• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4203 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر

همزمان با اعطاي جايزه نوبل به اقتصاددانان طرفدار محيط زيست رخ داد

هشدار تازه براي زمين

درست در ر‌وزي كه دو اقتصاددان به دليل كار بر روي رابطه تغييرات اقليمي و رشد اقتصادي، نوبل اقتصاد 2018 را بردند، هشدار تازه‌اي درباره وضعيت آّب و هواي زمين منتشر شده است. گزارش تازه تغييرات اقليمي مي‌گويد كه افزايش دماي زمين بايد به زير يك و نيم درجه برسد.

دانشمندان مي‌گويند كه دولت‌ها و مردم بايد هر چه سريع‌تر از افزايش خطرناك گرماي زمين جلوگيري كنند. در گزارش تازه‌اي كه مجمع بين‌المللي تغييرات اقليمي (آي‌پي‌سي‌سي) منتشر كرده نسبت به افزايش شديد دماي زمين هشدار داده شده و گفته شده كه اقداماتي فوري بايد صورت گيرد تا افزايش دماي زمين زير يك و نيم درجه سانتيگراد بماند.

بنا بر اين گزارش علاوه بر سياست‌هاي دولت، رفتار مردم در خصوص مصرف مواد غذايي و انرژي و روش زندگي بايد تغيير كند، در غير اين صورت با توجه به افزايش گازهاي گلخانه‌اي، افزايش دماي زمين در آغاز دهه ۲۰۳۰ از يك و نيم درجه سانتيگراد بيشتر از دوران انقلاب صنعتي خواهد گذشت، رقمي كه براي نيمه دوم قرن ۲۱ پيش‌بيني شده بود.به گفته دانشمندان در صورتي‌كه نتوان افزايش دماي زمين را زير يك و نيم درجه نگه داشت جان ميليون‌ها نفر به دليل سيل به خطر خواهد افتاد و گونه‌هاي جانوري بسياري از بين خواهند رفت.در اين گزارش آمده كه روند افزايش دماي زمين شيب تندي پيدا كرده و به سرعت به عدد سه درجه سانتيگراد نزديك مي‌شود، اما با آنكه جلوگيري از اين روند بسيار پرهزينه و گران خواهد بود، هنوز روزنه كوچكي از اميد وجود دارد.

به گزارش بي‌بي‌سي، گزارش ۳۳ صفحه‌اي مجمع بين‌المللي تغييرات اقليمي نتيجه سه سال تحقيق دانشمندان و يك هفته بحث با سياسمتداران در نشستي در اينچئون در كره جنوبي بوده است.در سال ۲۰۱۵ دولت‌هاي جهان خود را به مهار افزايش دما به كمتر از دو درجه سانتيگراد متعهد كردند. اما حالا در اين گزارش مي‌گويد اين رقم بايد به يك و نيم درجه برسد.پروفسور جيم اسكيا، رييس مجمع بين‌المللي تغييرات اقليمي گفته است كه كاهش حفظ افزايش دماي زمين به زير يك و نيم درجه، نسبت به ۲درجه‌اي كه پيش‌تر تعيين شده بود، فوايد بسياري زيادي دارد و تاثيرات تغييرات اقليمي را در همه زمينه‌ها به‌شدت كاهش مي‌دهد.

اسكيا گفت: «براي رسيدن به اين هدف بايد نحوه استفاده از انرژي و مديريت زمين‌هاي كشاورزي و همچنين حمل و نقل را تغيير دهيم.» بنا بر اين گزارش، رسيدن به اين هدف ارزان نخواهد بود و نياز به حدود ۲۴۰۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري بين سال‌هاي ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۵ دارد.

بنا بر اين گزارش اگر افزايش دما به ۲ درجه برسد، صخره‌هاي مرجاني براي هميشه از بين خواهند رفت. همچنين سطح آب‌هاي جهان ۱۰ سانتي‌متر بيشتر بالا خواهد آمد كه به اين معني است كه خطر سيل جان حدود ۱۰ ميليون نفر را تهديد خواهد كرد.به گفته اين گزارش نيم درجه افزايش دما تاثير زيادي روي كاشت محصولاتي چون گندم، ذرت و برنج خواهد گذاشت.

هشدارهاي تازه همزمان با اهميت دادن به پژوهش‌هاي دو اقتصادداني كه نوبل 2018 را برده‌اند، نشان مي‌دهد كه وضعيت كنوني را بايد جدي گرفت. جايزه علوم اقتصادي بانك مركزي سوئد به ياد آلفرد نوبل كه به جايزه نوبل اقتصاد معروف است هر سال به پژوهشگران برجسته در علم اقتصاد اعطا مي‌شود. برندگان اين جايزه توسط آكادمي سلطنتي علوم سوئد انتخاب مي‌شوند و هزينه آن توسط بانك مركزي سوئد تامين مي‌شود. اين جايزه در سال ۱۹۶۸ و در سيصدمين سالگرد تاسيس بانك مركزي سوئد بنيان نهاده شد و براي اولين‌بار در سال ۱۹۶۹ به دو اقتصاددان آلماني و نروژي داده شد. اين جايزه بخشي از جوايز پنجگانه نوبل كه توسط آلفرد نوبل پايه‌گذاري شد نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون