• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4335 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۷ فروردين

سيل بي‌سابقه و مسووليت ما

محمد كاظمي

نوروز امسال با حادثه تلخ سيل بي‌سابقه آغاز شد و همه را در حيرت و غمي عظيم فرو برد. طبيعت باز هم چهره خشن خود را نشان داد تا سلطه خود را ثابت كند و نشان دهد كه بايد در همه محاسبات، برنامه‌ها، تصميم‌ها و اولويت‌ها در نظر گرفته شود. آسمان سهمناك‌تر از هميشه به خروش آمد، رودخانه‌ها طغيان كردند و آب توفنده زندگي صدها هزارنفر از هموطنان‌مان را در چنگال خود قرار داد و خساراتي عظيم به بار آورد. با همه تمهيدات و تلاش‌هاي قابل تحسين دولت و نيروهاي مسلح نارسايي‌ها و سرعت و گستردگي و شدت حادثه چنان بزرگ بود كه هر كشور و دولتي با هر ميزان از امكانات را با مشكل مواجه مي‌ساخت. همين حالا هم هنوز آسيب‌هاي سيل تن و جان بسياري از هموطنان را رها نكرده است و گويا باز هم باران‌هاي شديد ديگر در راهند و اقدامات وسيعي بايد انجام شود تا آرامش گذشته به زندگي‌ها بازگردد. در اين حادثه سهمگين در كنار همه تلخي‌ها، زيبايي‌ها و كرامت‌هاي ملت ايران هم ثابت شد آنجا كه همت كردند و از دل و جان مايه گذاشتند و هركس هرچه در توانش بود تقديم كرد تا مصائب و سختي‌هاي هموطنان سيل‌زده كمتر شود. تلاش شبانه‌روزي نيروهاي امدادي در كنار فرزندان ملت در نيروهاي مسلح كه...

با كمترين امكانات صحنه‌هاي شورانگيزي از نوع دوستي آفريدند حقيقتا مايه افتخار و مباهات است. چه بسا همين همبستگي و همياري دشمنان را متقاعد كرده باشد كه با ملتي بزرگ و بالغ و سرزنده روبروست. اگر اختلافات سياسي نبود و برخي خيال موج‌سواري در سر نمي‌پروراندند و مديريت متمركز دولت اعمال مي‌شد امكان امداد و خدمت‌رساني بيشتر فراهم مي‌شد و هنوز هم بايد در اين زمينه هماهنگي‌هاي لازم اعمال شود تا در هر حادثه‌اي مسووليت و تكليف و اختيار هر سازمان و نهادي كاملا مشخص باشد.

در اين حادثه بيش از گذشته ثابت شد كه امريكا با تحريم‌هاي خود دقيقا ملت ايران را نشانه رفته است و اين محرومان آق قلا و گميشان و معمولان و پلدختر و ايلام و دشت آزادگان و سرپل‌ذهاب و روستاهاي دوردست هستند كه تيرهاي زهرآگين ستم امريكايي را دريافت مي‌كنند.

امروز ديگر بحث تنگنا براي مردم يا نظام سياسي كشور نيست. امروز امريكا با تحريم‌هاي خود رسما به تروريسم اقتصادي رو آورده است و عليه ايرانيان مشغول جنايت است. هر شهروند ايراني كه در اثر تحريم‌هاي امريكا در اين حادثه و هر حادثه ديگري دچار خسارت جاني و مالي شود و امكان لازم براي مساعدت را نيابد دولت امريكا و شخص رييس‌جمهور اين كشور مسووليت حقوقي و كيفري خواهند داشت و روزي بايد دادگاه‌شان برگزار شود و ايشان به عنوان متهم درجه يك بخشي از مصائب ملت ايران پاسخگوي اعمال نفرت‌انگيز خود باشند. اگر امريكا عهدشكني نكرده و از برجام خارج نشده بود قطعا تاكنون ناوگان هوايي و زميني كشور نوسازي شده بود، يگان‌هاي مختلف امدادي تجهيز شده بودند و امكانات مالي دولت براي رسيدگي همه‌جانبه به سيل‌زدگان مظلوم فراهم بود. پيشنهاد بنده به عنوان يكي از نمايندگان مردم اين است كه وزارت خارجه در اين زمينه فعال شود و راه‌هاي پيگرد حقوقي و قضايي دولتمردان امريكا در مجامع مربوطه را جدا مورد بررسي قرار دهد. مسدود شدن حساب‌هاي هلال احمر كه ماموريتي كاملا امدادي دارد به وسيله تحريم‌هاي مالي امريكا واقعا مقدمه يك جنايت است و هيچ توجيهي جز خصومت با شهروندان بي‌گناه ايران ندارد. جا دارد ايرانيان خارج از كشور مخصوصا بسياري از آنها كه از ثروت و موقعيت اجتماعي و سياسي و فرهنگي در كشورهاي غربي برخوردارند در اين زمينه فعال شوند و وظيفه خود نسبت به وطن را به انجام برسانند. اختلافات سياسي و عقيدتي در چنين عرصه‌اي كوچك‌ترين توجيهي براي عدم امدادرساني به هموطنان ندارد و تاريخ در اين باره قضاوتي صريح خواهد كرد. آنها كه شرم‌آورانه به رييس‌جمهور امريكا نامه مي‌نويسند و رذيلانه خواستار تحريم و حتي حمله نظامي عليه مردم خويش مي‌شوند در اين معادله انساني جايي ندارند، سخن با آنهاست كه هنوز عرق ملي دارند و هنوز فراموش نكرده‌اند كه هر چه دارند از ايران است، آنان بايد صداي رساي ملت خويش شوند و هرجا كه هستند پرده از ستم امريكا بردارند و افكار عمومي دنيا را عليه دولت خيره سر ايالات متحده بسيج كنند. چگونه كسي مي‌تواند ايراني باشد، در مجامع مختلف به سعدي و حافظ و فردوسي افتخار بورزد و به وسيله آنها براي خود و فرهنگ خويش آبرو بخرد ولي هموطنانش در گرداب مصائب و ستم باشند و دم برنياورد؟ ايراني بودن به فارسي سخن گفتن نيست به اين است كه چو عضوي به دردآورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار. اگر ايران نباشد، اگر ايران مستظهر به ملتي بزرگ نباشد هيچ ايراني در هيچ كجاي جهان عزيز و مورد احترام نخواهد بود. به ياري خداوند از اين تنگنا هم عبور خواهيم كرد و همه امكانات كشور براي ياري هموطنان سيل‌زده بسيج خواهد شد ولي عملكرد همه از داخل تا خارج جلوي روي ملت ايران قرار خواهد گرفت و قضاوت با آنها خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون