شعري از زنده‌ياد حسين منزوي و آهنگسازي محمد سرير كه آن را اجرا و هم‌خواني كردند. قطعه سوم را هم روزبه مهر به‌تنهايي با پيانوي بهنام ابوالقاسم اجرا كرد.
محمود كلاري، داور بخش فيلم اين دوره از جشنواره فيلم تصوير بود. او به عنوان نماينده هيات داوران سخنراني كوتاهي كرد و با اشاره به اينكه هيات داوران بعضي از فيلم‌ها را سه بار ديده‌اند و طبيعتا نتيجه‌ صرفا سليقه داوران است؛ تاكيد كرد: نكته مهم اين است كه مهم‌ترين ويژگي - يعني كوتاه بودن- را فيلم‌هاي كوتاه شما نداشتند. بعضي از آنها نياز به مونتاژ دوباره دارند و مي‌شود كه كوتاه شوند. بعضي ديگر ديدگاه تازه‌اي مي‌خواهند. گاهي آنچه در واقعيت جاري است در سينما جواب نمي‌دهد.
اين فيلمبردار باسابقه سينما، با اشاره به افزودن بخش جايزه «بهترين تصوير» در جشنواره فيلم تصوير گفت: ايده خوبي است كه براي ساختار تصوير فيلم جايزه‌اي تعلق گيرد. شايد با چند همكار ديگر بايد مي‌نشستيم فيلم‌ها را بررسي  مي‌كرديم.
صمديان در بخش‌ ديگري از حرف‌هايش گفت: «براي جشن تصوير نه وزارتخانه و نه بودجه داريم و عده‌اي با جان و دل زحمت مي‌كشند. او از همكارانش در تصوير سال روي سن تقدير كرد. او از انجمن طراحان گرافيك كه همه ساله حامي تصوير بوده و كامبيز در‌م‌بخش داور ثابت جشن تصوير سال در بخش كاريكاتور و موزه هنرهاي معاصر و خانه هنرمندان ايران و شركت دايا سيستم نيز قدرشناسي كرد.
در بخش فيلم‌هاي بالاي 15 دقيقه فيلم مي‌لا دو به كارگرداني ‌فاطمه طوسي، روياي خاكستري ساخته‌ علي صادقيان، تك‌نوازي اثر ايمان فراهاني، كبوتر بازي به كارگرداني مريم فرساد تقدير شدند. ديپلم افتخار اين بخش به فيلم حذف اضطراري به كارگرداني فهيمه آقا حسني و نجس ساخته بهرام ارك و بهمن ارك، فيلم بن بست به كارگرداني آرمان خوانساريان رسيد. همچنين تنديس اين بخش را فيلم لام تا كام به كارگرداني محسن بانصيري دريافت كرد. جايزه تنديس ويژه بهترين تصوير به فيلم آفتاب سوخته به كارگرداني بهرام ارك و بهمن ارك رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون