• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4241 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر

در فضايل پهلواني

هارون يشايائي

جمعه دوم آذرماه به مناسبت ولادت پيامبر گرامي اسلام(ص) و ولادت حضرت امام جعفر صادق(ع) با حضور نمايندگان اديان الهي مراسمي در زورخانه شيرافكن تهران به همت علاقه‌مندان و حاج مجيد معصومي، مدير و پيشكسوت ورزش‌هاي زورخانه‌اي برگزار شد.

در اين مراسم از جمله آقاي لوريس چكناواريان استاد بزرگ موسيقي و افتخار عزيزان به عنوان نماينده مسيحيان ايران و دكتر سيامك مره‌صدق، نماينده كليميان ايران در مجلس شوراي اسلامي و روحاني يهوديان آقاي اسحق آقابالا و آقاي سهراب هنگامي موبد زرتشتيان و جمع كثيري از ورزشكاران و قهرمانان صاحبنام از دوران گذشته و زمان حال حضور داشتند.

قبل از ورود ورزشكاران و پهلوانان به گود زورخانه، خانم سميرا كاظمي‌فر از طرف مديريت زورخانه شيرافكن از حضور بزرگان در مجلس قدرداني كردند و شرح جالبي درباره ورزش‌هاي باستاني و اهميت آن در سلوك فتوت و جوانمردي مردمان هر زمان بيان داشتند و از كباده- سنگ- ميل- تخته شنا به عنوان نشانه‌اي از ابزارهاي مورد استفاده در دفاع از نمود و مقابله با هجوم دشمن در زمان‌هاي گذشته نام بردند و نقش مرشد را به عنوان هماهنگ‌كننده موسيقي با حركت‌هاي ورزشكاران و مياندار گود را به عنوان محور حركات ساير ورزشكاران يادآور شدند. در اين مرحله پهلوانان با حركات منظم ورزشي وارد گود زورخانه شدند و به روال معمول زورخانه‌ها با نام رسول اكرم(ص) و حضرت علي(ع) گود زورخانه‌اي را به محلي براي شوق و هيجان بين خود و تماشاچيان حاضر در دورادور خود بدل كردند و مورد تشويق بي‌دريغ حاضران قرار گرفتند.

سپس آقاي مجيد معصومي در ارتباط با مراسم امروز و همچنين اخلاق پهلواني و تفاوت‌هاي آن با قهرماني متداول به تفصيل سخنراني كردند.

و در پايان مراسم به نمايندگان اقليت‌هاي ديني لوح تقدير از طرف زورخانه شيرافكن داده شد و هر يك از دريافت‌كنندگان لوح چند جمله‌اي بيان كردند. آقاي لوريس چكناواريان گفت من از كودكي و نوجواني با صداي شيرخدا بزرگ شده و سمفوني بزرگ رستم و سهراب كه شهرت جهاني دارد و در ايران هم با اركسترهاي بزرگ اجرا شده در واقع تحت تاثير آهنگ دو ريتم موسيقي و حركت ورزشكاران زورخانه‌اي در ذهنم شكل گرفته است.

آقاي موبد سهراب هنگامي ضمن دريافت لوح تقدير از دوستان و يكي از پيشكسوتان تاكيد كرد كه- گفتار نيك- پندار نيك- رفتار نيك- صفات پهلواني است كه ملت ايران به آن افتخار مي‌كنند و من مفتخر هستم كه در اين جمع حضور دارم و اميدوارم اين گونه ارتباطات هرچه بيشتر باشد.

من هم لوح تقدير خود را به نمايندگي از جامعه كليميان ايران از دوست عزيزم پهلوان علي‌اكبر حيدري، كشتي‌گير باسابقه و دارنده مدال‌هاي قهرماني از المپيك توكيو 1964 و قهرماني آسيا در سال 1966 هم‌ميدان و همزمان با پهلوان غلامرضا تختي دريافت كردم و گفتم:
«من فرهنگ زورخانه‌اي را مي‌شناسم و مي‌توانم ادعا كنم در اين فرهنگ بسياري اخلاقيات آموخته‌ام و هنوز هم در پيوند با پهلوانان سعي مي‌كنم بياموزم و بتوانم به ديگران بياموزم.»

مراسم با حضور پهلوانان و يادبودهاي دسته‌جمعي با بدرقه پهلوانان و مهمانان به پايان رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون