• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

خبر

دو نامزد نهايي نخست‌وزيري بريتانيا

بوريس جانسون و جرمي هانت، وزراي امور خارجه پيشين و فعلي بريتانيا به مرحله نهايي رقابت براي كسب عنوان رهبري حزب محافظه‌كار و نخست‌وزيري اين كشور راه پيدا كردند. مايكل گوو در اين مرحله از راي‌گيري از دور رقابت‌ حذف شد. به گزارش يورو نيوز جانسون در اين مرحله به مانند راي‌گيري‌هاي قبلي درون‌حزبي بيشترين اقبال را داشت و ۱۶۰ نماينده محافظه‌كار به او راي دادند. در اين مرحله ۱۶۰ هزار عضو حزب محافظه‌كار بايد بين جانسون و هانت يكي را انتخاب كنند. برنده اين رقابت در ۲۲ ژوئيه اعلام مي‌شود. مايكل گوو، وزير محيط زيست بريتانيا كه در اين مرحله با ۷۵ راي در مقابل ۷۷ راي هانت، حذف شد، در حساب توييتر خود به رقيبانش تبريك گفت و نوشت كه قاعدتا نااميد شده اما افتخار مي‌كند كه در اين رقابت حضور داشته است. از سوي ديگر وزير خارجه سابق بريتانيا نيز گفت كه بسيار افتخار مي‌كند كه حمايت بيش از نيمي از نمايندگان حزب محافظه‌كار را كسب كرده است. در عين حال، جرمي هانت با اعتراف به جايگاه بوريس جانسون در توييتي به بازنده بودن خود اشاره كرد اما افزود: «در سياست اتفاق‌هاي شگفت‌انگيز رخ مي‌دهد؛ مشابه چيزي كه امروز رخ داد. آقاي هانت در دوره‌هاي قبل راي‌گيري درون‌حزبي به طور ميانگين آراي كمتري را به دست آورده بود بنابراين راهيابي او به مرحله نهايي غيرمنتظره ارزيابي شده است.»

بازي‌ پيچيده در انتخابات استانبول

پس از آنكه رسانه‌هاي تركيه از نوشتن نامه‌اي از سوي عبدالله اوجالان و توصيه او به حزب دموكراتيك خلق اين كشور براي در پيش گرفتن بي‌طرفي در انتخابات چند روز ديگر شهر استانبول خبر دادند، اين حزب حامي كردهاي تركيه اعلام كرد، راهبرد خود در خصوص حمايت از كانديداي مخالفان در اين انتخابات را تغيير نخواهد داد. به گزارش ايسنا، خبرگزاري آناتولي گزارش كرد، اخيرا عبدالله اوجالان، رهبر زنداني گروه پ.ك.ك ظاهرا در نامه‌اي كه به هنگام ديدار با علي كمال اُزجان، از چهره‌هاي دانشگاهي تركيه در محل زندانش به او تحويل داده، از حزب دموكراتيك خلق‌ خواسته در انتخابات مربوط به شهرداري استانبول كه يكشنبه آينده برگزار مي‌شود، بي‌طرف باشد. به دنبال انتشار اين خبر، حزب دموكراتيك خلق تركيه روز گذشته اعلام كرد، راهبردش در راستاي حمايت از مخالفان در انتخابات شهرداري شهر استانبول را تغيير نمي‌دهد. رهبران اين حزب در بيانيه‌اي مكتوب گفتند، اظهارات اوجالان تاكنون مطابق با راهبرد حزب دموكراتيك خلق بوده و رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه در تلاشي «مستاصل» به دنبال مقابل يكديگر قرار دادن حزب دموكراتيك خلق و اوجالان است.

ناآرامي در گرجستان

روز گذشته دولت روسيه اعتراضات خشونت‌بار پنجشنبه شب در گرجستان را محكوم كرد و آن را تحريكاتي ضد روسي ناميد كه امنيت شهروندان روس را به مخاطره انداخته است. به گزارش فارس به نقل از رويترز، ديميتري پسكوف سخنگوي دولت روسيه روز جمعه به خبرنگاران گفت، اعتراضات گرجستان با وجود حضور توريست‌هاي روس در اين كشور، نگراني شديد كرملين را در پي داشت. اين در حالي است كه «سالومه زورابيشويلي» رييس‌جمهور گرجستان پنجشنبه شب، روسيه را «دشمن اشغالگر» ناميد و «ستون پنجم» اين كشور را عامل ناآرامي‌ها دانست. معترضان خشمگين، پنجشنبه شب تظاهراتي را خارج از ساختمان پارلمان عليه حضور نمايندگان روس در مجمع عمومي پارلماني ارتدوكس گرجستان برگزار كردند. معترضان به دولت نيز با پيوستن به اين تظاهرات از دولت و رييس پارلمان خواستند استعفا كنند. اگرچه شركت‌كنندگان در اين تظاهرات متفرق شدند اما برخي معترضان وارد دفتر حزب حاكم شدند و اين محل را تخريب كردند. اوايل وقت روز گذشته هم پليس گرجستان براي مهار خشم مردم در برابر پارلمان اين كشور به استفاده از گاز اشك‌آور، ماشين‌‌هاي آب‌پاش و گلوله‌هاي پلاستيكي روي آورد كه به زخمي شدن حدود 240 نفر منجر شد. سفارت ايران در تفليس با اشاره به بروز برخي ناآرامي‌هاي اجتماعي در گرجستان طي اطلاعيه‌اي از شهروندان ايراني مقيم اين كشور و هموطناني كه قصد سفر به گرجستان را دارند درخواست كرد از حضور در محل تجمعات و درگيري‌ها خودداري كنند.

انفجار انتحاري در مسجدي در بغداد

منابع خبري روز گذشته از وقوع دو انفجار انتحاري در مسجدي در بغداد خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از اسكاي نيوز، رسانه‌هاي عراقي اعلام كردند كه در پي وقوع دو انفجار انتحاري در مسجدي در شرق بغداد چندين تن كشته و زخمي شده‌اند. پليس عراق نيز اعلام كرده است كه در اين انفجار هفت تن كشته شده‌اند. روسيا اليوم گزارش داد كه اين انفجار در حسينيه الامام المنتظر(عج) واقع در منطقه البلديات در شرق بغداد رخ داده است. منابع امنيتي تصريح كردند كه عامل انتحاري خود را در ميان نمازگزاران منفجر كرد كه به كشته و زخمي شدن چند تن انجاميد. نيروهاي امنيتي نيز مكان وقوع انفجار را محاصره كردند.

حمايت عجيب ماكرون

رييس‌جمهور فرانسه در اظهاراتي گفت، از تصدي آنگلا مركل به عنوان رييس جديد كميسيون اروپا در صورتي كه او براي اين پست كانديدا شود حمايت مي‌كند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگاران در شهر بروكسل بعد از پايان نشست اخير سران اتحاديه اروپا در اين شهر گفت: از نظر من آنگلا مركل در بردارنده تمامي كيفيت‌هاي لازم براي آنكه رييس خوبي براي كميسيون اروپا باشد، است. پيش از اين اظهارات ماكرون نيز دونالد تاسك رييس فعلي شوراي اروپا اعلام كرده بود، سران كشورهاي عضو اين اتحاديه هنوز نتوانسته‌اند روي كانديداهايي براي مناصب رهبري نهادهاي اين بلوك توافق كنند و قرار است در تاريخ ۳۰ ژوئن اتحاديه اروپا نشستي ويژه صرفا براي همين مساله برگزار كند. مركل چندي پيش از برنامه خود براي خارج شدن از دنياي سياست در خاتمه دوره صدراعظمي‌اش در آلمان خبر داد. با اين حال او به عنوان كانديدايي بالقوه براي جانشيني يونكر مورد استقبال قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون