• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4412 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير

الجزاير و نيجريه، سنگال و تونس

دو جنگ جانانه در آستانه فينال آفريقا

طي روزهاي گذشته مرحله يك‌چهارم نهايي جام ملت‌هاي آفريقا در مصر برگزار شد و تيم‌هاي راه‌يافته به نيمه‌نهايي مشخص شدند. در يكي از مهم‌ترين بازي‌ها، سنگال موفق شد با تك گل دقيقه 70 گوئيه از سد بنين شگفتي‌ساز عبور كند. نيجريه با نتيجه دو بر يك آفريقاي جنوبي را شكست داد. چوئكوزه، وينگر ويارئال در دقيقه 27 نيجريه را پيش انداخت، اما در دقيقه 71، زونگو بازيكن تيم آميان فرانسه كار را به تساوي كشاند. دو تيم آماده مي‌شدند به وقت‌هاي اضافه بروند كه تروست اي‌كونگ، بازيكن تيم اودينزه ايتاليا در آخرين دقيقه بازي دروازه آفريقاي جنوبي را باز كرد و نيجريه را در پايان اين بازي دراماتيك به نيمه‌نهايي برد. ساحل عاج و الجزاير، يكي از جذاب‌ترين بازي‌هاي اين دوره از رقابت‌ها بود. دو تيم مطرح آفريقايي كه در سال‌هاي اخير درخشش ستاره‌هاي بين‌المللي‌شان باعث توجه ويژه‌اي به آنها شده است، در وقت معمول به تساوي يك گله رضايت دادند و اين ضربات پنالتي بود كه سرنوشت دو تيم را مشخص كرد.

سوفيان فغولي در دقيقه 20 گل اول بازي را به ثمر رساند و كوديجا، مهاجم تيم استون‌ويلا در دقيقه 62 گل تساوي را به ثمر رساند. در نهايت در ضربات پنالتي اين الجزايري‌ها بودند كه ضربات‌شان را دقيق‌تر زدند و موفق شدند با شكست حريف پرآوازه‌شان به نيمه‌نهايي جام ملت‌هاي آفريقا برسند. الجزاير 29 سال است كه به عنوان قهرماني اين تورنمنت نرسيده و اين پيروزي، موجي از شور و شوق بين مردم اين كشور ايجاد كرد و آنها را به خيابان‌هاي الجزاير و البته فرانسه كشاند. تونس، در برابر ماداگاسكار، تيم شگفتي‌ساز اين دوره كار چندان سختي نداشت و با سه گل از سد نه چندان محكم اين تيم عبور كرد. گل‌هاي تونس در اين ديدار را ساسي، مساكني و سليتي به ثمر رساندند.

با پايان اين ديدارها، چهار تيم برتر تورنمنت رقباي خود را شناختند و فردا، بايد شاهد تقابل آنها در مرحله نيمه‌نهايي باشيم. سنگال و تونس در ورزشگاه 30ژوئن قاهره بايد با هم ديدار كنند. سنگال با ستاره‌هاي بزرگش در حد و اندازه‌هاي نام خود ظاهر نشده و با خوش‌شانسي موفق شده تا اينجاي مسابقات پيش بيايد. بهترين نتيجه تاريخ اين تيم در جام ملت‌هاي آفريقا به سال 2002 برمي‌گردد كه موفق شد به عنوان نايب‌قهرماني برسد. آنها در همان سال با برونو متسو شگفتي‌ساز جام جهاني كره و ژاپن بودند. از آن سو تونس در سال 2004 موفق به قهرماني در اين تورنمنت شده و با 19 بار حضور، از تيم‌هاي بزرگ اين تورنمنت به ‌شمار مي‌رود.

در ديگر ديدار نيمه‌نهايي، تيم‌هاي الجزاير و نيجريه در ورزشگاه بين‌المللي قاهره به‌ مصاف يكديگر خواهند رفت. الجزاير يك بار در سال 1990 موفق به فتح قاره سياه شده و به عنوان قهرماني اين تورنمنت رسيده است. آنها امسال اميدوارند با ستاره‌هاي مطرحي كه در سطح اروپا و كشورهاي حوزه خليج‌فارس دارند دوباره به قهرماني اين مسابقات برسند. عملكرد اين تيم تا اينجا فوق‌العاده بوده و از ديد بسياري جذاب‌ترين تيم تورنمنت بودند. آنها در جام جهاني 2014 هم بسيار فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و تنها درخشش عجيب مانوئل نوير بود كه آنها را از رسيدن به مرحله يك‌چهارم نهايي باز داشت. رقيب الجزاير، نيجريه، سه بار فاتح جام ملت‌ها شده كه آخرين بار به سال 2014 بازمي‌گردد، اما به طرز عجيبي آنها مجوز حضور در مرحله پاياني دو دوره اخير جام ملت‌هاي آفريقا را به دست نياورده‌اند.

اين دوره از جام ملت‌ها ابتدا قرار بود در كامرون برگزار شود، اما به دليل مشكلات بهداشتي و اقتصادي اين كشور، ميزباني به مصر سپرده شد. مصري‌ها هم ميزباني بسيار پرحاشيه‌اي داشته‌اند و مقامات كنفدراسيون فوتبال آفريقا به دنبال تصويب قوانيني هستند تا در دوره‌هاي آينده جام ملت‌هاي آفريقا، كيفيت ميزباني اين مسابقات ارتقا يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون