• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4305 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ بهمن

ناهنجاري اجتماعي

مخالفان طرح كودك‌همسري بر اجازه شرعي اين امر تاكيد دارند، اما بايد درنظر داشت كه احكام شرعي در برخي موارد چند سويه‌اند. براي نمونه اگر ثابت شود كه ازدواج شرعي يك دختر در سن كم موجب اضرار به نفس او خواهد شد در اينجا از نظر شرعي يك فعل دو حكم خواهد داشت كه بايد به آن توجه شود. از سويي ازدواج در اسلام در سن ۹ سالگي مجاز خواهد بود اما از سويي ديگر در صورت اثبات ضرر، اين فعل براي آن فرد حرام شمرده خواهد شد. علاوه بر اين، بايد به اهداف مهم دين اسلام در مساله ازدواج توجه كرد. هدف از تشكيل زندگي در اسلام ايجاد خانواده پايدار و تربيت نسلي سالم است، چگونه مي‌توان ادعا كرد ازدواجي كه در سنين پايين رخ مي‌دهد و باعث صدمات روحي و جسمي فراواني به دختران يا حتي به پسران مي‌شود در راستاي اهداف عاليه اسلام است؟ نگاه كالايي به كودكان موجب شده، در پديده «كودك‌همسري» اولين حق در ازدواج يعني حق انتخاب از كودك سلب شود.

كودك وارد زندگي‌اي مي‌شود كه براي آن آمادگي ندارد در حالي كه خودش نيازمند آغوش مادرانه و محبت پدرانه است مسووليت زندگي را متقبل مي‌شود؛ مسووليتي كه شانه‌هاي نحيف كودك توان حمل آن را ندارد. در مورد رها دادستاني با ورود به قضيه و سپردن رها به بهزيستي و بازداشت پدر و همسر رها تلاش كرد تا مشكل را برطرف كند، اما واقعيت اين است كه براساس قانون مرد 44 ساله و پدر رها جرمي مرتكب نشده‌اند و مرد همسر قانوني رها است.

براي جلوگيري از موارد اين‌چنين بايد حتما ساز و كار قانوني طراحي شود تا قانون به عنوان حامي كودكان از نقض حقوق آنها جلوگيري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون