• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4351 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۷ ارديبهشت

ملخ‌ها 15 هزار هكتار از مراتع سيستان و بلوچستان را‌ آلوده كردند

گروه اجتماعي

پيامدهاي حمله ميليوني ملخ‌هاي صحرايي به شش استان جنوبي ايران در حال عيان شدن است. در يكي از اين موارد احمد علي موهبتي، استاندار سيستان و بلوچستان از آلودگي 15 هزار هكتار از مراتع جنوب اين استان خبر داده است: «كانون ملخ‌هاي صحرايي در حوزه شهرستان كنارك و چابهار بوده كه مقابله با آنها در حال انجام است.» به گزارش ايرنا، استاندار سيستان و بلوچستان در تشريح ابعاد اين حادثه گفت: «وسعت كانون‌هاي آلوده با پوره‌هاي ملخ صحرايي در شهرستان‌هاي كنارك، چابهار، نيكشهر، قصرقند، دلگان، فنوج و سرباز بوده كه هم اينك در سطح 15 هزار هكتار مقابله و سم‌پاشي انجام شده است.» به گفته موهبتي در كنارك بيش از 50 درصد عمليات سم‌پاشي انجام شده اما باتوجه به اينكه اين شهرستان با سطح آلودگي بيش از 9 هزار هكتار در خط اول هجوم ملخ‌ها روبه‌رو است، «بايد همت بيشتري براي مقابله» به‌كار گرفته شود. موهبتي تصريح كرد: «ملخ‌ها در حال جفت‌گيري و تخم‌گذاري هستند و اين بسيار خطرناك است و بايد همه امكانات ستاد بحران در همه شهرستان‌ها فعال و اطلاع‌رساني لازم به مردم و كشاورزان در اين زمينه انجام شود. دامداران هم به مدت 20 روز دام‌هاي‌شان را در مناطقي كه سم‌پاشي شده منتقل نكنند.»

توضيحات استاندار سيستان و بلوچستان نشان مي‌دهد برنامه مقابله با ملخ‌ها از سرعت لازم برخوردار نيست و ممكن است اين سرعت كم پيامدهاي ناگواري داشته باشد. در همين حال بروز اين وضعيت در كشور موجب شده تا سازمان فائو هم به‌طور ويژه مساله حمله ملخ‌هاي صحرايي به مزارع ايران را دنبال كند. محمدرضا درگاهي، رييس سازمان حفظ نباتات كشور گفت: قرار است نماينده سازمان فائو براي بررسي بيشتر علل هجوم گسترده ملخ صحرايي به‌زودي به ايران سفر كند. هجوم ملخ‌هاي صحرايي به ايران در بيش از پنج دهه اخير بي‌سابقه بوده است تا جايي كه در سال 1340 با حمله ملخ‌ها در سطحي بيش از دو ميليون و 500 هزار هكتار زمين كشاورزي مبارزه شده بود.

به گزارش ايرنا، سازمان خواربار كشاورزي ملل متحد فائو و كنسولگري ملخ از بهمن‌ماه سال 97 به دليل افزايش بارندگي‌ها در ايران و ايجاد شرايط آب و هوايي مساعد براي آفات نسبت به حمله‌هاي گسترده ملخ از شبه‌‌جزيره عربستان به سمت ايران هشدار دادند تا تدابير لازم از سوي دستگاه‌هاي متولي ديده شود. از هشتم بهمن‌ماه سال 97 اولين دستجات ملخ صحرايي در بندر نخيلو استان هرمزگان گزارش شد و تاكنون اين ملخ در بيش از 95 ريزش در گروه‌هاي بين 60 تا 300 تايي به استان جنوبي ايران از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان، كرمان، سيستان و بلوچستان، فارس و جزاير قشم و كيش هجوم آورده‌اند. عيسي كلانتري، معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم درباره شيوه مبارزه با ملخ‌ها گفت: راه مبارزه با هجوم ملخ‌ها به استان‌هاي جنوبي كشور سم‌پاشي است چون اگر تعداد ملخ‌ها از يك حد بيشتر شود بايد از بين بروند. كلانتري تاكيد كرد: وقتي تعداد ملخ‌ها از يك حد بيشتر شود بايد از بين بروند و راه مبارزه با آنها سم‌پاشي است اما در اين ميان عده‌اي اعتراض مي‌كنند كه سم‌پاشي نكنيد تا از آن به ‌عنوان غذا استفاده كنند اما وقتي سم‌پاشي مي‌شود نبايد خورده شوند. رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست اظهار داشت: علت هجوم اين حجم از ملخ اين است كه در عربستان، سودان و مناطق اطراف آن رطوبت بالا رفته و از آنجا كه تخم ملخ سال‌ها در زمين مي‌ماند بعد از مرطوب شدن طغيان مي‌كند، تفريغ مي‌شود، بيرون مي‌آيد و اكنون اين اتفاق افتاده است. وي گفت: اينها ملخ‌هاي مهاجر هستند كه از خليج‌فارس رد شدند و به كشور ما آمدند، اگر مبارزه نكنيم تمام درختان و پوشش گياهي را از بين مي‌برند، وقتي هم مبارزه مي‌كنيم مردم محلي مي‌گويند مي‌خواهند ملخ‌ها را بخورند و تقاضا دارند كه سم‌پاشي نكنيم. كلانتري اظهار داشت: اين مساله يك روند در طبيعت است و يك موضوع طبيعي را نمي‌شود تغيير داد، ولي اگر آمار ملخ از يك اندازه، بيشتر باشد بايد از بين بروند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون