• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4155 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد

هشدار روسيه به گرجستان

وارد ناتو نشويد

گروه جهان| شايد جهان در حال حاضر تنها چيزي كه نمي‌خواهد يك نبرد نظامي ميان غرب و روسيه است ولي در مواردي حريم امنيتي تعريف شده از سوي روسيه در صورت تهديد غرب مي‌تواند شرايط را سخت‌تر از هر زماني كند. بحران اوكراين نشان داد كه طرف‌هاي روسي و اروپايي تا چه حد مي‌توانند وارد يك تنش جدي شوند و اكنون اين تنش به گرجستان نيز در حال انتقال است. ديميتري مدودف نخست‌وزير جمهوري فدرال روسيه هشدار داده است كه اگر برنامه‌هاي گرجستان براي پيوستن به اتحاديه نظامي ناتو ادامه پيدا كند، مي‌تواند منجر به يك مناقشه جدي ميان روسيه و غرب شود.

خبرگزاري تاس گزارش داد كه مدودف در مصاحبه با شبكه راديويي كومرسانت اين هشدار را به صورتي جدي اعلام كرده است. نخست‌وزير روسيه هشدار داد اگر عضويت گرجستان در ناتو كه در سال 2008 در اجلاس سران اتحاديه مورد توافق قرار گرفت اجرايي شود، مي‌تواند منجر به درگيري وحشتناك ميان طرفين شود و نتايج فاجعه‌باري را به همراه داشته باشد. گرجستان كشوري كوچك در رشته كوه‌هاي قفقاز قرار دارد كه در چالش ميان روسيه و اروپا و در اوج انقلاب‌هاي رنگي تبديل به يكي از مراكز درگيري شد. منطقه جدايي‌طلب اوستياي جنوبي و آبخازيا در گرجستان منجر به يك درگيري نظامي ميان روسيه و گرجستان شد. روسيه از استقلال اين منطقه حمايت مي‌كند و همواره از ارتش گرجستان خواسته تا از اين منطقه فاصله بگيرد .

مدودف مي‌گويد كه جنگ در صورت پيوستن گرجستان به ناتو اجتناب‌ناپذير خواهد بود. ولي گرجستان پس از جنگ سال 2008 به اين نتيجه رسيده است كه بدون حمايت يك اتحاديه چندمليتي مانند ناتو نمي‌تواند در برابر تهديدات روسيه مقاومت كند.

ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه معتقد است كه هرگونه تلاش براي گسترش ناتو مي‌تواند يك تهديد استراتژيك براي روسيه باشد. به خصوص اينكه متحدان اين بلوك در نزديكي مرز با روسيه قرار داشته باشند و كرملين به‌شدت از اين موضوع نگران مي‌شود. در نشست ناتوي سال 2008 در روماني، كشورهاي اتحاديه توافق كردند، كه گرجستان و اوكراين بتوانند در آينده عضو ناتو شوند. گرچه زمان آن به طور دقيق مشخص نشد، اما كرملين آن را تلاشي براي محاصره روسيه توسط دشمنانش خواند.

ينس استولتنبرگ دبيركل ناتو در بروكسل قصد دارد تا گرجستان را به عنوان يك عضو كامل ناتو به رسميت بشناسد و به تصويب اعضا برساند. در حال حاضر هزاران سرباز گرجستاني طي دو هفته اخير تمرينات نظامي سنگيني را با نيروهاي ناتو آغاز كرده‌اند و عملا اين كشور تبديل به يك شريك جدي اين اتحاديه در سال 2018 شده است.

رييس‌جمهوري گرجستان در آغاز اين رزمايش نظامي در اولين بخش از سخنان خود به گروه‌هاي جدايي‌طلب مورد حمايت روسيه اشاره كرد و گفت: امروز شما در قلمروي كشوري ايستاده‌ايد كه 20 درصد آن كاملا به صورت غيرقانوني توسط همسايه ما روسيه اشغال شده است.

پيوستن روسيه به كريمه در سال 2014 و حمايت از جدايي‌طلبان شرق اوكراين از آن زمان به روابط بين مسكو و غرب آسيب زده است. حمايت پوتين از بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه در برابر شورشيان مورد حمايت غرب و همچنين دخالت در انتخابات در سراسر اروپا و ايالات متحده موجب شده است، ضربه‌اي جدي به روابط طرفين وارد كند.

سرگئي شويگو وزير دفاع روسيه در ماه گذشته گفته كه اين كشور هزاران سرباز و وسايل نقليه جديد را به مرزهاي غربي خود براي جلوگيري از تهديدات ناتو اختصاص داده است. شويگو در يك نشست دوره‌اي وزارت دفاع گفت: آنها تلاش مي‌كنند تا مانع از تبديل شدن روسيه به يك رقيب ايدئولوژيك شود، هرچند كه متحدان بيشتري نسبت به ما دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون