• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4276 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۷ دي

محمدرضا زائري:

منِ آخوند از چيزي خبر ندارم و مي‌گويم به اندازه 400 سال پيشرفت كرديم

حجت‌الاسلام محمدرضا زائري در همايش گفت‌وگو-مدارا-هم‌زيستي، بازخواني الگوي مديريت اجتماعي امام موسي صدر، در تالار شهر مشهد، گفت: شخصي با تعجب از من پرسيد كه آيا در شخصيت و انديشه امام موسي صدر نقطه‌اي براي انتقاد مي‎بينيد و انتقادي داريد؟ البته كه دارم. من از تعجب او تعجب كردم و گفتم نه تنها امام موسي صدر، بلكه ما به هر كسي غيرمعصوم انتقاد داريم،
انتقاد طبيعت انساني است كه مي‌انديشد و فكر مي‌كند.

زائري بيان كرد: نكته مهم اين است كه وقتي اين تجربه تاريخي متمايز را بررسي مي‌كنم، به اين باور مي‌رسم در تاريخ معاصر تجربه ‌و نمونه‌اي موفق‌تر و جامع‌تر در عرضه اسلام در حوزه بين‌المللي با تمام ابعادش پيدا نمي‌كنيم. امروز بيش از هر زمان ديگري اين جلسه براي ما مورد نياز است، براي ما كه جامعه‌مان دچار تنوع، ازهم‌گسيختگي، آشفتگي و اضطراب است و به بازخواني اين تجربه نياز داريم.

او با اشاره به اينكه منِ آخوند از دو حال خارج نيستم؛ يا قرار است در اين جامعه پدري كنم يا اينكه كسب دين داشته باشم، تصريح كرد: اين روزها كه وضعيت اقتصادي مردم چندان خوب نيست، در آستانه شب عيد و پايان سال اين صحنه را بارها ديديد، مي‌بينيد و خواهيد ديد كه پدر يا مادري با بچه‌اش از خيابان رد مي‌شود، بچه وسيله‌اي را مي‌خواهد و پدر يا مادر پول ندارند. زائري در كنايه به صحبت‌هايي كه گفته بود در اين 40 سال به اندازه 400 سال پيشرفت كرده‌ايم، گفت: امروز كه مشكلات جامعه را گرفته، منِ آخوند از چيزي خبر ندارم و پشت تريبون بيان مي‌كنم كه ما در اين ۴۰ سال به اندازه ۴۰۰ سال پيشرفت كرديم. آيا اين فرد خبر دارد كه در جامعه چه مي‌گذرد؟ چه فسادي در جامعه منتشر است؟ چه پدرهايي شرمنده بچه‌هاي خود هستند؟ چه مادرهايي...، اصلا براي اين فرد مهم نيست، نهايت به اين فكر مي‌كند كه وقتي از دنيا رفت در حرم حضرت معصومه(س) دفنش كنند، اما آخوندي ديگر نيز برخلاف آن است.

او با بيان اينكه امروز بسياري از روحانيون ما در برابر پرسش‌ها بي‌جواب مي‌مانند، عنوان كرد: اين امر بدين دليل است كه در معرض چالش و گفت‌وگوي جدي قرار نگرفته‌اند، ما فرصتي فراهم نكرديم تا مسيحي و مسلمان، شيعه و سني، شيعه و دانشگاهي و حوزوي بتوانيم با هم درست حرف بزنيم، پرسش‌مان را مطرح كنيم و جواب بگيريم زيرا آن اختلاف را به رسميت نمي‌شناختيم، در حالي كه امام موسي صدر از موضع دينداري اين اختلاف را به رسميت مي‌شناسد.

او در بخشي ديگر از صحبت‌هايش گفت: زماني كه امام موسي صدر با جوانان بزهكار رفيق و همنشين مي‌شود و به او اعتراض مي‌كنند، ايشان بيان مي‌كنند كه من يك چشمم را روي وضعيت امروز آنها مي‌بندم و يك چشمم را روي آينده آنها باز مي‌كنم، اين است كه حزب‌الله لبنان ايجاد مي‌شود. زائري با بيان اينكه امام موسي صدر از موضع يك فقيه وارد شده‌اند نه روشنفكر، مصلح اجتماعي يا فرد سياسي كه مي‌خواهد راي جمع كند، گفت: ايشان از موضع يك فقيه مجتهد برآمده از يك خاندان فقاهت 900 ساله با موضع ديني صريح و آشكار است. متاسفانه امروز فقه ما بيشتر از آنكه فقه پاسخگوي حل‌كننده مشكل باشد، تقليد فقهاي پيشين است.

اين كارشناس مذهبي ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند اگر قرار باشد هر كسي ديدگاهش ديدگاه شما نباشد، از او تبري بجوييد، من نيز بايد از شما تبري بجويم، اميرالمومنين(ع) بايد از من تبري بجويد. طبيعي است كه همه مثل هم نيستند، مثل هم فكر نمي‎كنند و سطوح متفاوت است. من وارد اين جامعه شده‌ام تا از موضع دينداري اين تفاوت را به رسميت بشناسم و به اين تفاوت‌ها جواب دهم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون