• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4155 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد

آينده مذاكرات پيونگ يانگ- واشنگتن در هاله‌اي از ابهام قرار دارد

بي اعتمادي مطلق

گروه جهان| هنگامي كه دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده و كيم جونگ اون رهبر كره شمالي با يكديگر در سنگاپور ديدار كردند، بسياري خوشبين بودند كه روابط ميان پيونگ يانگ و واشنگتن روزبه‌روز در راستاي بهبود قدم برمي‌دارد و كره شمالي نيز تمام فعاليت‌هاي موشكي و هسته‌اي خود را كنار مي‌گذارد. اما در حالي كه دو ماه از ديدار ميان ترامپ و كيم مي‌گذرد و از فضاي هيجاني روزهاي ديدار فاصله مي‌گيريم شرايط نشان مي‌دهد كه صلح به آساني محقق نمي‌شود. واقعيت آن است، مذاكراتي كه شروع نشده به بن بست خورده است و مايك پمپئو وزيرخارجه ايالات متحده در پيشبرد مذاكرات براي خلع سلاح كامل هسته‌اي شبه جزيره كره با مشكل مواجه شده است. مقام‌هاي كره شمالي و رسانه‌هاي دولتي اين كشور عنوان كردند كه طي هفته گذشته پيغام ايالات متحده به كره شمالي ارسال شد. مايك پمپئو در نامه‌اي كه در حاشيه اجلاس آسه آن به وزيرخارجه كره شمالي داد تلاش كرد تا به نحوي مجدد فضاي مثبت مذاكره را حفظ كند. اما شواهد حاكي از آن است كه كره شمالي نيز از شرايط حاكم بر مذاكرات چندان اميدوار نيست. وزارت خارجه كره شمالي در پاسخ به نامه پمپئو عنوان كرد كه اين نامه منطق يك گانگستر قديمي است. وزير خارجه كره شمالي همچنين عنوان كرده است كه درخواست‌هاي پمپئو يكجانبه است و اين يك بي‌احترامي به ايجاد حس اعتماد ساز است و اين اصلا مفيد نيست.

به گزارش بلومبرگ سخنگوي حزب كارگر كره شمالي نيز طي مقاله‌اي عنوان كرده است كه امريكا با ديپلماسي فشار هيچ چيزي را به دست نخواهد آورد. وي در ادامه مقاله خود عنوان كرد كه در آينده نيز تصميم‌گيري خواهد شد كه ايالات متحده تا چه حد به احترام و اعتماد متقابل متعهد است و اينكه آيا قصد دارد از ديدگاه قديمي در مورد تحريم و فشار دست بردارد يا خير.

اين شكاف و پيام‌هاي لفظي پس از سفر پمپئو در ماه گذشته ميلادي به پيونگ‌يانگ رخ داد. هرچند وزيرخارجه امريكا اين سفر را سازنده و با حسن نيت خواند اما خروجي نهايي آن شباهتي به سخنان پمپئو نداشت.

اما واقعيت آن است كه انتظارات نسبت به يك پيشرفت جدي در اين مسير بسيار بالا رفته است. رييس‌جمهور ايالات متحده پس از مذاكره با كيم در مصاحبه‌اي عنوان كرد كه كره شمالي ديگر تهديد هسته‌اي نيست. وزيرخارجه ايالات متحده نيز بارها عنوان كرده است كه مقام‌هاي كره شمالي پشت درهاي بسته به ما تعهد داده‌اند كه برنامه هسته‌اي خود را از بين مي‌برند. اما پمپئو ماه گذشته ميلادي در جمع سناتورها گفت كه كره شمالي كماكان تسليحات خود را توليد مي‌كند. حتي گزارش واشنگتن‌پست نشان داد كه رژيم كيم همچنان در حال كار روي برنامه موشكي بالستيك بين قاره‌اي است.

حتي جان بولتون مشاور امنيت ملي كاخ سفيد نيز با اشاره به رويكرد دونالد ترامپ در خصوص كره شمالي گفت: ايالات متحده اينقدر ساده نيست كه تنها با حرف خلع سلاح آن را بپذيرد. بولتون در مصاحبه با فاكس نيوز گفت: شواهد نشان مي‌دهد كه كره شمالي كماكان خود را از توانايي‌هاي سلاح هسته‌اي خلاص نخواهند كرد و نتيجه مي‌گيريم كه كيم رفتار خوبي ندارد.

بولتون همچنين روز شنبه به مايك پمپئو هشدار داده بود كه كشورهاي ديگر نبايد تحريم‌هاي مربوط به كره شمالي را تا زماني كه سلاح‌هاي هسته‌اي خود را از بين نبرده است كاهش دهند. پمپئو از روسيه و چين خواسته است كه به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت كماكان پايبند باشند. كره شمالي نيز در پاسخ به اين ادعاهاي ايالات متحده آنها را متهم كرده است كه امريكا به جاي خواسته‌هاي خود هيچ چيزي ارايه نمي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون