• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4264 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ دي

ورود ستاد تنظيم بازار به قيمت‌گذاري خودرو

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با قيمت‌گذاري ستاد تنظيم بازار قيمت جديد خودروهاي پرفروش تا هفته آينده اعلام خواهد شد.رضا رحماني در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما افزود: خودروسازان موظفند خودروهايي را كه با قيمت قطعي فروخته‌اند، با همان قيمت واگذار كنند.

وي با اشاره به مصوبه فروش خودرو بر اساس حاشيه بازار گفت: هدف اصلي از اين مصوبه پايين آوردن قيمت خودرو در بازار است.رحماني افزود: شرط اين گونه فروش خودرو افزايش توليد و عرضه آنهاست. وزير صنعت گفت: دو خودروساز اصلي كشور تنها مجوز پيش‌فروش 30 درصد از ظرفيت توليدشان را دريافت كرده‌اند.

رحماني افزود: دو علت اصلي بدقولي خودروسازان در عمل به تعهدات‌شان مشكلات ورود قطعات از خارج و كاهش توليد خودرو بود. وي با اشاره به بازار 70 هزار ميليارد توماني خودرو در كشور گفت: 500 هزار نفر در 2 هزار واحد صنعتي قطعه‌ساز در 15 استان كشور در اين صنعت مشغول به كار هستند.رحماني افزود: چند ماه پيش توليد خودرو در كشور به‌شدت كاهش يافته بود و در وضعيت خطرناكي بوديم، اما اكنون روند نزولي توليد خودرو كاهش يافته و شاهد افزايش توليد هستيم. وي با اشاره به وجود 13 هزار خودروي وارداتي در گمرك گفت: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با دستگاه قضايي اين خودروها به زودي ترخيص مي‌شود و به دست خريداران و مصرف‌كنندگان خواهد رسيد.

همچنين بهرام پارسايي، درباره نحوه محاسبه پيش‌پرداخت خريداران خودرو در زمان تحويل گفت: اگرچه ممكن است به دلايلي مانند نوسانات ارزي قيمت خودرو در زمان پيش‌فروش و تحويل با يكديگر متفاوت باشد، اما بايد مبلغي كه خريداران خودرو هنگام ثبت‌نام پرداخت كردند در زمان تحويل براساس اين تغييرات افزايش يابد و به نرخ روز محاسبه شود؛ به اين معنا كه اگر قيمت خودرو هنگام ثبت‌نام ۱۰۰ ميليون تومان است و خريداران ۵۰ ميليون تومان يعني نيمي از قيمت را پرداخت كردند در زمان تحويل بايد ۵۰ درصد خودرو به قيمت زمان پيش‌فروش و ۵۰ درصد باقي به قيمت روز محاسبه شود. نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي از تشكيل كميته‌اي با حضور نمايندگان مردم در كميسيون اصل نودم قانون اساسي، كميسيون حقوقي قضايي، صنايع و معادن، شركت‌هاي خودروسازي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزيرات حكومتي و سازمان بازرسي و مركز پژوهش‌ها با هدف بررسي مشكلات موجود در بازار خودروي كشور خبر داد و افزود: اين كميته درباره قيمت‌گذاري خودرو نيز تصميم‌گيري خواهد كرد و ميزان افزايش قيمت را مشخص مي‌كند.وي با اشاره به نمايندگان حاضر در كميته مذكور بيان كرد: تاكنون به‌صورت دقيق مشخص نشده، اما اينجانب به عنوان رييس كميته اقتصادي، يك نفر از اعضاي هيات رييسه كميسيون اصل ۹۰ و آقاي منصوري به عنوان نماينده كميسيون صنايع و معادن در اين كميته شركت خواهيم كرد. سخنگوي كميسيون اصل نودم قانون اساسي مجلس شوراي اسلامي در مورد نحوه قيمت‌گذاري خودرو در اين كميته اظهار كرد: قيمت‌گذاري خودرو تاكنون روند خاصي نداشته و به‌صورت خوداظهاري بود؛ اما با توجه به افزايش قيمت و نحوه ثبت‌نام شركت‌هاي خودروسازي كه در پي آن شكايت بسياري به كميسيون اصل ۹۰ ارجاع شده مقرر شد اين كميته درباره اين موضوع نيز تصميم‌گيري كند تا چارچوب و الگوي مشخصي براي آن ايجاد شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون