• 1404 پنج‌شنبه 25 ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4251 -
  • 1397 يکشنبه 18 آذر

محمود صادقي:

سرخوردگي و نااميدي در دانشگاه‌ها مشهود است

محمود صادقي، دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها با اشاره به دغدغه‌هاي قشر دانشجو در روز ۱۶ آذر گفت: «اگر هر جرياني بخواهد با كژفهمي روز دانشجو را به نام خودش مصادره كند؛ در درجه اول آسيب بزرگي به خود جنبش دانشجويي و حركت تكاملي دانشگاه وارد كرده است. به نظر من 16 آذر را مي‌توان در يك جمله نماد جنبش دانشجويي براي صيانت از حريم دانشگاه در برابر دوگانه استبداد داخلي و استعمار خارجي دانست.»

او ادامه داد: «اگر ما بخواهيم يكي از اين دو را سنگين كرده و ديگري را فراموش كنيم با ذات جنبش دانشجويي و 16 آذر مغايرت دارد. الان برخي مي‌خواهند وجه ضداستكباري را پررنگ و وجه ضداستبدادي را تحت‌الشعاع قرار دهند در حالي كه جنبش دانشجويي هم براي آزادي مبارزه مي‌كند و هم نياز دانشگاه بيش از هر چيز فضاي آزاد است. دانشگاه فضاي تفكر است و تفكر هم نيازمند فضاي آزاد دانشگاه است كه در غير اين ‌صورت نمي‌تواند بالنده شود.»

به گزارش ايلنا، اين استاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: «بنابراين بايد بتوانيم به شكلي متوازن به هر دو وجه توجه كنيم. آنچه امروز با آن مواجه هستيم؛ متاسفانه نوعي فضاي سرخوردگي، يأس و نااميدي در دانشگاه‌ها است كه اين موضوع دلايل مختلفي دارد. نخست آنكه دانشگاه مستثني از كل جامعه نيست و به همين دليل هم دانشگاه با مشكلاتي كه كل جامعه از نظر اقتصادي و معيشتي با آن درگير است، درگير مي‌شود. دانشجويان هم چه در سطح جامعه و چه در سطح دانشگاه از بي‌عدالتي رنج مي‌برند. همچنين به فشارها بر آزادي‌هاي سياسي و نقض حريم دانشگاه و حقوق شهروندي معترض هستند.»

به گفته صادقي، با كمال تاسف دانشجويان در حوزه آينده شغلي خود هم با مشكل مواجه هستند و با وجود اينكه ما دانشگاه را نسبت به قبل انقلاب ده‌ها برابر توسعه داديم اما آنچه باعث سرخوردگي دانشجويان و فارغ‌التحصيلان ما مي‌شود اين است كه آموزش‌هاي دانشگاهي و خروجي پژوهش‌ها چندان در عمل مورد استفاده و توجه قرار نمي‌گيرد.

او ادامه داد: «ما همواره آمار مي‌دهيم كه اين تعداد دانشجوي فارغ‌التحصيل داريم اما چه تعداد از اين دانشجوها به كار گرفته مي‌شوند و چه مقدار از آن پژوهش‌ها به‌صورت بومي در بخش‌هاي مختلف كشور چه در حوزه علوم انساني از قبيل نظام برنامه‌ريزي، مديريت، اقتصاد، بانكداري، حقوق و سياسي جامعه‌شناسي مورد توجه و مورد استفاده قرار مي‌گيرد؟ از طرف ديگر بحث بيكاري جامعه دانشگاهي است كه در آمارها يكي از نرخ‌هاي بالاي بيكاري در بين فارغ‌التحصيلان دانشگاهي گزارش مي‌شود. اينها همه عواملي است كه منجر به نوعي ركود از يك سو و اعتراض‌هاي تند از سوي ديگر مي‌شود.»

دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها همچنين درباره مطالبه تشكيل شوراي صنفي دانشجويان در برخي دانشگاه‌ها هم گفت: «تشكل‌هاي دانشجويي يا طيف‌هاي مختلف احساس نمي‌كنند كه فضاي مناسبي براي فعاليت دارند حالا چه تشكل‌هاي سياسي و چه تشكل‌هاي صنفي كه متاسفانه در دوره دولت آقاي روحاني هم با وجود وعده‌هايي كه داده شده فشارها كماكان وجود دارد و در برخي دانشگاه‌ها فشارها افزايش هم پيدا كرده است.»

به گفته او، يك نوع بي‌عدالتي و نابرابري در توزيع منابع و امكانات بين طيف‌هاي دانشجويي وجود دارد. يك طيف با اسامي مختلف همه بودجه و امكانات را به سمت خود جذب كرده و براي يك نوع سيطره و غلبه براي محدود كردن فعاليت طيف‌هاي ديگر قدرت مي‌گيرد. الان چند اتحاديه دانشجويي داريم كه با اسامي مختلف از يك طيف سياسي هستند اما در مقابل براي تشكيل اتحاديه دانشجويي دانشجوياني كه گرايش اصلاح‌طلبي دارند، فشار وجود دارد و همچنين شوراهاي صنفي در بعضي دانشگاه‌ها با فشارها و محدوديت‌هايي تشكيل شده و در برخي دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شهيد بهشتي كه بنده اين هفته در آنجا سخنراني داشتم با وجود پيگيري‌هاي فراوان اما اجازه تشكيل شوراي صنفي به آنها داده نشده است.

صادقي به اين سوال كه چه اقداماتي در اين رابطه در كميسيون آموزش انجام شده است، پاسخ داد: «كميسيون آموزش يك تركيب دوگانه دارد و تقريبا يك بافت اصلاح‌طلبي و اصولگرايي در اين كميسيون شكل گرفته است كه براي دوسال با وجود تلاشي كه وجود داشت آقاي زاهدي رييس كميسيون بودند و نزديك ۱۱ تا ۱۲ نفر هم طيف وابسته به ايشان هستند. تقريبا به همين تعداد نيز اصلاح‌طلب و چند نفري هم بي‌طرف هستند.»اين نماينده مجلس ادامه داد: «با اين وجود ما به عنوان اعضاي فراكسيون اميد تلاش كرديم نظر اصولگرايان را هم براي مطالبات دانشجويان جلب كرده و بارها و بارها در جلسات مختلف با وزير علوم و سرپرست وزارت علوم براي طرح مطالبات دانشجويان اعم از صنفي مانند پولي شدن دانشگاه و شوراي صنفي و چه براي مطالبات تشكل‌هاي سياسي تلاش كرديم.»به گفته اين عضو فراكسيون آموزش مجلس، ما همچنين كميته‌اي را بعد از حوادث دي ماه براي پيگيري آزادي دانشجويان بازداشت شده كه بعدا با احكام سنگيني مواجه شدند، تشكيل داديم كه موفق شديم در تعاملي كه با وزارت علوم داشتيم و تعاملي كه وزارت علوم با قوه قضاييه داشت، بسياري از اين احكام را بشكنيم. ما همچنين مساله مجوز اتحاديه را در كميسيون و فراكسيون اميد دنبال كرديم كه تا حدي نيز موفق شديم اما هنوز نهايي نشده كه بايد دنبال كنيم.او تاكيد كرد: «البته دانشجويان هم بايد بدانند كه بافت كميسيون آموزش بافت يكدستي نيست؛ چرا كه هم از جهت ساختاري دو حوزه را پوشش مي‌دهد كه يكي بخش آموزش و پرورش است كه بخش قابل توجهي از اعضاي كميسيون معلم هستند و دغدغه معلمان و فرهنگيان را دارند؛ هم از جهت سياسي كه به نوعي غلبه با ما نيست البته از سال سوم كه آقاي عارف رييس شدند يك نوع توازن بين دو طيف
به وجود آمده است.»

صادقي ادامه داد: «اين مساله را هم بايد بگويم كه در حوزه آموزش عالي، مجلس تبديل به يك قوه حاشيه‌اي شده و نهادي كه بيشتر در اين زمينه حاكم است و مي‌تواند سياست‌گذاري كند نهاد شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه البته ما همواره تلاش كرده‌ايم تا با اين نهاد هم تعامل داشته باشيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون