• 1404 سه‌شنبه 31 تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4355 -
  • 1398 چهارشنبه 11 ارديبهشت

20 زن كارآفرين در بخش روستايي و شهري به زودي معرفي مي‌شوند

انتخاب زنان كارآفرين به انتخاب مردم

امين شول سيرجاني

 

 

انتخاب كارآفرينان برتر يكي از پرتكرار‌ترين كار سازمان‌هاي دولتي و تشكل‌هاي بخش خصوصي در سال‌هاي اخير است؛ انتخاب‌هايي كه در بسياري از آنها مي‌توان حدس زد چه كساني اين عناوين را در اختيار مي‌گيرند. نه به اين دليل كه آن انتخاب‌ها لزوما غيرشفاف يا مشكل دارند؛ بلكه بيشتر به اين دليل كه دايره نامزدها بيشتر متشكل از كساني است كه در تشكل‌هاي بخش خصوصي مانند اتاق‌هاي بازرگاني سراسر كشور داراي پايگاه اجتماعي‌اند و براي انتخاب‌كنندگان چهره‌هايي شناخته‌شده به شمار مي‌روند و بيش از ديگران اين شانس را دارند كه عملكردشان هم ديده شود. برخلاف اين رويه، مدتي است كه معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري كوشش كرده در زمينه انتخاب كارآفرينان برتر راه ديگر برگزيند تا شايد چهره‌هاي كمتر شناخته‌شده هم نام‌شان رسانه‌اي شود. بر اساس طرح اين معاونت از مدتي پيش فهرستي از 110 زن كه عموما در روستاها و شهرهاي كوچك كارآفريني كرده‌اند شناسايي شدند و پس از آن نام و مشخصات آنان در سامانه اختصاصي طرح منتشر شد تا نفرات برتر از سوي مردم انتخاب شوند. تا ساعت 12 بامداد روز سه‌شنبه، مردم مي‌توانستند با مراجعه به اين سامانه به كارآفرينان منتخب‌شان راي دهند. با پايان يافتن كار راي‌گيري قرار است 10 زن كارآفرين برتر در بخش روستايي و 10 كارآفرين برتر در بخش شهري كه بيشترين راي را از مردم گرفته‌اند به عنوان منتخبان دوره اول اين طرح معرفي شوند. روابط عمومي معاونت امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگار اعتماد، جزيياتي از اين طرح را در اختيار «اعتماد» قرار داده است. حمايت از زنان كارآفرين كمتر شناخته شده و معرفي ظرفيت‌هاي اشتغال‌زايي بخش زنان دو هدف مهم اين طرح به شمار مي‌روند. معاونت امور زنان رياست‌جمهوري اين طرح را در چارچوب سياست «ضد تحريم» و حمايت از حركت‌هاي مولد در اقتصاد ايران دنبال مي‌كند. يكي از سوالات مهم درباره اين طرح، مربوط به شيوه انتخاب اوليه 110 زن كارآفرين است. روابط عمومي معاونت امور زنان رياست‌جمهوري در اين‌باره توضيح داده است: «براي پرهيز از رفتار سليقه‌اي و به منظور پيشگيري از بروز هرگونه شائبه كميته‌اي متشكل از نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي مثل وزارت صنعت، شركت شهرك‌هاي صنعتي، وزارت جهاد كشاورزي و... تشكيل شد و اطلاعات اوليه نزديك به چهار تن از زنان كارآفرين را جمع‌آوري كرديم. در مرحله بعد با اين افراد تماس گرفتيم و وضعيت‌شان را رصد كرديم تا به فهرست نهايي 110 نفر رسيديم.» روابط عمومي معاونت امور زنان رياست‌جمهوري توضيح داده كه در جريان بررسي اوليه وضعيت كارآفرينان متوجه شده برخي كارآفرينان ورشكست شده بودند، برخي ديگر كارگاه‌شان متعلق به همسران‌شان بوده و برخي ديگر مشكلات ديگري داشته‌اند و از همين رو 110 نفر نهايي كساني بوده‌اند كه از مرحله پالايش اوليه گذر كرده‌اند. پس از اين مرحله زنان حاضر در فهرست 110 نفره نام‌شان در سامانه انتخاب كارآفرينان قرار گرفت و هر يك از آنها سراغ جامعه محلي و فضاي مجازي رفتند تا با معرفي كاري كه انجام داده‌اند راي مردم را جلب كنند و سرانجام ديروز دهم ارديبهشت‌ماه آخرين آراي مردمي هم به حساب كارآفرينان ثبت شد.

با انتخاب 10 كارآفرين بخش روستايي و 10 كارآفرين بخش شهري قرار است چه اتفاقي بيفتد؟ معاونت امور زنان توضيح داده است: «از زنان برتر اين مرحله، به نحو مطلوبي تقدير و تلاش مي‌كنيم زمينه دريافت تسهيلات بانكي ارزان قيمت را هم براي‌شان تسهيل كنيم تا بتوانند كسب و كارشان را توسعه دهند.» جز تقدير از نفرات برتر قرار است براي تمامي اعضاي فهرست 110 نفره دوره‌هاي آموزش بازاريابي و ارتباطات رسانه‌اي و تبليغي طراحي و اجرا شود: «كارآفرينان بايد بتوانند خدمات و محصولات‌شان را به جامعه معرفي كنند. براي مثال در ميان كارآفرينان روستايي فردي حضور دارد كه محصول كارش به كشور سوييس صادر مي‌شود اما ممكن است جامعه از اين موارد اطلاع چنداني نداشته باشد.» به اين ترتيب شايد اين طرح مقدمه‌اي باشد بر شكل‌گيري آرام جرياني تازه از مشاركت اقتصادي زنان در روستاها و شهرهاي كوچك به نحوي كه زنان ديگر هم از فرصت‌هاي پيش روي‌شان استفاده كنند. شايد از همين رو است كه اين طرح قرار است به زودي دوباره تكرار شود: «نفرات باقيمانده به علاوه تعدادي از كارآفريناني كه به تازگي شناسايي شده‌اند وارد دوره بعدي انتخاب كارآفرينان برتر مي‌شوند و اين فرصت را دارند كه دوباره كارشان را به جامعه معرفي كنند.» معصومه ابتكار، معاون زنان و خانواده رييس‌جمهور دي ماه سال گذشته با اشاره به خروج امريكا از برجام و اعمال تحريم‌ عليه ايران گفته بود: «در شرايطي كه به قول رهبر معظم انقلاب و رياست محترم جمهوري جنگ اقتصادي عليه مردم ايران را راه انداخته‌اند بايد بيش از گذشته نسبت به موضوع توان‌افزايي جامعه‌مان در موضوع اشتغال همت بگماريم و اين قطعا كار مشتركي است كه با همراهي تشكل‌ها و سازمان‌هاي غيردولتي تخصصي و بخش خصوصي كه در زمينه اشتغال و كارآفريني سابقه دارند، امكان‌پذير مي‌شود.» ابتكار با اشاره به اينكه جمعيت دختران فارغ التحصيل رو به افزايش است، شبكه‌سازي را يكي از اين راه‌حل‌ها اعلام كرده بود: «شبكه‌سازي‌ها براي توان‌افزايي و تكثير اين نوع فعاليت‌ها بسيار لازم است چرا كه بيكاري دختران فار‌غ‌التحصيل ما بين دو تا سه برابر آقايان است.» حالا شايد اين كمپين رسانه‌اي براي شناسايي و معرفي زنان كارآفرين بخشي از راهبردي باشد كه ابتكار از آن به عنوان شبكه‌سازي ياد كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون