• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4412 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير

عادل فردوسي‌پور در قلب بينندگان تلويزيون

پيام واضح يك انتخاب

علي كربلايي

 

 

زماني كه عادل فردوسي‌پور در شامگاه پنجشنبه نوزده تير، وارد سالن مركز همايش‌هاي برج ميلاد شد، تماشاگران حاضر در سالن سر از پا نمي‌شناختند. شخصيت محبوبي كه بيش از 5 ماه است تصويرش از قاب تلويزيون پخش نشده، اما از ديدگاه مردم، در نوزدهمين جشن حافظ، به عنوان برترين چهره تلويزيوني انتخاب شد. پژمان جمشيدي كه براي معرفي چهره برتر تلويزيوني از نگاه مردم روي سن آمده بود، گفت: «اصلا نيازي نبود كه پاكت حاوي نام برنده را به من بدهند، چرا كه تنها جايزه جشن حافظ است كه مردم انتخاب مي‌كنند و اينجا ديگر حق عادل خورده نشد.» عادل زماني كه روي سن آمد تا جايزه‌اش را بگيرد، تكيه كلام معروف و تاريخي‌اش را خطاب به حضار گفت: «چقدر خوبيد شما!» و ادامه داد: «خوشحالم اين جايزه را از پژمان جمشيدي مي‌گيرم كه دوست من است و از ديدن موفقيتش خوشحالم. همچنين بي‌نهايت خوشحالم كه اين جايزه را از مردم مي‌گيرم، خوشحالي‌ام قابل توصيف نيست. اين انتخاب شدن توسط مردم و ۲۰ سال دركنار مردم بودن و مردم كنار من بودن، مايه مباهات است. از همه اهالي رسانه و مردم و هنرمندان و ورزشكاران كه در اين مدت وحشتناك و عجيب و غريب از من حمايت كردند، متشكرم.»

اين انتخاب، پيامي واضح خطاب به مديران جديد صداوسيما دارد. انتهاي سال گذشته تلاش شد تا با تقلب در آراي جشنواره جام‌ جم- كه وزارت ارتباطات هم تقلب را تاييد كرد- برنامه ديگري را به جاي 90 به عنوان بهترين برنامه مردمي انتخاب كنند؛ اما در نهايت عادل فردوسي‌پور بود كه جايزه بهترين مجري و برنامه را از دست مردم گرفت و آن قاب‌هاي تاريخي تقابل او و فروغي در حاشيه مراسم منتشر شد؛ تقابلي كه منجر به كنار گذاشته شدن محبوب‌ترين مجري صداوسيما از تلويزيون شد و برنامه‌اش را به تعطيلي كشاند. در حالي كه تصور مي‌شد غيبت عادل و كنار رفتن او از قاب تلويزيون، محبوبيتش را نزد افكار عمومي كاهش مي‌دهد، شواهد وضعيتي كاملا مخالف اين تصور را نشان مي‌دهد. در شبكه‌هاي اجتماعي هر دوشنبه ياد عادل زنده مي‌شود، هر بحراني كه در فوتبال ايران پيش بيايد جاي خالي فردوسي‌پور به چشم مي‌آيد و حتي شايد بتوان گفت كه او امروز محبوبيتي بسيار فراتر از 5 ماه پيش دارد. آقايان بايد پشت ميزهاي عاريتي‌شان، زماني كه در اتاق مديريتي كه يك‌شبه به آن رسيده‌اند، لم داده‌اند كمي فكر كنند كه چرا اين‌گونه شده؟ چرا كسي كه مغضوب آنهاست، محبوب افكار عمومي مي‌شود. بايد ريشه اين تقابل و ضديت با خودشان را در اتفاقات چند ماه اخير جست‌وجو كنند. مشكل اينجاست كه به احتمال قريب به يقين، اين مديران از ابتدا مي‌دانستند كه عادل فردوسي‌پور و ديدگاه‌هايش، محبوبيتي بسيار دارد.

از زمان تعطيلي برنامه 90، فوتبال ايران شرايطي بي‌سابقه را دنبال مي‌كند. برنامه «فوتبال برتر» و مجري آن، هرگز نه توان به چالش كشيدن مديران رده‌بالاي فوتبال ايران را دارند و نه اراده‌اش را. اتفاقات عجيب دو ديدار سپاهان- پرسپوليس و همچنين فينال جام حذفي، مي‌توانست ساعت‌ها سوژه صحبت عادل با مسوولان و در نهايت اعلام قانع نشدن فردوسي‌پور و تهديد به كوبيدن سرش به ميز بشود. اما در فوتبال برتر اين موضوعات در نهايت تبديل به يك چالش شخصي بين مجري و مسوول برگزاري مسابقات سازمان ليگ مي‌شود. حذف عادل فردوسي‌پور از تلويزيون، يك بازي چند سر باخت بوده و هيچكس از آن نفعي نبرده است. نه فوتبال ايران، نه تلويزيون و نه حتي علي فروغي كه شايد امروز فكر كند برنده اين دوئل شده، اما لبخند پيروزمندانه‌اش را با پوزخند مردم پاسخ مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون