• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4394 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۰ خرداد

تلاش دولت براي جذب گردشگران خارجي

مهر ايران در پاسپورت‌تان نمي‌خورد

گروه اجتماعي

 

 

«متاسفانه امريكا در برنامه‌هاي تروريستي اقتصادي كه دنبال مي‌كند، شرايطي ايجاد كرده كه هر كس به ايران مي‌آيد، ممكن است به نحوي بترسد و بعدها دچار مشكل يا تحريم شود، امروز آقاي روحاني دستور داد كه اين گردشگران بدون مهر فيزيكي و ثبت در پاسپورت به ايران آيند كه قرار است در همه فرودگاه‌هاي ما اين موضوع اجرا شود.» اين خبري بود كه روز گذشته علي ربيعي، سخنگوي دولت پس از پايان جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اعلام كرد، البته يك سال قبل‌تر مقدماتش چيده شده بود.

ربيعي روز گذشته با اعلام خبر دستور جديد حسن روحاني گفت: «اين اتفاق مي‌تواند گردشگر بيشتري را به ايران بياورد تا افراد بتوانند به راحتي به ايران سفر كنند و قرار شد تمهيدات آن به‌زودي در فرودگاه‌هاي كشور اجرايي شود.» مرداد ماه سال گذشته بود كه علي‌اصغر مونسان، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خبر مشابهي را اعلام كرد و گفت كه درخواستي با امضاي وي و وزير صنعت با موافقت ناجا و وزارت امور خارجه به دولت ارايه شده كه براي مقابله با تحريم‌هاي امريكا و دغدغه برخي از گردشگران خارجي گذرنامه آنها براي ورود به ايران مهر نخورد: «نيروي انتظامي و وزارت امور خارجه با اين پيشنهاد موافقت كرده‌اند و براي اجرايي شدن آن منتظر مصوبه دولت خواهيم بود.» حالا تصويب دولت هم پشتيبان اين تصميم شد تا شايد بتواند تكاني به بازار كم‌رونق گردشگري بدهد.

فروردين ماه سال جاري بود كه ولي‌الله تيموري، معاون گردشگري كشور درباره آخرين آمار گردشگران ورودي سال ۹۷ به ايلنا گفت: «آمار گردشگران ورودي در سال ۹۶، پنج ميليون و صد و سيزده هزار و پانصد و بيست و چهار نفر بود كه در سال ۹۷ به هفت ميليون و هشتصد و چهار هزار و صد و سيزده نفر رسيده است. اين آمار نشان مي‌دهد كه ما خوشبختانه در بحث گردشگران ورودي با رشد ۵۲.۶۲درصدي مواجه بوديم.» او البته در مورد كشورهاي مبدايي كه اين رشد گردشگر را باعث شده است، اطلاعاتي نداد و گفت كه اسم بردن از اين كشورها «به‌صلاح» نيست: «براساس شرايط تحريم كه در حال حاضر با آن مواجه هستيم، نمي‌توانيم به صورت ريز مشخص كنيم كه گردشگران از چه كشورهايي به ايران سفر كرده‌اند و به نوعي از اين كار منع شده‌ايم، يعني به نوعي در اين شرايط اعلام اينكه گردشگران چه كشورهايي به ايران سفر مي‌كنند، به‌صلاح نيست.» با وجود اين تيموري اشاره كرد كه به‌طور كلي در بين رويكردهاي سفر به ايران استقبال گردشگران از تلفيق زيارت و درمان و تفريح بيشتر از بقيه بوده است: «هزينه‌كرد گردشگراني كه در حال حاضر از منطقه و كشورهاي همسايه به ايران مي‌آيند، بيشتر از گردشگران اروپايي است چراكه گردشگران منطقه‌اي ما بيشتر با هدف سلامت و درمان به ايران مي‌آيند.»

دولت تلاش دارد تا با حذف مهر ورود به ايران در پاسپورت گردشگران خارجي تكاني به آمار اين گردشگران بدهد كه همراه با بالا گرفتن تنش‌هاي ميان ايران و امريكا شايد براي سفر به ايران احتياط بيشتري به خرج دهند. اما اينكه اين دستور جديد تا چه اندازه مي‌تواند نقش پررنگي در حل اين موضوع ايفا كند را نمي‌توان به راحتي پيش‌بيني كرد. 6 سال پيش و در اوايل كار دولت اول روحاني بود كه يك كارشناس و فعال حوزه توريسم در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت كه گردشگري براي دولت روحاني از مساله هسته‌اي پيچيده‌تر است. «هوشنگ غفارپور» در آن زمان قرار بود تحليلي داشته باشد از آسيبي كه در دوران هشت ساله دولت محمود احمدي‌نژاد به بدنه گردشگري كشور وارد شد و وعده‌هايي كه روحاني براي پويا كردن اقتصاد گردشگري داده بود. او با اشاره به اينكه اساسا موضوع جهانگردي ديگر موضوعي حكومتي و دولتي نيست و سال‌هاست صنعت جهانگردي و توريسم دنيا به وسيله بخش خصوصي، شركت‌ها و هلدينگ‌هاي بزرگ طراحي و اداره مي‌شود به «اعتماد» گفت: «حتي اگر تيمي ازسوي دولت آقاي دكتر حسن روحاني تدارك ديده شود كه حرفه‌اي‌ترين مذاكره‌كننده‌ها هم باشند و بخواهند براي بهبود وضعيت گردشگري وارد كار شوند، مساله به اين سادگي نيست. به نظر من مساله توريسم براي آقاي روحاني به مراتب پيچيده‌تر از عسلويه و حل مساله ميدان گازي مشترك با قطر است. در مساله ميدان مشترك گازي ايران و قطر موضوع با قدري عمليات‌هاي مهندسي و مذاكره موثر قابل حل و فصل است. در اين موضوع طرف ماجرا مشخص است. منفعت و مطالبه‌اش هم مشخص است و مي‌توان درباره آن پيش‌بيني و برنامه‌ريزي كرد. حتي موضوع گردشگري و ورود به آن خيلي از مساله هسته‌اي هم پيچيده‌تر است. در مساله مذاكرات هسته‌اي هم موضوع مشخص است و شما و طرف مقابل مي‌دانيد چه مي‌خواهيد. اين با ديالوگ و كار مشخص است، ولي شما در جهانگردي با يك ميليارد آدمي سر و كار داريد كه در دنيا در حال سفر هستند و درخواست‌هاي متنوع و مختلفي دارند و شما نمي‌توانيد به سادگي آن درخواست‌ها را برآورده كنيد.» حالا 6 سال از اين اظهارنظرها مي‌گذرد و دولت همچنان در تلاش است تا جاني به بازار گردشگري بدهد و معلوم نيست كه حذف مهر ورودي به ايران چقدر مي‌تواند به نتيجه اين تلاش‌ها كمك كند.

 


دولت تلاش دارد تا با حذف مهر ورود به ايران در پاسپورت گردشگران خارجي تكاني به آمار اين گردشگران بدهد كه همراه با بالا گرفتن تنش‌هاي ميان ايران و امريكا شايد براي سفر به ايران احتياط بيشتري به خرج دهند. اما اينكه اين دستور جديد تا چه اندازه مي‌تواند نقش پررنگي در حل اين موضوع ايفا كند را نمي‌توان به راحتي پيش‌بيني كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون