برخيز و اول بكش (164)
فصل شانزدهم
پرچم سياه – آيا او عرفات است؟
نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف
ژنرال گيلبوآ درخواست كرد كه چند گام عملياتي به منظور اينكه مطمئن شوند كه او در پرواز است، برداشته شود، «از نظر من فقط در صورتي كه بتوانيم از قبل شناسايي مثبت را آماده كنيم عمليات امكانپذير ميشد، قبل از رسيدن او به يك فرودگاه و اينكه كسي را آنجا دم در هواپيما داشته باشيم كه به ما بگويد، «اين خودش است من با چشمان خودم ديدم.» در اين صورت ما ميتوانيم بگوييم، «زنگها به صدا در ميآيد» كه يك جمله اطلاعاتي است به معناي آنكه قريب به يقين است.
زماني كه پايههاي طرح ريخته شد، شارون به سختي فشار آورد كه ماموريت روي غلتك بيفتد. او به فرمانده نيروي هوايي، ژنرال ايوري، دستور داد كه جنگندهها را آماده پرواز داشته باشند تا هواپيماي حامل عرفات را بزنند. ايوري كه پتانسيل گير افتادن در بلاي چنين عملياتي را نداشت، يكبار ديگر رييس ستاد، ايتان، را مطلع كرد كه او حاضر به گرفتن دستور مستقيم از شارون نيست و مقررات ايدي اف الزامميكرد كه تمام دستورات از طريق مدير عمليات ستاد كل صادر شود. اين مانع عمدهاي بر سر راه شارون نبود و دستوراتي كه از طريق كانالهاي مناسب صادر ميشد تماما يكسان بودند هرچند كه واژگاني مانند «ساقطش كنيد»، «تخريب كنيد»، و «محوش كنيد، حذف شد.
در آخر سر آنها منفذ را در يونان پيدا كردند. عرفات معمولا با رضايت مقامات محلي از مسير آتن پرواز ميكرد .آدموني ميگويد، «مقامات يوناني اقدامات سختگيرانهاي عليه تروريسم نداشتند و ساف كم و بيش هر آنچه ميخواست آنجا انجام ميداد.»
در 22 اكتبر سال 1982، دو مامور از گروه تلاقي گزارش دادند كه عرفات روز بعد در يك هواپيماي خصوصي از آتن به قاهره پرواز خواهد كرد. موساد سريعا دو مامور عملياتي قيصريه را براي يافتن جزييات به آنجا اعزام كرد. اين دو مامور عملياتي از مزاياي اهمال كاري امنيتي در فرودگاه آتن بهره بردند و براي جستوجوي عرفات به ناحيهاي كه هواپيماهاي خصوصي پارك ميشدند دست يافتند.
در تل آويو شارون فشار مداوم وارد ميكرد تا عمليات جلوتر برود. نيروي هوايي دو جنگنده اف 15 را براي بلند شدن فوري از پايگاه هوايي تل نوف در جنوب شرقي تل آويو، در حالت آماده باش قرار داده بود .اما ايوري، مثل هميشه محتاط، خودش افراد نيروي هوايي را توجيه كرده بود. او خطر را فهميده بود. براي او روشن بود كه اگر اسراييل يك هواپيماي غيرنظامي را ساقط كند چه بدبختي رخ خواهد داد. او به خدمه جنگندهها گفت: «شما بدون تاييد من آتش نميكنيد . روشن شد؟ حتي اگر يك مشكل ارتباطاتي رخ داد، اگر شما دستور مرا نشنيديد» - او بر روي بخش شنيدن دستور از جانب خودش تاكيد كرد – «آتش نميكنيد.»
در ساعت 2 بعد از ظهر يكي از ماموران عملياتي قيصريه در آتن به دفتر مركز موساد خبر داد و گفت، «او (عرفات) اينجاست . شناسايي مثبت است.» هيجان از صدايش قابل شنيدن بود. او گزارش داد كه او رهبر ساف را ديده است و افرادش آخرين آمادهسازي را براي سوار شدن به هواپيماي بوفالو DHC-5 (يك هواپيماي دو موتوره باربري ساخت كانادا) كه روي دم آن رنگ آبي با علائم قهوهاي نقاشي شده و شماره ثبتي 1169، انجام ميدهند.
براي آيوري چيزي جا نيفتاده بود. او گفت: «من كل داستان را نگرفتم . براي من روشن نبود كه چرا عرفات به سمت قاهره پرواز ميكند. بر اساس اطلاعات او در آن زمان آنجا كاري نداشت . و اگر او ميخواهد به آنجا برود چرا با يك هواپيماي باري ميرود؟ براي مردي در منزلت او اينها ابدا در شأن او نيست . من از موساد خواستم كه تاييد بكند كه آيا او عرفات است .»
آن دو مامور عملياتي بر يقين خود اصرار ميورزيدند . آنها گزارش داده بودند كه، «هدف براي گمراه كردن ريش خود را بلند كرده است،» اما در عين حال تاييد ميكردند كه شناسايي مثبت است.
توضيح: استفاده از واژه تروريستهاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه