• 1404 دوشنبه 26 خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4356 -
  • 1398 پنج‌شنبه 12 ارديبهشت

مشاور معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تشريح كرد

جزييات تغييرات طرح ترافيك

حميدرضا خالدي

 

 

سال گذشته و پس از چهار دهه شهرداري تهران تصميم گرفت طرح ترافيك پايتخت را تغيير دهد. اما اين تغييرات با انتقادها و گلايه‌ها و اما و اگرهاي بسياري همراه بود. امسال اما باز هم قرار است طرح جديد سال گذشته، دوباره تغييراتي را داشته باشد؛ تغييراتي كه هنوز براي اكثر شهروندان چندان روشن و واضح نيست. به همين بهانه و براي بررسي همه جوانب طرح ترافيك در سال 98، گفت‌وگويي انجام داده‌ايم با علي پيرحسين‌لو، مشاور معاون حمل و‌نقل و ترافيك شهرداري تهران كه در زير مي‌خوانيد.

 

هنوز توضيح كامل و شفافي در مورد تغييرات طرح ترافيك در سال 98 ارايه نشده است. طرح قرار است چه تغييراتي داشته باشد؟

طرح جديد به جز 4-3 مورد، تقريبا تفاوت مهمي با طرح سال گذشته ندارد. اولين تفاوت آن به افزايش نرخ طرح بر‌مي‌گردد. همان ‌طور كه مي‌دانيد هر ساله طرح ترافيك براساس مصوبات موجود افزايش قيمتي را دارد. امسال هم قيمت پايه طرح ترافيك 15 درصد افزايش دارد. البته اين رقم براي خودروهايي كه معاينه فني برتر دارند، كمتر است. يعني اين افزايش قيمت براي آنها در سال جديد حدود 8 درصد است. تغيير دوم در طرح جديد، تغييري بود كه بر اساس مطالعات اجتماعي انجام شده بود. بر مبناي اين مطالعات، محدوديت تردد در مركز تهران در طول سال‌هاي گذشته باعث شده بود تا عملا اين مناطق غيرمسكوني و خالي از سكنه شوند. براي همين، امسال براي ساكنان مناطق مركز ي شهر تخفيفي 50 درصدي در نظر گرفته شده است. يعني ساكنان منطقه اصلي طرح ترافيك مي‌توانند با نصف قيمت نرخ تعيين شده در داخل طرح تردد كنند. ضمن آنكه ساكنان اين محدود چنانچه قبل از ساعت 30: 8 صبح و بعد از ساعت 17، از طرح خارج و وارد شوند، نبايد هزينه‌اي پرداخت كنند.

جزييات تغييري كه درباره عوارض و جريمه رخ داده را هم توضيح دهيد؟

قبلا كسي كه داخل طرح مي‌شد‌، فقط جريمه را مي‌پرداخت و عوارض نمي‌داد‌. اما الان هم بايد جريمه بپردازد و هم عوارض؛ به بياني هزينه تخلف بالا مي‌رود و باعث مي‌شود تا مالكان خودروها كمتر تخلف كنند. البته در طرح جديد مهلتي يك ماهه هم در نظر گرفته شده است تا جريمه‌هاي‌شان را بپردازند.

در مورد طرح زوج و فرد چطور؟ آنجا هم همين روال اجرايي مي‌شود‌؟

تقريبا همان است. البته تفاوتي كه اين دو محدوده با هم دارند اين است كه در طرح زوج و فرد شهروندان مي‌توانند 20 روز در يك فصل را به صورت آزاد در محدوده طرح زوج و فرد تردد كنند و چنانچه بخواهند بيشتر تردد داشته باشند بايد هزينه آن را بپردازند.

و ساكنان طرح زوج و فرد چطور؟

تا امسال، ساكنان زوج و فرد مزيتي نسبت به بقيه نداشتند ولي از تيرماه سال جديد، آنها هم شامل همين قاعده هستند البته آنها بعد از 20 روز تردد آزاد، براي تردد بيشتر بايد نصف هزينه تعرفه مشخص شده را بپردازند. ساكنان محدوده ياد شده هم اگر قبل از ساعت 8:30 صبح و بعد از ساعت 17 براي ورود و خروج از طرح نبايد هزينه‌اي پرداخت كنند.

واقعا دوربين‌هاي موجود قادرند اين همه تردد را ثبت و تحليل كنند؟

در حال حاضر همكاران ما مشغول نصب دوربين‌هايي در خروجي‌هاي طرح هستند تا اين رويه قابليت اجرايي شدن داشته باشد. به اين ترتيب ورود و هم خروج خودروها ثبت مي‌شود.

مگر تا الان گلوگاه‌هاي خروجي طرح، دوربين نداشتند؟

بسياري از خروجي‌ها دوربين نداشتند و عملا كنترل دقيقي در مورد خروج خودروها وجود نداشت!

قبلا مالكان مي‌توانستند برحسب زوج يا فرد بودن پلاك‌هاي‌شان، 3-2 روز در هفته در طرح تردد كنند ولي حالا با اين طرح تقريبا نصف روزهاي گذشته مي‌توانند در طرح زوج و فرد تردد داشته باشند؟!

اين استدلال درست نيست؛ اولا در طرح كنوني با توجه به اينكه روزهاي پنجشنبه طرح ترافيك اجرا نمي‌شد، پلاك‌هاي زوج 4 روز و پلاك‌هاي فرد 2 روز اجازه تردد داشتند. الان مي‌توانند انتخاب كنند كه چه روزي وارد طرح شوند. بر اساس برآورد‌هاي انجام شده، شهروندان به طور متوسط حداكثر نصف روزهايي كه اجازه تردد داشته‌اند را استفاده كرده‌اند. ساكنان منطقه هم كه مي‌توانند در صورت نياز با تخفيفي 50 درصدي در محدوده طرح زوج و فرد تردد داشته باشند در حالي كه قبلا بايد تمام پول تردد را مي‌پرداختند.

موضوع بعدي به سهميه‌ها برمي‌گردد. سال گذشته تعدادي از اقشاري كه مشمول سهميه مي‌شدند به‌شدت از نحوه اجرايي شدن طرح ترافيك گلايه داشتند. امسال اين مشكلات حل شده است؟

بله. بخشي از اعتراض‌هاي سال گذشته به مقدار سهميه آژانس‌ها بر مي‌گشت كه با مصوبه مجدد شوراي شهر سهميه آنها از 50 درصد به 70 درصد افزايش پيدا كرد. بخشي از مشكل هم به اين برمي‌گشت كه رانندگان آژانس‌ها هنوز به ثبت نام در سايت و.... عادت نكرده بودند. خبرنگاران هم تا پايان روز 13 ارديبهشت فرصت دارند تا در سايت ثبت‌نام كنند. بعد از آن وارد مرحله بررسي پرونده‌هاي خبرنگاران مي‌شويم و در نهايت اگر تعداد ثبت نامي خبرنگاران يك رسانه، بيشتر از سهميه آن بود از خود رسانه سوال مي‌شود كه خودشان بر اساس سهميه‌اي كه دارند از بين ثبت نام‌كنندگان فهرست بدهند.

پس طرح ترافيك سال 97، هنوز معتبر است؟

بله، فعلا تا 15 ارديبهشت معتبر است. ممكن است باز هم تمديد شود. هر كسي كه به هر نحوي بخواهد از مزاياي ياد‌شده يا حتي تردد در طرح ترافيك و پرداخت هزينه طرح استفاده كند، بايد در سايت اعلام شده ثبت نام كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون