• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4155 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد

نگراني‌هاي امنيتي كماكان ادامه دارد

شرق افغانستان در تيررس داعش

ميثم سليماني

 

 

در حالي كه نشانه‌هايي از صلح ميان طالبان و دولت افغانستان مشاهده مي‌شود، اما خبرهايي به گوش مي‌رسد كه حملات تروريستي از سمت شرق افغانستان رو به افزايش است. در آخرين حملات سه سرباز از نيروهاي خارجي در نزديكي پايگاه بگرام در شرق افغانستان جان خود را از دست دادند، همچنين يك سرباز امريكايي و دو سرباز افغان نيز در اين حادثه زخمي شدند.

به گزارش واشنگتن پست از ژانويه 2018 كه يك دفتر حمايت از كودكان كه زيرنظر يك خيريه بريتانيايي بود در جلال‌آباد مورد حمله انتحاري قرار گرفت؛ سرعت حملات انتحاري به صورت پيوسته در شرق افغانستان رو به افزايش است. در اواخر ماه جولاي آمارها نشان مي‌داد كه بيش از 200 نفر در اثر حملات انتحاري كشته شدند. از همين رو تعداد زيادي از نيروها و مقام‌هاي نظامي ارتش ملي افغانستان براي حفاظت از مراكز شلوغ و پر رفت و آمد در نزديكي مرز با پاكستان فراخوانده شدند.

اين حملات در حالي رو به افزايش است كه اميدها براي مصالحه با شورشيان طالبان بوسيله يك آتش‌‌بس موفقيت‌آميز در ماه ژوئن تقويت شده و همچنين گزارش‌هايي از نشست مقام‌هاي ايالات متحده و نمايندگان طالبان در قطر نيز نشانه‌هايي از صلح احتمالي را در افغانستان نمايان كرده است. بسياري معتقدند كه اين عمليات‌ها از سمت بخشي از شورشيان و تروريست‌هايي در حال انجام است كه به اين پيشرفت‌ها تمايلي ندارند و در برابر آن ايستادگي مي‌كنند.

با اين حال اين اتفاقات در حالي است كه در ماه اكتبر بناست انتخابات مجلس برگزار شود و مقامات افغان اعلام كردند كه انتخابات رياست‌جمهوري در ماه آوريل سال آينده برگزار خواهد شد. در حال حاضر تامين امنيت از جمله نگراني‌هاي اصلي مقام‌ها و حتي مردم افغانستان است. زيرا ادامه حملات تروريستي و گسترش آن مي‌تواند مانع از راي دادن مردم در مناطق مختلف كشور شود. گفته مي‌شود كه بين 1500تا2000 تروريست داعشي در افغانستان فعال هستند .

جاويد كوهستاني يكي از ژنرال‌هاي بازنشسته ارتش افغانستان به واشنگتن پست مي‌گويد: داعش هيچ برنامه‌اي براي پيروزي در قلب و ذهن مردم ندارد، اما مجموعه اتفاقات نشان مي‌دهد كه دولت ضعيف است و نمي‌تواند اين حملات را متوقف كند. وي مي‌افزايد، هدف اصلي بمبگذاري‌هاي بي‌رحمانه به ويژه در مناطقي مانند جلال‌آباد، ترور مردم است تا عملا آنها اعتمادشان را نسبت به نيروهاي امنيتي دولتي از دست بدهند.

مقام‌هاي امنيتي عنوان كردند كه تمركز اين گروه‌ها بر اهداف غيرنظامي در شهرها و شهرستان‌هاست. به‌ويژه آنهايي كه در نزديكي مرز با پاكستان قرار دارند كه مردم آن به‌شدت از جنگ‌هاي مداوم در اين منطقه آسيب ديده‌اند. نيروهاي ويژه امريكايي و همتايان افغان اقدام عليه تروريست‌هاي داعشي را آغاز كرده‌اند كه اين عمليات‌ها عمدتا در شرق صورت مي‌گيرد و مقامات گفته‌اند كه اين عمليات‌ها نيز موفق بوده است. با اين حال برآوردها حاكي از آن است كه تروريست‌ها بيشتر به دنبال اهدافي راحت‌تر هستند.

در اواخر ماه ژوئن نيز نيروهاي امنيتي افغانستان گزارش دادند كه توانسته‌اند يكي از فرماندهان ارشد داعش در افغانستان را در روستايي نزديكي استان ننگرهار به هلاكت برسانند. آنگونه كه دستگاه‌هاي امنيتي افغانستان اعلام كردند، آدم‌خان مرد پشت‌پرده حملات تروريستي در جلال‌آباد بوده است. حملاتي كه در استاديوم كريكت، دانشكده پزشكي، اداره آموزش و پرورش و گمرك صورت گرفت.

مقام‌هاي رسمي همچنين اعلام كردند كه پس از هفته‌ها درگيري توانستند 150 تروريست وفادار به داعش را شكست دهند و آنها را تسليم خود كنند. گفته مي‌شود 30 زن و كودك نيز در ميان آنها بوده است؛ اين درگيري‌هاي سخت هفته‌ها بود كه در شمال استان جوزجان جريان داشت. در اين بين نيروهاي طالبان نيز مدعي هستند در مقابل تروريست‌هاي داعش ايستادگي كردند و 150 تن از تروريست‌هاي داعشي را كشته و 130 تن ديگر را زخمي كنند. گفتني است‌طي چند وقت اخير خبرهاي متعددي از درگيري‌هاي طالبان و داعش نيز مطرح شده است كه بسياري معتقدند طالبان به دنبال جلب محبوبيت بيشتر از اين طريق است.

اما در اين بين بحث آتش‌بس‌هاي مقطعي ميان دولت مركزي و طالبان نيز بسياري را متعجب كرده است و حتي داعش را به سمتي سوق داد كه عمليات‌هاي گسترده‌تري به صورت انتحاري انجام دهد تا به نحوي روندي كه ميان دولت و طالبان آغاز شده را با مانع جدي روبه‌رو كند.

اما مخالفت و رويارويي دولت و طالبان عليه داعش تبديل به نقطه مشترك و عطف در روابط دولت و طالبان شده است. شايد كمتر موضوعي باشد كه نيروهاي دولتي و نيروهاي طالبان بتوانند روي آن اشتراك داشته باشند و عملا هردو درگير با داعش هستند. سخنگوي ارتش افغانستان به تازگي اعلام كرده است كه توانسته تروريست‌هاي داعش را از ايالت جوزجان به‌طور كامل بيرون كند و آنها را شكست دهد كه اين مي‌تواند تبديل به نقطه عطفي در رويارويي با اين گروه تروريستي در افغانستان باشد.

اما با اين وجود كماكان حملات تروريستي آنها ادامه دارد. روز جمعه يك بمب در ميان نمازگزاران مسلمان شيعه در مركز استان شرقي پكتيا موجب شد كه بيش از 30 نفر جان خود را از دست بدهند و تعدادي ديگر زخمي شوند. روز يكشنبه داعش مسووليت اين حمله و تعدادي ديگر از حملات به شيعيان را برعهده گرفت و مدعي شدند كه شيعيان كافر هستند و بايد از بين بروند. سخنگوي فرماندار پكتيا نيز روز شنبه گفت: داعش در اينجا هيچ ريشه‌اي ندارد و نمي‌تواند در اينجا پايگاهي داشته باشد، زيرا به لحاظ ايدئولوژيك قبايل اين منطقه ضدداعش هستند. وي افزود كه داعش تنها نفرت و كشتن را گسترش مي‌دهد و تلاش مي‌كند در ميان مردم و قبايل تفرقه ايجاد كند.

با اين حال در جلال‌آباد نيز نيروهاي امنيتي سعي كرده‌اند تا حدودي با حضور پرشمار نيروهاي امنيتي و ايستگاه‌هاي بازرسي پرشمار خيابان‌هاي اصلي را آرام كنند. عطاء‌الله خوگياني سخنگوي والي ننگرهار نيز اعلام كرد كه داعش به دليل شكست‌هاي پي‌درپي رو به حملات انتحاري آورده و به جنگ روستايي متوسل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون