• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4286 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۹ دي

شيعه انگليسي و اسلام رحماني

هفته گذشته رهبر انقلاب در ديدار با با طلاب قم گفته بودند: «انگيزه‌هايي وجود دارد براي اينكه فضاي انقلابي قم را تغيير بدهند و روحيه انقلابي قم و روحيه ديني قم را كمرنگ كنند.» همين مساله موجب شد تا سايت مشرق در مقاله‌اي طولاني به موضوع نفوذ و فتنه‌‌يابي در درون حوزه بپردازد.

نكته اصلي اين مقاله آنجاست كه مشخصا دو نوع تفكر را به عنوان نفوذ در حوزه بيان مي‌كند. مشرق معتقد است كه «جريان «شيعه انگليسي» و جريان «اسلام رحماني» با روايت جريان خاص، با وجود تقابل ظاهري، دو تيغه يك قيچي براي حمله به «اسلام سياسي» به عنوان شاه‌تير خيمه جمهوري اسلامي هستند.»

مراد آنها از شيعه انگليسي جريان آيت‌الله شيرازي است كه در مناسك شيعي به‌شدت افراطي هستند و مرادشان از اسلام رحماني، حمله به سيدمحمد خاتمي است.

مشرق درحالي كه در مطالب ديگر خود مكررا مدعي مي‌شود كه مخالفان براي ايجاد «اعتراض ميليوني» و «خياباني» برنامه‌ريزي دارند، در اين مقاله دچار فراموشي شده و معتقد است كه طرح‌ريزي‌هاي بين‌المللي براي آينده ايران مدل ديگري است. از همين رو مي‌نويسد: «از سوي ديگر طراحان پروژه‌هاي ضدامنيتي براي ايران به اين نتيجه رسيدند كه تقابل مستقيم و صريح در عرصه سياسي، بعد از شكست اردوكشي‌هاي خياباني ۸۸ و حساس شدن دستگاه‌هاي امنيتي نظام، ديگر جواب نمي‌دهد. اين بار قرار است از درون گفتمان ديني، هم انديشه ولايت فقيه را مورد هجمه قرار دهد و هم با ترويج نوعي «شريعت غيرسياسي» يا «دين غيرحكومتي»، ميراث «اسلام سياسي» حضرت امام (ره) كه روح انقلاب اسلامي است، زير ضرب برود.

اين سايت مدعي است اخبار درز شده از «جلسات درون حاكميتي ايالات متحده» را در اختيار دارد و از همين رو مي‌نويسد: آنها به صراحت محور عمليات عليه جمهوري اسلامي را از درون «حوزه‌هاي علميه» جسته است. بحث «حوزه سكولار» يا «حوزه غيرسياسي» يا «آخوند غيرحكومتي» و امثال اينها كه در يكي، دو سال اخير به مباحث عمومي هم راه پيدا كرده، تجليات مختلف همين طراحي‌هاي امنيتي خارج از كشور (البته در تعامل با داخل) است.

مشرق ضمن حمله به دو روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، برخي روحانيون را در قم جاه‌طلب معرفي كرده و آنها را به «تشكل‌سازي» موازي با نهادهايي چون «جامعه مدرسين حوزه علميه قم» متهم مي‌كند.

به اعتقاد نويسنده اين سايت پروژه «اسلام رحماني» دقيقا در راستاي ليبراليزه كردن اسلام، ارايه يك اسلام غيرايدئولوژيك و البته تقابل سازي با انديشه «ولايت فقيه» است. اين سايت همچنين بدون اشاره به نام آقاميري او را يكي از نمادهاي بيروني اين جريان مي‌داند.

اما اصل ماجرايي كه آنها تعمدا لابه‌لاي تمام مطالب به صورت كوتاه به آن پرداختند جايي است كه به روحانيت سنتي حمله مي‌كند. حمله به فقه سنتي همان شكافي است كه رحيم‌پورازغدي به آن اشاره كرد و با اعتراض آيت‌الله مكارم و برخي ديگر از روحانيون مواجه شد. مشرق مي‌نويسد: از سوي ديگر، جريان خزنده‌اي زير لواي «فقه سنتي» در حال نضج گرفتن است كه هدف نهايي آن جدا كردن حوزه از نظام و حداقلي كردن دخالت روحانيت در سياست است و اتفاقا پرچم آن هم «احياي مكتب نجف» است. از حوزه يكي از شهرهاي مقدس، خبرهاي متعددي از فعال شدن اين جريان به گوش مي‌رسد.»

 

دولت آماده برجام ديگر مي‌شود

روزنامه كيهان به بهانه سومين سالگرد اجرايي شدن برجام گزارشي دربار روند وقايع پس از برجام تا امروز منتشر كرد و در آن انتقادات هميشگي را به دولت مطرح كرد. اين روزنامه درباره نگاه دولت به امريكا نوشت: «مقامات ارشد دولت تاكيد كرده بودند كه «امريكا اعتبار بين‌المللي خود را به واسطه يك توافق خدشه‌دار نمي‌كند!» و «اوباما فردي مودب و باهوش است!» و «امضاي كري (وزير خارجه امريكا) تضمين است!» همان طيفي كه اوباما را فردي مودب و باهوش معرفي كرده بود، اين بار ترامپ را يك ديوانه و تافته‌اي جدابافته از سيستم حاكمه امريكا معرفي كرد.اين در حالي است كه ترامپ از همان روح برجامي سخن گفت كه اوباما به آن‌اشاره كرده بود. »

به اعتقاد اين روزنامه حتي اگر «بسته اروپايي و
spv » اجرايي شود «چيزي فراتر از نفت در برابر غذا و دارو نيست.»

اين در حالي است كه قرار بود در اولين روز اجراي برجام، دي 94 تمامي تحريم‌هاي ضدايراني لغو شود و نه تعليق و نه اينكه پس از سه سال و بعد از بتن‌ريزي در صنعت هسته‌اي، تازه برسيم به نفت در برابر غذا و دارو.

به علاوه كيهان معتقد است كه دولت به دنبال اجرايي كردن برجام بعدي و با همين نگاه ادامه مي‌دهد: «كلام پاياني اينكه اروپا بايستي در اين سه سال به تعهدات برجامي خود عمل مي‌كرد، SPV عملي هم شود جاي تعهدات برجامي اروپا را نمي‌گيرد. تجربه نشان داده است كه اروپا جز وعده‌هاي پوچ و توخالي كاري انجام نمي‌دهد.

دولت آقاي روحاني بايد رويكرد انفعالي در مواجهه با گستاخي اروپا را متوقف كرده و با خروج از برجام در جهت احقاق حقوق مردم ايران گام بردارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون