• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4161 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد

مهدي صولي:

با حزب كمونيست چين در مورد برجام صحبت كرديم

مريم وحيديان| حزب موتلفه اسلامي از جمله احزاب فعال در حوزه روابط بين‌المللي با ديگر كشورها است. به گفته مهدي صولي، معاون بين‌الملل اين حزب با 220 حزب در دنيا ارتباط دو‌جانبه دارد و با احزاب اروپايي نيز نشست و برخاست مي‌كند. اين فعال سياسي مراودات اقتصادي با احزاب ديگر را رد مي‌كند.

فعاليت بخش بين‌الملل حزب موتلفه در چه سطحي است و با كدام احزاب دنيا ارتباط و تعامل دارد؟

حزب موتلفه اسلامي هم‌اكنون در سطح روابط دوجانبه حزبي با 220 حزب از 52 كشور دنيا ارتباط و تعامل دارد. اولويت اول براي حزب موتلفه در توسعه روابط خارجي با ديگر احزاب و سازمان‌هاي سياسي توسعه ديپلماسي حزبي در چارچوب سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است.

اولويت دوم حزب موتلفه آشنايي و شناخت عملكرد ديگر احزاب و سازمان‌هاي سياسي در سراسر جهان در دو حوزه مدل‌هاي مديريت حزبي و همچنين موضوع ماهيت الگوهاي حكمراني است. هر چند كه سطوح احزاب دنيا با يكديگر تفاوت‌هاي اساسي دارند و مباني فكري و چارچوب‌هاي فكري ميان احزاب متفاوت است اما هر يك از آنان الگوي قابل سنجشي از ميزان تاثيرگذاري حزب بر سياستگذاري عمومي در كشور خودشان را به نمايش مي‌گذارند. نحوه الگوي تحزب، هم به جهت مديريت دروني و هم نقش‌آفريني آنان در فرآيند سياستگذاري و حكمراني توانسته است كشورهاي‌شان را به كشورهايي موثر در عرصه بين‌المللي تبديل كند. بي‌شك سطح اثرگذاري آنها در نظام بين‌الملل به ميزان انسجام حزب حاكم در فرآيند سياستگذاري آنها باز مي‌گردد.

شناخت اين قابليت‌ها و آشنايي با تجربه‌هاي آنها براي موتلفه مي‌تواند مفيد باشد و تلاش مي‌كنيم در اين زمينه تعامل بيشتري داشته باشيم. همچنين معتقديم كه معرفي انقلاب اسلامي براي حزبي كه جزو پيشگامان انقلاب بوده بسيار مهم است تا بتواند تجربه‌هاي خود را به احزاب ديگر كشورها منتقل كند.

آيا حزب موتلفه مراودات اقتصادي با ديگر كشورها دارد؟

ما فقط در چارچوب همكاري سياسي و حزبي همكاري مي‌كنيم و در ديپلماسي حزبي مبادله اقتصادي تعريف نشده اما بديهي است كه ديپلماسي حزبي به عنوان بخشي از ديپلماسي عمومي نقش تسهيل‌گرانه و حمايت‌كنندگي از روابط بخش‌هاي مختلف كشورها مي‌تواند ايفا كند.

در توضيح آخرين ديدار موتلفه با حزب كمونيست چنين موضوع توسعه همكاري‌هاي اقتصادي بيان شده است.

آنچه مطرح شده پيشنهاداتي است كه به طرف چيني به عنوان نظرات كارشناسي حزب موتلفه ارايه كرديم كه مي‌تواند تحريم‌هاي امريكا و آثار خروج امريكا از برجام را در موضوع روابط اقتصادي دو كشور كم اثر كند. همان‌طور كه در موضوعات داخلي صاحب‌نظران متعددي در حوزه اقتصادي داريم و پيشنهاداتي را بيان مي‌كنيم.

موتلفه هديه‌اي براي رهبر كره شمالي ارسال كرد. دليل آن چه بود؟

آن خبر را بي‌بي‌سي منتشر كرده بود و دقيق نبود. تبادل هديه در همه ملاقات‌هاي بين‌المللي مرسوم است. هيچ هديه اختصاصي‌اي براي كسي ارسال نمي‌كنيم.

قرابت ايدئولوژيك هم با اين حزب و حزب كمونيست چين داريد؟

ما با 220 حزب از 52 كشور ارتباط داريم. يكي از آنان حزب كمونيست چين و ديگري حزب كارگران جمهوري خلق كره است. تمركز روي اين احزاب درست نيست.

با احزاب اروپايي هم ارتباط داريد؟

بله. ما علاوه بر روابط دو‌جانيه عضو كميته دايمي كنفرانس بين‌المللي احزاب آسيايي، عضويت ناظر اتحاديه احزاب عربي، اتحاديه احزاب آفريقايي، امريكاي لاتين و مجمع همكاري سياسي احزاب آسيا و اروپا هستيم. در آخرين مورد هم عضو مجمع همكاري سياسي سازمان شانگهاي شديم. فقط فعلا با احزاب كشور امريكا ارتباطي نداريم.

تبادلاتي معطوف به انتخابات هم با اين احزاب داريد؟

جنس احزاب متفاوت است. ما با هر حزب در هر كشوري درباره موضوع مرتبط صحبت مي‌كنيم.نمي‌توان قاعده كلي داد كه در همه ملاقات‌ها در مورد نظام انتخابات حرف مي‌زنيم يا نمي‌زنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون