تجربه نظامهاي آموزشي
در هدايت تحصيلي
غزل لطفي
هدايت تحصيلي و تربيتي در كشورهاي مختلف دنيا از اهميت ويژهاي برخوردار است بهطور مثال در كشور فنلاند مدارس ابتدايي بسيار شاد هستند و شاد زيستن از همان سالهاي اول تحصيلي به آنها آموخته ميشود. در سالهاي ابتدايي تحصيل ساعات دروس تئوري كم و آموزش همراه بازي بيشتر است، بدين ترتيب مدرسه براي كودكان هيچ استرسي به همراه ندارد و يادگيري نيز با بازي همراه است. در دبيرستانهاي فنلاند آموزش كمي جديتر شده و ساعات دروس تئوري نيز بيشتر ميشود ولي آموزشها همچنان جنبه عمومي دارد و دبيرستان محلي براي آمادگي جهت ورود به دانشگاه و تحصيلات عالي و تخصصي است.
در مدارس كانادا وابسته به ايالتي كه مدرسه در آن قرار دارد، قوانين خاصي حاكم است. در كانادا مقوله هدايت تحصيلي بسيار جدي گرفته شده و حتي موسساتي نيز به اين امر ميپردازند، نكته قابل توجه اين است كه هدايت تحصيلي بايد بدون هرگونه استرسي براي دانشآموز باشد. در موسسات تخصصي به استعداد و تواناييهاي دانشآموزان پرداخته ميشود و تواناييهايش به وي معرفي ميشود تا بتواند بهترين انتخاب را داشته باشد.
در امريكا سال تحصيلي كوتاهتر ولي منسجمتر از كشورهاي ديگر است، در مدارس ابتدايي استعداديابي ميشود و براي همين منظور هم صنايعدستي و موسيقي نيز آموزش داده ميشود، البته قوانين آموزشي هر ايالت متفاوت است. دانشآموزان پس از گذراندن تحصيلات ابتدايي در مراكز استعداديابي، هدايت تحصيلي ميشوند و منطبق بر استعداد، امكانات محيطي و علايق خود دانشآموز، مناسبترين رشته به وي معرفي ميشود. ژاپن داراي سيستم آموزشي بر پايه نظم و انضباط فردي و اجتماعي است. دانشآموزان از همان سالهاي ابتداي تحصيل به نظم و انضباط و سختكوشي عادت داده ميشوند. دانشآموزان پس از ورود به دبيرستان زير نظر مشاوران متخصص به هدايت تحصيلي ميپردازند. دانشآموزان براي هدايت بهتر و دقيقتر ميتوانند پرونده دانشآموزان موفق را مطالعه و همچنين در سخنرانيهاي افراد موفق شركت كنند و از آنها تجربه بگيرند.