• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4144 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ مرداد

صداي مخالف

گنجي: اعلام آمادگي براي گفت‌وگو يعني پيروزي امريكا

عبدالله گنجي در سرمقاله روزنامه جوان به تحليلي «فرا متني» از سخنان پمپئو پرداخته است. او اولين هدفگذاري اين سخنراني را «تحريك اجتماعي» با بيان «مسائل جزئي- شخصي» و نام بردن از «فسادها و اعلام عدد‌ها» بيان مي‌كند. به اعتقاد او اين بخش «هيچ قرابتي با طبقه روشنفكر و برتراجتماعي ندارد» و توده‌ها و عوام را هدفگذاري كرده است. گزاره دوم از نگاه او تمركز بر «دوگانه معيشت – فساد» و گزاره سوم، ايجاد پيوند بين «مذهبي‌ها و فساد» تحليل شده است. مهم‌ترين بخش اين سرمقاله جايي است كه سرمقاله اين روزنامه معتقد است «اعلام آمادگي ايران براي گفت‌وگو» يعني پيروزي امريكا. گنجي مي‌نويسد: «روح حاكم بر سخنان پمپئو تلفيقي از راهبرد «تغيير ساختار»، «تغيير رفتار» و «گفت‌وگو» است. هر سه سطح ممكن براي مواجهه در يك سخنراني گنجانيده شده است كه اين نشان مي‌دهد در موثر بودن راهبرد خود مبني‌بر تاثير تحريم و نتيجه‌گيري دلخواه ترديد دارند و همه گزينه‌ها را طرح مي‌كنند تا شايد ايران دست به انتخاب بين تب و مرگ بزند و زودتر تن به گفت‌وگو دهد. اعلام آمادگي ايران براي گفت‌وگو، پيروزي اصلي آنان است نه دو گزينه ديگر.»برپايه تحليل اين روزنامه «تمركز بر «مذهبيون»، «معيشت» و «فساد» نشان مي‌دهد گزينه نظامي دور‌ترين گزاره است و تحريك به آشوب، هدف و اولويت اوليه امريكا از تحريم و خروج از برجام است.»جالب‌تر آنكه او پيشنهاد انتشار كامل سخنان پمپئو را ارايه كرده، مي‌نويسد: «اگر رسانه‌هاي ايران عين سخنراني وي را بدون كم و كاست و حتي بدون تحليل در اختيار نخبگان قرار دهند بهترين بهره‌برداري از آن به نفع جمهوري اسلامي صورت خواهد گرفت. سخيف‌گويي، دروغ‌گويي، حرف‌هاي چاله ميداني و توسل به هر چيز براي رسيدن به اهداف وجه مشترك فهم نخبگان ايران و امريكا از اين سخنراني است. بايد از بقيه سخنراني‌هاي وي نيز استقبال كرد.»

 

باز هم تيتر يك تحريك‌آميز

درحالي كه حسن روحاني در همايش سفراي كشورمان از اصلاح روابط با كشورهاي منطقه حرف زد و آن را راهبرد دولت دانست، كيهان مسير تهديد را دنبال مي‌كند. اين روزنامه بر پايه يك استراتژي كلي معتقد است كه براي «ترساندن» كشورهاي عربي بايد تير تهديد‌ها «مراكز تجاري» منطقه (امارات متحده عربي) را نشانه‌گيري كند. از همين‌رو پيش‌تر براي اولين‌بار تيتر جنجالي «شليك موشك انصارالله به رياض، هدف بعدي دوبي» را منتشر كرد كه موجب توقيف دوروزه اين روزنامه با نظر شوراي عالي امنيت ملي شد. با اين حال روز چهارشنبه اين روزنامه بار ديگر در تيتري درشت نوشت: «موشك‌ها در راه است؛ دبي، ابوظبي و رياض را تخليه كنيد» جالب اينكه اين تيتر از قول «سخنگوي انصارالله خطاب به شركت‌هاي بين‌المللي» منتشر شده بود، اما تعمدا از فونت‌هاي بسيار كوچك استفاده شده بود تا در مقابل تيتر اصلي به چشم نيايد.

كيهان در گزارش ذيل اين تيتر مي‌نويسد: «اين تهديد سخنگوي نيروهاي مسلح عليه امارات از آنجا مهم است كه اخيرا برخي خبرگزاري‌ها مانند رويترز اعلام كردند سرمايه‌گذاران در حال خروج از شهر دبي هستند و اين شهر در آستانه ورشكستگي قرار دارد و در حال تبديل شدن به شهر ارواح است.» اين بخش از گزارش كيهان در واقع روح اصلي اين گزارش و تلاش براي ايجاد فضاي ترس براي خروج سرمايه‌ها از دبي است. كيهان با همين رويكرد مي‌نويسد: «گفتني است «امنيت» ركن اصلي سرمايه‌گذاري است و انصارالله با اين تهديد كه هيچ بعيد نيست هر لحظه عملياتي شود، امنيت و اقتصاد اين كشورهاي متجاوز را نشانه گرفته است.»

 

آرزوي اصلاح‌طلبان همگرايي با دموكرات‌هاست

روزنامه صبح‌نو در سرمقاله خود به موضوع تفاوت ميان امريكاي ترامپ و امريكاي منهاي ترامپ پرداخته و معتقد است كه اصلاح‌طلبان به دنبال «بزك كردن امريكا هستند» در اين سرمقاله آمده: «امريكاي خوب - ‌امريكاي بد، فرضيه‌اي است كه مجددا اين روزها توسط عناصري نزديك به دولت يا در جريان دوم خرداد مطرح مي‌شود. آنها از دو مسير اين موضوع را تعقيب مي‌كنند: اول توجيه مواضع انقلابي آقاي روحاني كه عدول از منش كلي و قبلي وي نيست و دوم اينكه باب مذاكره و تفاهم با دموكرات‌ها همچنان باز است.» به اعتقاد اين روزنامه «همگرايي با دموكرات‌ها از جمله آرزوهاي قديمي جريان اصلاحات در ايران بوده كه هيچگاه به موفقيت نينجاميده است.» سرمقاله اين روزنامه طرح اين ديدگاه را يك پروژه جديد هم دانسته مي‌نويسد: «علاوه ‌بر اين به اجرا افتادن اين پروژه سياسي مرتبط با مقوله ديگري نيز هست كه همانا متوقف‌كردن همه‌چيز تا انتخابات مهرماه كنگره است، آن‌هم با آرزوي پيروزي دموكرات‌هاي خائن به منافع ملي و برگرداندن چرخ‌دنده‌هاي خرد‌شده برجام به مسير ناكارآمد قبلي. اين همان ايده‌اي است كه اروپايي‌ها آن را تعقيب و براي دادن بسته‌هاي جديد، امروز و فردا مي‌كنند. چه همگرايي جالبي.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون