• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4155 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد

گردشگران فرانسوي به ايران رسيدند

ديدار با جهانگردان موتورسوار در مرز بازرگان

گروه اجتماعي

موتوسيكلت‌هاي سنگين مشكي‌رنگ با برچسب‌هايي با پرچم كشورهاي مختلف نشان مي‌دهد راكبان آنها كشورها و شهرهاي بسياري را با اين موتوسيكلت‌ها سفر كرده‌اند و رديف شده‌اند در خروجي ساختمان گمرك مرز بازرگان. جايي كه كاميون‌هاي ترانزيت و ماشين‌هاي شاسي بلند چشم‌انداز مرز را پر مي‌كند، ديدن حدود 24 موتوسيكلت توجه همه را جلب كرده است. دانستن ماجراي موتوسيكلت‌ها اما كار سختي نيست، راهنما و اعضاي گروه آنقدر خوش برخورد هستند كه بخواهند قصه سفرشان را بگويند. raid orion revival نام گروهي از جهانگردان موتورسوار است كه آخرين بار در سال 1972 از پاريس به مقصد اصفهان حركت كردند. اين گروه فرانسوي كشورها و شهرهاي زيادي را زير پا گذاشتند تا به ايران و پس از آن به اصفهان برسند. نهم مردادماه دوباره موتوسيكلت‌هاي اين گروه با حمايت كانون جهانگردي و اتومبيلراني از مرز بازرگان عبور كرد تا پس از گذر از تبريز و اردبيل و رشت و تهران به اصفهان برسد. 24 نفر از اعضاي اين گروه نخستين‌بار است كه به ايران مي‌آيند تا دوباره مسيري را طي كنند كه دوستان‌شان 35 سال پيش زير پا گذاشته بودند.

مي‌گويند براي ترويج عشق و صلح سفر مي‌كنند و شهرهاي زيبايي را ديده‌اند. خيلي خوب با عرف ايران آشنا هستند تا جايي كه خانم‌هاي گروه هنگام گرفتن عكس يادگاري شال‌هاي‌شان را جلوتر مي‌كشند و سعي مي‌كنند به قوانين عرفي ايران احترام بگذارند. بعد از گذر از آلمان، اتريش، مجارستان، روماني، بلغارستان و تركيه به ايران رسيده‌اند و مي‌گويند تصويري از ايران ندارند اما مي‌دانند مردمي مهربان دارد.

محمدرضا حنايي راهنماي اين گروه است و از سال 1970 در فرانسه زندگي مي‌كند، در مورد تاريخچه raid orion revival مي‌گويد: «ما در زمينه گردشگري موتوري (اتومبيل و موتوسيكلت) فعاليت مي‌كنيم. مسابقاتي هم در همين زمينه برگزار مي‌كنيم، تمركز فعاليت ما بيشتر در كشورهاي اروپايي و آفريقاي جنوبي است. سال گذشته اين ايده كه دوباره تور پاريس- اصفهان را برگزار و اين مسير را زنده كنيم به ذهن‌مان رسيد، حدود 47 سال پيش اين تور (از پاريس تا اصفهان) برگزار شده است و حالا دوباره اعضاي اين گروه اين مسير را با موتوسيكلت طي مي‌كنند. نخستين‌بار اين گروه سال 1972 حدود صد موتورسوار از پاريس تا اصفهان سفر كردند. اين 24 نفر همه دنيا را گشته‌اند و روي موتوسيكلت‌هاي‌شان بر چسب همه كشورها را مي‌توانيد ببينيد و فقط ايران را نديده بودند كه در اين تور به ايران هم سفر كردند.» حنايي در مورد انتخاب اين موتورسواران مي‌گويد: «ما يك سايت داريم. در آن فراخوان منتشر كرديم، تعداد زيادي از موتورسواران ثبت‌نام كردند و ما حرفه‌اي‌ها را براي سال اول انتخاب كرديم، اين گروه 24 نفر هستند و سال آينده اميدواريم كه 5 برابر موتورسوار در اين تور شركت و به ايران سفر كنند.»

موتورسواران اين گروه مسيري بيش از 6500 كيلومتر را در 17 مرحله طي كرده‌اند و در اين مسير جاذبه‌هايي از جمله جنگل سياه آلمان، درياچه بالاتون، دشت غول‌آسا در دانوب، جاده اسطوره‌اي Transfagarasan، تنگه Dardanelles و كاپادوكيه را ديده‌اند و قرار است اين مسير زيبا به جذابيت‌هاي شهر گنبدهاي فيروزه‌اي منتهي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون