ملي كردن بنزين
صدرا جعفرپور
روز گذشته خبر تشكيل صف براي بنزين در تهران و ديگر شهرها منتشر شد. اين صف هم از آنجا شروع شد كه در شهر خبري-كه بعدا مشخص شد، شايعه است- منتشر شد كه قرار است از پنجشنبه بنزين سهميهبندي شود. طبيعي است كه مردم به دنبال مصرف بيشتر و ارزانتر هستند و بخواهند كه از فرصت يك روزه پيش رو نيز استفاده كنند تا هزينه كمتري داشته باشند. اما نكته نگرانكننده آن است كه سياستگذار اقتصادي نيز بر همين مبنا عمل كند و بخواهد براي حفظ محبوبيت، داراييهاي ملي را ارزانفروشي كند. توجه كنيم كه اگر روزي نفت ملي شد براي اين بود كه اين منافع از جيب ملت به نفع يك گروه خاص نرود و در اين ميان فرقي نميكند كه اين منافع به يك كشور خارجي برسد يا تنها جمع محدودي از ايرانيان از آن بهره ببرند. از اين رو اصلاح نظام قيمتگذاري و بهرهمندي از يارانههاي انرژي در جهت بهرهمندي از اين منبع را بايد به اين چشم ديد كه همه شهروندان از اين يارانه منتفع شوند. اما در حال حاضر شاهديم كه اين يارانه به نفع دهكهاي ثروتمند توزيع ميشود. در جهت اصلاح اين نظام مصرف يارانه نيز نقش دولت حائز اهميت است. دولت بايد به اين مساله توجه داشته باشد و منافع بلندمدت را دنبال كند. همچنين براي پيش بردن اين ايده و پروژه هزينه كند اما در ماههاي اخير شاهد بودهايم كه در مورد گزينه بنزين، دولت گوشهگير بود و نسبت به طرحهاي پيشنهادي منفعل عمل كرد؛ كنشي كه اين معنا را به ذهن متبادر ميكند كه دولت و در راس آن وزارت نفت و سازمان برنامه با وضعيت موجود موافقند و نسبت به قاچاق 10 ميليون ليتر بنزين در روز همچنين پرداخت سالانه 800 هزار ميليارد تومان مخالفتي ندارند. در اين مورد البته مجلس نيز جديت به خرج نميدهد و مشاهده ميشود كه برخي از نمايندگان با وجود علم نسبت به مساله قاچاق و ناكارايي اقتصادي ترجيح ميدهند كه ...
براي رفاه مصرفكنندگان و شانه خالي كردن از زير بار مسووليت اين اتفاق در سال انتخابات از حداقليترين راهكار كه سهميهبندي و افزايش جزئي قيمت است، حمايت نكنند. شايد بتوان ملي كردن بنزين را به معني بهرهمندي برابر همه ايرانيان از بنزين و يارانههاي آن تلقي كرد. بر اين اساس اين اصلاح بايد به كمك و همراهي دولت و مجلس همراه باشد در عين حال به منظور همراهي مردم بايد مردم را از فوايد و ضرورتهاي اين مهم آگاه كرد و مردم را براي همراهي با اين اقدامات اصلاحي اقناع كرد.