• 1404 يکشنبه 18 خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4193 -
  • 1397 پنج‌شنبه 5 مهر

نتيجه يك تحقيق

افشای توطئه گوجه‌فرنگی‌ها

عباس محمودیان

گوجه‌فرنگی میوه عجیبی است؛ تا همین چند سال پیش مثل پیاز و سیب‌زمینی اصلا جزو میوه‌ها به‌حساب نمی‌آمد و در میوه‌فروشی‌ها هم آن پایین‌ها گذاشته می‌شد و از ارزان‌ترین خریدنی‌ها بود، اما اتفاقات زیادی دست به دست هم داد که امروز کاری کند تا همان‌طور که چشم‌مان دنبال نرخ لحظه‌ای دلار است، نرخش را مرتب پیگیری کنیم. حالا چه‌طور شد که این‌طور شد؟

برای شکافتن راز این توطئه، باید به سال‌ها قبل برگردیم؛ سال‌هایی که نامش «گوجه» بود و هیچ پسوندی نداشت. طبق تحقیقات تاریخی و مدون بنده، اولین اقدام ثبت‌شده‌ای که وجود دارد، تشکیل «اِگفا» (اتحادیه گوجه‌فرنگی‌های ایران) است. این اتحادیه را گوجه‌های ناراضی از وضعیت موجودشان راه‌اندازی کردند تا برای پیشرفت اوضاع‌شان در آن چاره‌اندیشی کنند. اولین اقدام، افزودن پسوند «فرنگی» به انتهای نام‌شان بود تا در دل جامعه غرب‌زده هم جا باز کنند و از سفره دانشجویان و فقرا، به سفره اغنیا هم برسند. گام اول، بسیار با موفقیت برداشته شد و امروز همه مردم آن‌ها را «گوجه‌فرنگی» و حتی شنیده شده برخی که مبادی آداب‌تر هستند،‌ «گوجه فرهنگی» می‌نامند.

طبق گزارش‌های لورفته از اِگفا، گام بعدی گوجه‌ها ایجاد جلوه‌های بصری جدید از راه سوسول شدن بود که این گام هم به‌سرعت برداشته و با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شد. اضافه‌کردن پسوند گیلاسی- با یادآوری سوءسابقه گیلاس در موضوع قیمت- و ظاهر مکُش‌مرگ‌مای گوجه‌های نوظهور، راه را برای پیشرفت آن‌ها به‌شدت هموار کرد و گوجه‌ای که تا دیروز در ساندویچ‌های کالباس سینما جا داشت، به‌یک‌باره بر سر یک خلال دندان در گوشه ساندویچ‌های لاکچری جاگرفت.

از این‌جا به بعد دیگر گوجه‌ها تنها احتیاج به یک حضور رسانه‌ای پررنگ داشتند که آن‌هم با حضور در میوه‌فروشی محله رییس‌جمهور سابق اینا، کارشان تمام شد و به سرخط خبرها رفتند. البته در این میان نباید از کنار رابطه بین‌المللی گوجه‌ها گذشت. ارتباطاتی که در راستای معاهده مخفی گاگج (گسترش ارزش گوجه‌های جهان) میان گوجه‌فرنگی‌های ایران و دیگر گوجه‌ها انجام می‌گیرد.* از تصمیمات مهم این معاهده، حضور گوجه‌ها در سراسر جهان در جلسات و برنامه‌های عمومی و اعتراضی، برای پرتاب به سمت سخنران یا هر فرد مورد غضب دیگری است. امروزه طبق آمار اعلام‌شده برای هر سخنرانی جهانی، حداقل دو صندوق گوجه به‌فروش می‌رسد و تصاویر برخورد گوجه به صورت فرد مورد نظر، بیشترین لایک را در فضای مجازی می‌خورد که قطعا این فعالیت‌ها در راه پیشرفت و اهمیت گوجه در سطح جهان موثر و از کمترین نتایج آن، بالا رفتن قیمت گوجه در بازار است.

حفاظت اطلاعات در اِگفا بسیار محکم و پیچیده است و نتایج تحقیقاتی هم که در این‌جا منتشر شد پس از تلاش‌های بسیار و مراجعه به اسناد سوخته منتشرشده این اتحادیه و راه‌های غیرقابل اعلام، انجام شد. حالا که راز توطئه این اتحادیه فاش شد، لازم است ضمن حفظ تامین جانی عوامل تهیه این گزارش، هرچه سریع‌تر نسبت به انهدام این باند مخوف اقدام شود تا ضمن برگشت ثبات به بازار گوجه، درس عبرتی برای دیگر میوه‌ها شود تا شاهد گرانی‌های لحظه‌ای در قیمت رب‌ها، کمپوت‌ها، آب‌میوه‌ها و دیگر اقلام خوراکی نباشیم.

* ایراد بی‌جا نگیرید که چرا در اسم جهانی‌شان کلمه «فرنگی» نیست؛ نکند خیال می‌کنید بقیه دنیا هم به گوجه می‌گویند گوجه‌فرنگی؟!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون