• 1404 دوشنبه 26 خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4384 -
  • 1398 يکشنبه 19 خرداد

تقاضاي تاسيس عدالتخانه

رضا مختاري اصفهاني

فقيهان شيعه پس از سقوط سلطنت صفوي نقش و جايگاه متفاوتي يافتند. آنان در دوره قاجاري به تكوين نظريه ولايت دوگانه علامه محمدتقي مجلسي همت گماشتند؛ نظريه‎اي كه فقيهان را در مقام دارندگان ولايت شرعي حلقه واسط ميان توده‎ها و نهاد سلطنت قرار مي‎داد، اما همراهي آنان با نهاد سلطنت را مشروط مي‎كرد. در واقع نهاد سلطنت بسته به اعمال و اقداماتش مشروعيت خود در امور دنيوي را از فقيهان اخذ مي‎كرد. همين مساله موجب مي‎شد فقيهان در برهه‎هاي مختلف اعتراضاتي نسبت به سلطنت قاجاري داشته باشند. نكته‎اي كه در نگاه محمدحسن‎خان اعتمادالسلطنه، مورخ دربار ناصري، به قائل ‎بودن برخي فقيهان به بقاي مشروعيت سلطنت صفوي تعبير شده است. در اين ميان تفسير فقيهان از برخي اقدامات و سياست‎ها متفاوت از يكديگر بود. چه آنان در مقام يك مجتهد شرع را ملاك مشروعيت يك عمل مي‎دانستند كه ممكن بود در ظرف زماني و مكاني دچار شذوذات و بي‎قاعدگي‎هايي بشود. اين تفاوت اجتهاد مي‎توانست برخي از آنان را در مقام سكوت يا موافق آن عمل يا مخالف آن قرار دهد. به‌طوري كه در ماجراي تحريم تنباكو، سيدعبدالله بهبهاني به عنوان يك مجتهد تشخيص به عدم حرمت آن داد و بر سر منبر علنا قليان كشيد. چه يك مجتهد جايز به تقليد نيست. ماجراي تحصن فقيهان تهران در حرم حضرت عبدالعظيم حسني نيز از اين سنخ است. شيخ ‎فضل‎الله نوري، مجتهد اول شهر كه به گفته ناظم‎الاسلام كرماني در تاريخ بيداري ايرانيان، در صورت توقف در عتبات عاليات مي‎توانست به جايگاه مرجعيت شيعه برسد، در اين حركت با هم‌سلكان خود همراهي نكرد؛ حركتي كه انگيزه‎هاي آن بيشتر صنفي بود. سپردن توليت مدرسه مروي به فرزندان ميرزاحسن آشتياني، عزل و تبعيد عسگر گاريچي متصدي خط تهران - قم و رفع تبعيد از حاج‎ميرزامحمدرضا، مجتهد كرماني، مهم‎ترين خواسته‎هايي بود كه بر سر آن اجماع وجود داشت. تاسيس عدالتخانه اما اين اعتراض و تحصن را از لوني ديگر ساخت. محاضر و محاكم شرع با تصدي فقيهان پيش از اين وجود داشت. بسياري از اختلافات و دعاوي در اين محاضر و محاكم طرح و رفع مي‎شد. در كنار اين، محاكم عرف نيز بودند. تقاضاي تاسيس عدالتخانه از آن‌رو اهميت داشت كه متحصنين درخواست ايجاد نهادي را كرده بودند كه تا پيش از آن، خود در حوزه‎هايي اختيارات قضايي داشتند. آنچه اما در بيان متحصنين و معترضان به درخواست عدالتخانه اهميت مي‎بخشيد، مفهوم آن بود. عدالتخانه‎اي كه شاه و گدا در برابر آن يكسان باشند. اين عدالتخانه مفهومي مدرن داشت كه تمايزات طبقاتي و صنفي را از بين مي‎برد. از همين‌رو تحصن فقيهان در حرم حضرت عبدالعظيم حسني بيشتر با تقاضاي عدالتخانه شناخته مي‎شود. گامي مهم و اساسي كه از آن استقلال قضايي مستفاد مي‎شد. هر چند اين مهم در گيرو‌دار تلاطمات سياسي چندان كه بايد، عملي نشد. نكته آخر آنكه يحيي دولت‎آبادي، از فعالان سياسي آن روزگار، مدعي است اين تقاضا را او در فهرست مستدعيات فقيهان گنجانده است؛ موضوعي كه به طور تلويحي مورد تاييد ناظم‎الاسلام كرماني قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون