• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4155 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد

مركز آمار اعلام كرد

درآمد خانوارهاي شهري زياد شد

گروه اقتصادي | تازه‌ترين گزارش مركز آمار ايران از متوسط هزينه‌ و درآمد سالانه يك خانوار شهري خبر از افزايش درآمد سالانه خانوارهاي شهري دارد . ‌

طرح آمارگيري هزينه و درآمد خانوار با قدمتي ٥٠ ساله از مهم‌ترين طرح‌هاي آماري مركز آمار ايران است. ‌هدف كلي اين طرح، برآورد متوسط هزينه‌ها و درآمد يك خانوار شهري و يك خانوار روستايي در سطح كشور و استان‌ها است. ‌در سال ١٣٩٦ تعداد خانوارهاي آمارگيري شده در اين طرح ١٨٧٠١ خانوار نمونه در نقاط شهري و ١٩٢٦١ خانوار نمونه در نقاط روستايي كشور است. اين گزارش نشان مي‌دهد كه از هزينه كل سالانه خانوار شهري٧٦، ٧٥٠ هزار ريال با سهم ٢٣,٣ درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراكي و دخاني و ٢٥٢، ٧٧٥ هزار ريال با سهم ٧٦,٧ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. ‌در بين هزينه‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم با ٢٢.١ درصد مربوط به هزينه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌هاي آن و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با ٤٣,٠ درصد مربوط به مسكن بوده است. نگاهي به اهم نتايج طرح درسال ١٣٩٦ در مناطق شهري و روستايي نشان مي‌دهد كه متوسط هزينه كل خالص سالانه يك خانوار شهري ٣٢٩، ٥٢٥ هزار ريال بوده است كه نسبت به رقم مشابه در سال قبل ١٥,٧ درصد افزايش نشان مي‌دهد. ‌از هزينه كل سالانه خانوار شهري٧٦، ٧٥٠ هزار ريال با سهم ٢٣,٣ درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراكي و دخاني و ٢٥٢، ٧٧٥ هزار ريال با سهم ٧٦,٧ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. ‌در بين هزينه‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم با ٢٢,١ درصد مربوط به هزينه آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده‌هاي آن و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با ٤٣,٠ درصد مربوط به مسكن بوده است.

همچنين اين گزارش نشان مي‌دهد: «متوسط درآمد اظهار شده سالانه يك خانوار شهري ٣٦٦,٩٤٧ هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل، ١٥,٧ درصد افزايش داشته است. ‌بر اين اساس در سال ١٣٩٦ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهاي شهري برابر با رشد هزينه كل سالانه است. ‌منابع تامين درآمد خانوارهاي شهري نشان مي‌دهد كه ٣٤,٤ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق‌بگيري، ١٦,١ درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و ٤٩,٦ درصد از محل درآمدهاي متفرقه خانوار تامين شده است.

مقايسه درصد خانوارهاي شهري استفاده كننده از لوازم عمده زندگي در سال ١٣٩٥ نسبت به سال ١٣٩٦ نشان مي‌دهد كه خانوارهاي استفاده‌كننده اتومبيل شخصي از ٤٧,٦ به ٥٠,٦، يخچال فريزر از ٦٠,٥ به ٦٣,٢، جاروبرقي از ٩٠,٣ به ٩١,٠، ماشين لباسشويي از ٨٤,٥ به ٨٦,٣، ماشين ظرفشويي از ٥,٨ به ٧,٣ و مايكروفر از ١٠,٣ به ١٢,٤ درصد افزايش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون