• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4394 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ خرداد

اسحاق جهانگيري:

نيازمند تصميمات سختيم

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور اتخاذ تصميمات مهم براي اداره كشور در شرايط سخت پيش رو را نيازمند همدلي و همراهي همه نهادها و دستگاه‌ها دانست. او معتقد است در شرايط حاضر نيازمند اتخاذ و اجراي تصميمات سخت هستيم و اين موضوع نيازمند همدلي و همراهي همه دستگاه‌ها و بخش‌هاي نظام است و من هم در دولت و هم به نمايندگي از دولت پاي اتخاذ و اجراي تصميمات سخت ايستاده‌ام.

جهانگيري در جلسه شوراي اداري استان زنجان كه روز گذشته برگزار شد، گفت:«دولت با رويكردي كه داشت و از مقام معظم رهبري هم براي مذاكرات اجازه گرفته بود با طرف‌هاي برجام پاي ميز مذاكره نشست و به همه تعهدات خود در برجام هم عمل كرد اما وقتي نوبت به طرف مقابل رسيد از اجراي تعهداتش شانه خالي كرد و حتي از توافق نيز خارج شد.» معاون اول رييس‌جمهور اين رفتار را اوج ظلم و بدعهدي توصيف كرد و ادامه داد:«در چنين موقعيتي دولت بايد چه مي‌كرد؟ همه توافق داريم كه راه مقابله با زياده‌خواهي‌هاي دشمن، ايستادگي و مقاومت است. مذاكره هم در شرايط حاضر هيچ موضوعيتي ندارد چراكه وقتي طرف مقابل از اجراي تعهدات خود بر اساس توافق موجود شانه خالي كرده است، مذاكره جديد به چه منظوري مي‌خواهد برگزار شود؟ چه تضميني هست كه طرف به تعهداتش در توافق جديد پايبند باشد؟» به گفته او، امريكايي‌ها به دنبال آن هستند تا با افزايش فشارها مردم را به ستوه آورده و نظام را مجبور كنند تا هر آنچه آنها مي‌گويند را بپذيرد. هدف امريكا اين است كه سختي و فشار بر زندگي مردم را به سطحي برساند كه اعتراض كرده و نظام از داخل فرو بپاشد. امريكايي‌ها در بخش اول اهداف‌شان از فشار اقتصادي به دنبال حذف منابع درآمدي ايران هستند. با وجود همه تلاش‌هاي دولت هنوز درآمدهاي نفتي يكي از منابع مهم تامين اقتصادي كشور است. اگرچه سهم نفت را در بودجه كشور به حدود 30 درصد تقليل داده‌ايم اما گردش مالي نفت همچنان در اقتصاد كشورمان سهم پررنگي دارد.

جهانگيري با اشاره به اينكه در بودجه سال 98 حدود 140 هزار ميليارد تومان درآمد از محل درآمدهاي نفتي محاسبه شده بود، گفت:«بايد با اصلاح بودجه در گام اول حدود 60 تا 70 هزار ميليارد تومان از هزينه‌ها كاسته و در گام بعد حدود 60 تا 70 هزار ميليارد تومان منابع درآمدي جديد تعريف و عملياتي كنيم. هر مديري كه نتواند 20 درصد از هزينه‌هاي غيرضرور دستگاهش را كم كند يعني شرايط كشور را درك نكرده است.» او معتقد است:«يكي از مصاديق هزينه‌هاي غيرضرور، سفرهاي خارجي پرتعداد و طولاني است. صرفه‌جويي بايد يك دستور كار جدي براي همه مديران باشد و مديران ارشد به ويژه استانداران بايد تا پاي عزل مديري كه صرفه‌جويي نمي‌كند، پيش بروند.» معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد:«دولت ثروتمندي هستيم. در حال حاضر دولت هيچ بدهي خارجي ندارد و دارايي‌هاي غيرنقدي زيادي در دستگاه‌هاي اجرايي وجود دارد كه بايد به تناسب نقد شده و جايگزين منابع درآمدي قبلي دولت شوند. اگر اين كار را نكنيم، آن وقت ممكن است برخي سراغ استقراض از بانك مركزي بروند كه اين خيلي خطرناك است و البته اين دولت و اين رييس‌جمهور هرگز اجازه نمي‌دهند، كسي دست در جيب ملت كند.»

معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد:«هنر مديران اين است كه در مقابل محدوديت و فشارهاي دشمنان راهكاري براي اداره كشور داشته باشيم و فشارها را براي مردم كم كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون