• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4335 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۷ فروردين

رودخانه كن آسيبي به مهرآباد نمي‌رساند

سياوش اميرمكري، مديرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در خصوص آسيب‌هايي كه سيل به بخش‌هاي فرودگاهي تحميل كرده؛ توضيح مي‌دهد. او در اين گفت‌وگو با رد برخي از شايعات مطرح شده درباره تاثير طغيان احتمالي روددره‌هاي حوالي فرودگاه مهرآباد بر اين فرودگاه از اقدامات انجام شده براي كاهش آسيب‌ها مي‌گويد.

 

با توجه به تعطيلات سال نو كه پيك كاري فرودگاه‌هاست، در مورد مشكلات و مسائلي كه فرودگاه‌ها در سيل اخير با آن گريبانگير بودند، بفرماييد؟

در آغاز سال نو، ما براي ارايه خدمات جهت سفرهاي نوروزي آماده شده بوديم اما با توجه به بارندگي‌هايي كه اتفاق افتاد و سيلاب‌هايي كه به وقوع پيوست، فرودگاه‌هاي گرگان، ايلام، كرمانشاه، ياسوج، خرم‌آباد و تا حدي مهرآباد تحت تاثير اين سيلاب‌ها قرار گرفتند. در فرودگاه‌هاي گرگان، ايلام و كرمانشاه احتمال زيادي براي آب گرفتگي مي‌داديم كه البته با اقداماتي از جمله انتقال آب‌ها و ديگر تدابير‌ صورت گرفته، اين فرودگاه‌ها از آب‌گرفتگي رهانيده شدند. فرودگاه خرم‌آباد به دليل حجم وسيع ورودي آب، در بخش باند و تاكسي‌وي دچار آبگرفتگي شد و حدود 20 ساعت از عمليات خارج شد و پس از اين مدت، فرودگاه پاكسازي شد و به چرخه خدمات بازگشت. خوشبختانه پس از عملياتي شدن فرودگاه، با توجه به درگيري منطقه در سيل بيش از 400 پرواز امدادي و VIP را پذيرايي كرد. در مورد بحث خسارت به اين فرودگاه‌ها بايد بيان كنم تا زماني كه شرايط به صورت عادي بازنگردد و آب فرونشست نكند نمي‌توان تخمين درستي از خسارت به مسير پروازي از جمله باند داشت. در حال حاضر هم به جز ديوارهاي حفاظتي و جاده‌هاي دور فرودگاه كه بعضي توسط همكاران ما جهت هدايت آب و بعضا توسط سيل تخريب شد، گزارشي از خسارت فيزيكي قابل مشاهده‌اي در دست نداريم.

در اين مدت در شبكه‌هاي مجازي نگراني‌هايي در مورد فرودگاه مهرآباد و ورود سيلاب به آن مطرح مي‌شد. چقدر اين نگراني را جدي ارزيابي مي‌كرديد و در اين مورد بفرماييد كه چه اقداماتي صورت گرفت؟

نه، تنها نگراني در مورد فرودگاه مهرآباد به رودخانه كن بازمي‌گردد كه با توجه به پيش‌بيني صورت گرفته اين مساله با حضور پرسنل مربوطه در قسمت‌هاي انتهايي باند براي كنترل اتفاقاتي كه پيش مي‌آيد، مساله تحت كنترل قرار گرفت. نگراني ما پلي هست كه داخل فرودگاه است و اين نگراني هم وجود داشت كه با توجه به افزايش حجم آب، آب از دريچه‌ها عبور نكند. براي اين امر هم تدابيري انديشيده شد كه البته خوشبختانه حجم آب به آن ميزان نرسيد كه نيازي به خاكريزها وجود داشته باشد.

آماري از تعداد پروازهاي كنسلي در اين مدت در اختيار داريد؟

غير از فرودگاه خرم‌آباد كه يك روز تعطيل بود، هيچ پروازي به دليل عمليات فرودگاهي لغو نشد و اگر پروازي لغو شده است به دليل شرايط جوي بين مسير بوده است. يعني خود ايرلاين‌ها تشخيص داده‌اند كه پروازي را كنسل كنند يا به مبدا بازگردانند و عمدتا به اين دلايل پروازها با مشكل مواجه شدند. البته بنده نيز در شرايط فعلي آماري از اين مورد ندارم.

چه ميزاني از فرودگاه‌ها دچار آسيب شده‌اند؟

آنچه با چشم مشاهده مي‌شود، با توجه به خساراتي كه به مردم وارد شده است يا قسمت‌هايي از جاده‌ها و غيره كه از بين رفته است، خسارت زيادي به فرودگاه وارد نشده است.

در اين مدت واكنش مردم و اعتراضي نسبت به لغو پروازها وجود داشت؟

خوشبختانه مردم با توجه به دركي كه از شرايط داشتند، موارد لغو پرواز را مي‌پذيرفتند. زيرا شركت‌ها نيز علاقه دارند با انجام گرفتن پروازها به منافع مادي برسند و اگر پروازي لغو شد، ‌پذيرفته مي‌‎شد كه به دليل شرايط ايمني است. هرچند كه در اين ايام چند پرواز نيز به دليل نقص فني كنسل شد كه گزارش آن به ما نرسيد. به همين دليل هم مسائل از سمت مردم پذيرفته مي‌شد.

نقش فرودگاه‌ها در برقراري خطوط امدادي را نيز بيان كنيد؟

چند فرودگاه ما در شهرهايي مثل اهواز، خرم‌آباد، گرگان و كرمانشاه كه حجم سيل زياد بود، تلاش كرديم با تمام امكانات عمل كنيم و از اين جهت مي‌توانيم بگوييم مگر در همان تعطيلي يك روزه فرودگاه خرم‌آباد توقفي در ارايه خدمات امدادي وجود نداشت و به هلال احمر، سپاه، ارتش و ديگر مقامات مسوول با تمام امكانات خدمت دادند. حتي ما در فرودگاه خرم‌آباد، از امكاناتي كه در حال بهسازي هم بود، براي پاركينگ بالگردها استفاده كرديم زيرا امكانات عادي ما، توان ارايه خدمات را نداشت و از اين بابت فكر مي‌كنيم كه عملكرد خوبي داشتيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون