• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4155 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ مرداد

همگرايي براي بازگرداندن 142هزار كودك بازمانده از تحصيل كشور

رضوان حكيم‌زاده

معاونت ابتدايي وظيفه انسداد مباني بي‌سوادي را بر عهده و براي جذب بازماندگان از تحصيل هم يك برنامه مدون دارد. اخيرا آقاي وزير از ما خواسته بودند تا يك چارچوب جامعي را تدوين كنيم تا با محوريت آموزش و پرورش و مدارس ببينيم، ساير سازمان‌هايي كه قادر هستند در اين حوزه به ما كمك كنند، چه نقش‌هايي مي‌توانند بر عهده بگيرند. حالا هم خانم معصومه ابتكار، معاون محترم رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده از تلاش براي بازگرداندن 20 هزار كودك بازمانده از تحصيل در سيستان و بلوچستان به چرخه تعليم و تربيت صحبت كرده‌اند و اين موضوع را يكي از اهداف معاونت زنان در اين استان دانسته‌اند.

ما به عنوان معاونت ابتدايي وزارت آموزش و پرورش كه بيشترين درگيري را با اين موضوع داريم از كمك سازمان‌ها، نهادها و موسسات ديگر چه دولتي، چه غيردولتي استقبال مي‌كنيم تا بتوانيم دست به دست هم دهيم تا تعداد بيشتري از كودكان بازمانده از تحصيل را به مدارس بياوريم يا كساني كه ترك تحصيل كرده‌اند را به مدارس برگردانيم. معاونت ابتدايي و معاونت زنان رياست‌جمهوري پيش از اين نيز برنامه مشتركي در حوزه تربيت‌بدني و ورزش دختران داشته‌اند و فكر مي‌كنم اگر فرصتي فراهم شود تا با هم‌افزايي در اين حوزه هم همكاري مشترك انجام دهيم، كمك بزرگي در تعداد كاهش كودكان بازمانده از تحصيل خواهيم داشت.

يكي از دلايلي كه دختران ما از تحصيل باز مي‌مانند يا زود ترك تحصيل مي‌كنند، مشكلات فرهنگي است. فقر فرهنگي خانواده‌ها، تعصب و ناآگاهي دليلي مي‌شود براي جلوگيري از نشستن دختران بر سر كلاس‌هاي درس و ماندن‌شان در مدرسه. فكر مي‌كنم توانمندسازي خانواده‌ها و افزايش آگاهي‌هاي زنان اگر باشد و در اين زمينه اگر اين نقش به خوبي انجام شود، براي ما كمك بزرگي خواهد بود تا بتوانيم راحت‌تر فضايي را براي بازگرداندن دختران به مدرسه‌ها فراهم كنيم. يكي ديگر از مسائلي كه سبب ترك تحصيل دختران مي‌شود، ازدواج‌هاي زودهنگام است. پيگيري اين موضوع تا جايي كه به امر آموزش مربوط شود در اختيار ما قرار مي‌گيرد، اما در اين حوزه نياز به پشتيباني قانوني و ايجاد آگاهي‌هاي اجتماعي داريم كه به نظرم معاونت زنان مي‌تواند در اين حوزه نقش پررنگي ايفا كند. آنچه خارج از اختيارات معاونت متوسطه است، مربوط مي‌شود به تصويب قوانين، پيگيري دستورالعمل‌ها در سطوح بالا و ايجاد هماهنگي ميان قواي سه‌گانه كه نهادي مانند معاونت زنان رياست‌جمهوري وارد عمل شود تا ما هم بتوانيم دختران بيشتري را سال‌هاي بيشتري در مدرسه نگه داريم. سرمايه‌گذاري روي آموزش دختران، سرمايه‌گذاري مضاعف است كه مي‌تواند نقشش را در بلندمدت و در خانواده‌هاي آينده نشان دهد.

142هزار كودك بازمانده از تحصيل در كشور شناسايي شده‌اند كه در مورد آنها با استان‌ها مكاتبه شده است، دستورالعمل مشخص و شرح وظايف دقيق هر استان وجود دارد تا اين برنامه با قدرت بيشتري پيش برود. در همين حوزه نقش شوراهاي آموزش و پرورش استان‌ها كه رياست آنها بر عهده استانداران محترم است، مي‌تواند بسيار پررنگ باشد. براي رفع موضوع بازماندگي از تحصيل كودكان، اگر همه سازمان‌ها در كنار آموزش و پرورش قرار بگيرند به نتايج بهتري خواهيم رسيد چرا كه ما در هر نقطه‌اي از هر استان و شهري مدرسه داريم و در مكان‌هايي كه سازمان‌هاي ديگر حضور ندارند، آموزش و پرورش مي‌تواند ميزان دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصيل را رصد كند، اما بودجه ميان سازمان‌هاي مختلف تقسيم شده و اين موضوع دست ما را براي عملكرد بهتر بسته است. بارها اعلام كرده‌ايم كه بودجه‌هاي توزيع ‌شده را در اختيار آموزش‌و پرورش قرار دهند و از ما گزارش كار بخواهند. اميدوارم با هم‌افزايي ميان بخش‌هاي مختلف بتوانيم به اين هدف برسيم.

معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون