• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4335 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۷ فروردين

انرژي

ماجراي بازنگشتن ۳۰ ميليارد دلار پول فروش نفت

اواخر سال گذشته، رييس‌جمهور دولت‌هاي نهم و دهم اظهاراتي مطرح كرد مبني بر اينكه دولت فعلي
۳۰ ميليارد دلار نفت فروخته و پولش را هنوز نگرفته است. موضوعي كه با واكنش وزارت نفت مواجه شد؛ چون به اعتقاد آنها به جز يك محموله نفت، بقيه محموله‌ها اصلا به فروش نرسيد.

انتقاد از نرخ كنوني نفت و اينكه دولت فعلي ۳۰ ميليارد دلار نفت فروخته و هنوز پول آن را نگرفته است، جنجال‌برانگيزترين بخش‌هاي گفت‌وگوي محمود احمدي‌نژاد با يكي از رسانه‌ها بود.

احمدي‌نژاد همچنين مدعي شد كه دولت فعلي
۳۰ ميليارد دلار نفت فروخته و پولش را هنوز نگرفته است. اظهارات رييس‌جمهور دولت‌هاي نهم و دهم، وزارت نفت را به واكنش واداشت؛ به طوري كه اين وزارتخانه در جوابيه‌اي دريافت نكردن ۳۰ ميليارد دلار پول نفت فروخته شده در 5 سال گذشته را كذب محض دانست و اعلام كرد كه اين موضوع هيچ پايه و اساسي ندارد. وزارت نفت به صراحت اعلام كرد كه درآمد حاصل از فروش محموله‌هاي نفتي در سر رسيد مقرر دريافت و به حساب‌هاي قانوني كشور واريز شده است.

در قسمتي از اين جوابيه آمده است:«جناب آقاي احمدي‌نژاد اعلام كرده‌اند كه در دور گذشته تحريم‌ها به صدها شركت، نفت فروخته شده كه يكي از آنها بابك زنجاني بوده است. مزيد اطلاع ايشان و افكار عمومي بايد اعلام كنيم كه در دور گذشته تحريم‌ها به هيچ‌ وجه از سطح ميانگين مجوزها و معافيت‌هاي بين‌المللي، نفت بيشتري فروخته نشد. همچنين در فروش‌هاي غيرمتعارف هم به جز يك محموله، بقيه نتيجه‌اي بهتر از ماجراهاي بابك زنجاني نداشت.»

فقط فروش يك محموله نفت به نتيجه رسيد

يك منبع آگاه اعلام كرد: فروش نفت در زمان تحريم، ماجرايي مشابه فروش نفت توسط ناجا بوده است. البته نه به اين منظور كه آنها پول نفت را خورده باشند اما بر خلاف ادعاهايي كه مطرح مي‌شود مبني بر اينكه حجم زيادي نفت به فروش رسيد، هيچ‌كدام به سرانجام نرسيد. واقعيت ماجرا اين نيست. وي افزود: در آن زمان به طور كلي فروش يك محموله نفت به نتيجه رسيد اما محموله‌هاي ديگر به نتيجه نرسيدند. يا نتوانستند يا مانند ماجراي بابك زنجاني در پرداخت پول آن دچار مشكل شدند. بسياري از افراد نتوانستند، محموله‌ها را به فروش برسانند و آن را برگرداندند. اين منبع آگاه تاكيد كرد: اينكه مي‌گويند تحريم را دور زديم و نفت فروختيم، صحت ندارد. كسي نتوانست از ميانگين معافيت‌ها بيشتر بفروشد و فقط فروش يك محموله به سرانجام رسيد.

عربستان امريكا را به حذف دلار
از معاملات نفتي تهديد كرد

عربستان سعودي در تصميمي كه مي‌تواند تاريخ معاملات نفتي جهان را براي هميشه با تغييري تاريخي مواجه كند، امريكا را به كنار گذاشتن دلار از معاملات نفتي تهديد كرد.

رويترز به نقل از منابع آگاه گزارش كرده كه دولت عربستان سعودي هشدار داده است اگر طرح پيشنهادي برخي نمايندگان كنگره امريكا براي اجازه «تعريف اوپك به عنوان كارتل» تصويب و اجرايي شود، معاملات نفتي خود را ديگر به دلار انجام نخواهد داد.

بر اساس اين گزارش، مقامات و كارشناسان نفتي عربستان در ماه‌هاي اخير اين موضوع را مورد بررسي قرار داده‌اند و برخي منابع به رويترز گفته‌اند كه اين موضوع با بعضي از كشورهاي عضو اوپك نيز مطرح شده تا نظر مساعد آنها براي تغيير احتمالي ارز معاملات نفتي جلب شود.طرح مورد اشاره كه قانون ضد كارتل‌هاي توليد و صدور نفت «نوپك NOPEC» نام دارد در صورت قانوني شدن به مراجع قضايي امريكا امكان مي‌دهد تا سازمان كشورهاي صادركننده نفت- اوپك- را به عنوان يك نهاد توليدي و بازرگاني مشمول قوانين امريكا عليه انحصارات قرار دهند. قوانين ضد كارتل در امريكا به منظور پيگيري و پيگرد قضايي اقدامات انحصاري از طريق تباني و همكاري نهادهاي توليدي و تجاري تدوين و اجرا مي‌شود.اين قوانين به منظور حمايت از حقوق خريداران در برابر اجحاف توليدكنندگان و فروشندگان تصويب شده و هدف از آنها، تضمين رقابت بين عرضه‌كنندگان كالا در زمينه بهبود كيفي و كاهش قيمت است. مخالفان اوپك از زمان قدرت گرفتن اين سازمان در دهه ۱۹۷۰ هر از گاهي از عنوان «كارتل نفتي» براي ابراز ناخرسندي از اقدامات اين سازمان استفاده كرده‌اند. به گفته آنان اعضاي اوپك به جاي رقابت با هم براي عرضه نفت به ارزان‌ترين قيمت از طريق تباني و با بهره‌برداري از سهم عمده سازمان در بازار جهاني، بهاي مورد نظر خود را به خريداران «تحميل» مي‌كنند. به عبارت ديگر وجود سازمان اوپك به زيان مصرف‌كننده است.


پیام رییس هیئت مدیره شرکت سامسونگ به کارفرمایان کوجووار

لی کان‌هی رییس هیئت مدیره شرکت سامسونگ به مناسبت هفته «صنعت بومی آسیا» در پیامی ضمن نامگذاری «محله کوجووار تبریز» با عنوان «یک نمونه موفق در صنعت بومی آسیا» خطاب به صاحبان صنایع و تولیدکنندگان کوجووار اعلام کرده است.

«توصیف موفقیت‌های شما را از اساتید بزرگ دانشکده مدیریت صنعتی شنیده‌ام. شما در راهی حرکت می‌کنید که سال‌ها پیش ما آن را تجربه کرده‌ایم».

ایشان در بخش دیگر این نامه نوشته‌اند «اواخر امسال یک تیم پژوهشی جهت مطالعه میدانی و بررسی زمینه‌های همکاری به منطقه ارسال خواهد شد. امیدواریم این سفر موجب رونق بیشتر صنعت بومی کوجووار و نیز گسترش فرهنگ تولید بومی در آسیا بشود». در پایان این نامه آمده است: «بی‌گمان با تلاش مستمر پیروز خواهید شد. فراموش نکنید که موفقیت‌های بزرگ با یک گام کوچک ولی پیوسته آغاز می‌شود. برای همه شما آرزوی موفقیت دارم».

این گزارش حاکی است، کوجووار یکی از محلات تاریخی شهر تبریز است که ساکنان آن از چند دهه پیش به صورت بومی و محلی اقدام به تولید لوازم خانگی (اجاق گاز، کولر، بخاری، یخچال و ...) می‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون