• 1404 سه‌شنبه 31 تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4355 -
  • 1398 چهارشنبه 11 ارديبهشت

روز جهاني دختران ICT برگزار شد

آي‌سي‌تي چگونه مشاركت زنان را افزايش مي‌دهد

نقش آي‌سي‌تي در افزايش توانمندي‌هاي زنان يكي از ابزار‌ها‌ي افزايش مشاركت اقتصادي زنان و كاهش شكاف جنسيتي است. بر اين اساس روز جهاني دختران ICT در ايران، همزمان با كشورهاي ديگر برگزار شد. هدف اين رويداد جهاني توانمندسازي دختران ايران و ديگر كشور‌هاي عضو اتحاديه جهاني مخابرات است.

يك نشست استارت‌آپي

سازمان فناوري اطلاعات با مشاركت افراد فعال در زمينه فناوري اطلاعات، كارآفرينان موفق، آموزش و پرورش و سازمان نظام صنفي اين سري رويدادها را با هدف چشم‌اندازسازي كارآفريني براي دختران دبيرستاني برگزار كرد. دانش‌آموزان ۱۵ مدرسه در اين برنامه‌ها مشاركت داشتند. دانش‌آموزان طي دوره‌هايي ۳ روزه بر اساس ايده‌هاي خلاقانه خود، گروه‌هايي را شكل دادند و با مربياني كه براي‌شان در نظر گرفته شده بود، مهارت‌آموزي را آغاز كردند. اين مربيان كه همگي جزو مديران كسب و كارهاي موفق و شناخته شده هستند، در راستاي مسووليت اجتماعي خود در اين برنامه مشاركت كردند. اين مراسم در باغ كتاب، دانش‌آموزان برگزيده اين رويدادها به ارايه كارهاي خود پرداختند. توانمندسازي دختران و زنان، از جمله اهداف برگزاري چنين رويدادهايي است. آشنايي آنها با ابزارهاي نوين ارتباطات و فناوري اطلاعات مي‌تواند امكان مشاركت بيشتر زنان را مهيا كند.

نقش پر‌رنگ ICT

امير ناظمي، معاون وزير و رييس سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات در خصوص استفاده از فناوري اطلاعات براي پيشرفت در حوزه‌هاي مختلف در اين نشست مي‌گويد: ما در اين رويداد از زنان توانمند حوزه كارآفريني دعوت كرديم تا با دختران درباره آينده صحبت كنند، آينده‌اي كه همين دختران قرار است، سازنده آن باشند. توزيع آموزش و دانش بنا به دلايل جغرافيايي در كل كشور يكسان نيست، برخي شهرهاي كشور در حوزه‌هاي مختلف در اصطلاح «برخوردارتر» از بقيه هستند. يكي از آن حوزه‌ها، آموزش است. حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات مي‌تواند شرايطي مهيا كند تا دانش‌آموزان يا كساني كه نيازمند آموزشند، صرف‌نظر از اينكه در چه قسمت از جغرافياي اين كشور زندگي مي‌كنند، به اين واسطه از كيفيت آموزش مناسب برخوردار شوند. اين آينده‌پژوه مي‌گويد: با استفاده از ابزار فناوري، در طرح توانمندسازي دختران دانش‌آموز، تعدادي از مدارس را «خواهرخوانده» اعلام كرديم تا در آنها پلتفرم‌هاي آموزشي يكسان تدريس شود. از طرف ديگر با رايزني يكسري محتواهاي آموزشي كه مدارس برخوردارتر خريداري مي‌كردند، در راستاي مسووليت اجتماعي سازندگانش دريافت شد و در اختيار برخي مدارس كم برخوردار قرار گرفت. معاون وزير ارتباطات با اشاره به ضرورت‌هاي توانمندي زنان مي‌گويد: هدف دوم ما در حوزه توانمندسازي، اقتصاد است. به اين واسطه افرادي كه در خصوص شغلي توانمند هستند، اما ابزار لازم براي فروش در دسترس‌شان نيست اين امكان را پيدا مي‌كنند كه با استفاده از پلتفرم‌هاي حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات، محصولا‌ت‌شان را به فروش برسانند و به شهرهاي ديگر معرفي كنند. او معتقد است پلتفرم‌هاي حوزه آموزش، توانمندي‌هاي حوزه كسب و كار و رويدادهاي كارآفريني دختران پيش از اين نيز مي‌توانستند حضور داشته باشند اما انگ‌هايي كه به اين تيپ كارها زده مي‌شود، گاهي جامعه را براي ورود به اين حوزه محتاط مي‌كند. همين مساله به صورت جدي باعث كاهش مشاركت اجتماعي دستگاه‌ها مي‌شود. زماني كه مشاركت كم شود، فرصت براي رشد آسيب‌ها بيشتر خواهد شد. بهتر است بدون گلايه پيش برويم و نگاه مثبتي به فعاليت‌ها داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون