• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4412 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير

بررسي حقوقي رفتار ستاره پاري‌سن‌ژرمن

لجبازي‌‌هاي كودك درون نيمار

سيد محمد رسول باختر*

 

 

درحالي كه تمرينات پيش‌فصل تيم پاري‌سن‌ژرمن شروع شده است، ويديويي از نيمار در حال بازي كردن در كنار ساحل منتشر شده و عده‌اي از اين نگاه نيمار به دنياي فوتبال و بي‌توجهي‌اش به تمرينات پيش‌فصل تعجب كرده‌اند. همان‌طور كه مي‌دانيد، نيمار از تيم بارسلونا با استفاده از شرط رهاسازي 222 ميليون يورويي، خارج شد و به پي‌اس‌جي پيوست. اما پس از گذشت دو فصل، به اشتباه خود پي برد و اكنون قصد بازگشت به بارسا را دارد ولي باشگاه فرانسوي با اين انتقال مخالف است. با وجود مخالفت اين تيم، نيمار نمي‌تواند به باشگاه محبوب خود، بارسلونا، بازگردد و از سوي ديگر، ماندن در پاري‌سن‌ژرمن را نيز نمي‌خواهد.

اين بازيكن تمام تلاش‌هاي لازم را جهت مجاب كردن پاري‌سن‌ژرمن براي خاتمه قرارداد انجام مي‌دهد اما شايد اين اقدامات، برايش بسيار گران تمام شود. عدم حضور در تمرينات يا انجام ورزش‌هاي ديگر از موارد نقض قرارداد است و باشگاه با وجود شرايط لازم، مي‌تواند اين بازيكن را جريمه كند، ولي در صورت اصرار بر اين اقدامات و اضافه شدن موارد ديگري در آينده نزديك، همچون مصاحبه‌هاي نيمار كه قابل پيش‌بيني است،مي‌تواند اين بازيكن را در موقعيت فسخ قرارداد قرار بدهد. در رويه فيفا و ديوان داوري ورزش، اين موارد تا زماني كه به درجه‌اي نرسد كه باشگاه را از بازگشت اين بازيكن نااميد نكند، به عنوان حق فسخ شناسايي نمي‌شود و صرفا حق جريمه متناسب با دستمزد و طبق قرارداد و مقررات انضباطي باشگاه براي وي شناسايي مي‌كند. پاري‌سن‌ژرمن بايد با ارسال اخطار، از اين بازيكن بخواهد كه در تمرينات حاضر شود و مفاد قرارداد را نقض نكند و پس از آن، در صورت عدم تبعيت و اجراي قرارداد، در صورت شرايط فوق‌الذكر، مي‌تواند در فيفا طرح شكايت كند.

اگر نيمار در وضعيت نقض فاحش قرارداد قرار بگيرد، باشگاه فرانسوي با شكايت به فيفا مي‌تواند او را براي 4 تا 6 ماه محروم كند و اين محروميت در كنار پرداخت غرامتي بسيار سنگين، براي او دردسرساز خواهد بود. اما اين دردسر، نمود واقعي خود را در انصراف بارسلونا نشان خواهد داد، چراكه در صورت انعقاد قرارداد، بارسلونا به عنوان باشگاه تحريك‌كننده شناسايي مي‌شود و علاوه بر مسووليت تضامني در پرداخت غرامت سنگين، از دو پنجره نقل و انتقالاتي محروم مي‌شود.

*حقوقدان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون