• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4264 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ دي

واكنش‌ها به احتمال رياست رييسي بر قوه قضاييه ادامه دارد

استقبال آشنا، عدم استقبال ضرغامي

پس از پايان روزهاي انتخابات رياست‌جمهوري، زماني كه صحبت از اين بود كه به جز حسن روحاني كه راهي پاستور مي‌شود باقي كانديداهاي شكست خورده كجا مي‌روند و مشغول چه كاري خواهند شد؛ همه مي‌دانستند كه سيد ابراهيم رييسي اگر در تهران ماندگار نشود راهي مشهد خواهد شد و به مديريت آستان قدس مشغول مي‌شود. گرچه پس از چندي زمزمه‌هايي از حضور او بر راس دستگاه قضا شنيده مي‌شد اما اين زمزمه‌ها مدتي است كه واضح‌تر به گوش مي‌رسد و البته اخيرا از سوي دادستان كل كشور تلويحا تاييد شده است.

حسام‌الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهوري نسبت به گمانه‌زني‌ها در مورد رياست سيد ابراهيم رييسي بر دستگاه قضا واكنش نشان داد. حسام‌الدين آشنا بدون ذكر صريح و دقيق نام سيد ابراهيم رييسي، تجربيات او در حوزه دستگاه قضا را پشت هم رديف كرد و در نهايت نوشت كه اگر اين گمانه‌زني‌ها به واقعيت مبدل شود، سيد ابراهيم رييسي اولين رييس دستگاه قضا است كه از دل قوه قضاييه به اين سمت رسيده است.

آشنا در كانال تلگرامي خود نوشت: «او از سال ۵۹ تاكنون سمت‌هاي قضايي موثري چون دادستاني كرج، همدان، جانشيني و دادستاني تهران، رياست سازمان بازرسي كل كشور، دادستاني ويژه روحانيت، معاونت اول قوه قضاييه و دادستاني كل كشور را در سابقه خدمتي خود دارد.»

او افزود: «تجربه توليت امامزاده صالح و سپس آستان قدس رضوي او را با واقعيات اجتماعي و اقتصادي و نهادهاي بزرگ مدني آشنا كرده است.»

آشنا همچنين تاكيد كرد: «تجربه رقابت در انتخابات در سطح استان خراسان جنوبي و عضويت در مجلس خبرگان از سال ۱۳۸۵ و سپس رقابت در سطح ملي براي رياست‌جمهوري در سال ۱۳۹۶ او را با واقعيات و پيچيدگي‌هاي عرصه سياست داخلي و جلب اعتماد عمومي آشنا كرده است.»

مشاور فرهنگي رييس‌جمهوري گفت: «تجربه عضويت و رياست در شوراي نظارت بر صدا و سيما و عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام او را با مسائل رسانه‌اي از يك‌سو و سياستگذاري كلان كشور از سوي ديگر آشنا كرده است.»

آشنا تاكيد كرد: «روساي قبلي قوه قضاييه در چهل سال گذشته معمولا اين ويژگي مشترك را داشتند كه فقهايي مطرح اما فاقد سابقه قضايي بودند لذا مجبور بودند مدتي را براي آشنايي با ساختار و مسائل اين قوه صرف كنند. اگر او به رياست قوه قضاييه منصوب شود اولين رييسي خواهد بود كه داراي سابقه طولاني قضايي است و از درون قوه قضاييه برخاسته است.»

او همچنين در پايان با نگارش اين بيت كه « جهان چون زلف و خط و خال و ابروست /كه هر چيزي به جاي خويش نيكوست» نشان داد كه از انتصاب اين رقيب سابق انتخاباتي حسن روحاني خوشحال است و البته تلويحا بيان كرد كه رييسي براي حضور در دستگاه قضا مناسب بوده و هست و نبايد در سمت‌هاي اجرايي همچون رياست‌جمهوري كانديدا شود.

رييس پيشين صداوسيما نيز از ديگر چهره‌هايي است كه نسبت به حضور رييسي بر مسند رياست قوه قضاييه واكنش نشان داده است اما او برعكس آشنا چندان از اين تغيير و تحول خشنود نيست.عزت‌الله ضرغامي، رييس پيشين صداوسيما نيز در توييتر خود نوشت: «گمانه‌زني براي رييس بعدي قوه قضاييه زود است، ‌معتقدم قوه مديريت از قوه اجتهاد مهم‌تر است. رييس بعدي بايد توان ايجاد تحول و مقابله با كليشه‌هاي حاكم، بر اساس تجربيات كارشناسان متعهد و روش‌هاي مدرن اداره دادگستري‌ها در دنيا را داشته‌باشد. مدل ميتي كومان هم كماكان كاربردي و روحيه بخش است.»

يك دي‌ماه حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظري در حاشيه نشست حقوقي كاربردي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا خبر تعيين سيد ابراهيم رييسي به عنوان رييس قوه قضاييه كه اين روزها در فضاي مجازي منتشر شده صحت دارد يا خير، تلويحا اين خبر را تاييد كرد و گفت: «فعلا فضاي مجازي است و تا به فضاي حقيقي تبديل شود طول مي‌كشد.»اشاره منتظري، دادستان كل كشور به باقي مانده زمان مديريتي صادق آملي لاريجاني براي رياست بر دستگاه قضا است.مرداد 1388 صادق آملي لاريجاني با حكم مقام معظم رهبري به رياست قوه قضاييه منصوب و جايگزين آيت‌الله سيد محمود هاشمي شاهرودي براي مدت 5 ساله شد.

به جز آيت‌الله سيد محمد بهشتي كه پيش از پايان يك دوره رياست ديوان عالي كشور به شهادت رسيد باقي روساي ديوان و سپس قوه قضاييه دست كم 8 سال يا در دو دوره 5 ساله در اين سمت حضور داشته‌اند.

حكم آملي لاريجاني پس از مرداد 88، بار ديگر در دي ماه 1394 تمديد شد. با اين حساب سال 98 يك دهه از رياست او بر قوه قضاييه مي‌گذرد، ‌يعني زماني كه بر اساس روال مرسوم رييس قوه قضاييه از سوي رهبري تغيير مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون