• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4422 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد

تعويق سه‌باره افتتاح يك بزرگراه

راه‌اندازي ادامه بزرگراه همت براي بار سوم به تعويق افتاد و به سه ماه ديگر موكول شد

گروه اقتصادي

افتتاح يكي از مهم‌ترين گذرگاه‌هاي مواصلاتي دو استان تهران و البرز، براي بار سوم به تعويق افتاد.

آزادراه همت-كرج كه به نوعي ادامه يكي از شاهراه‌هاي ترافيكي براي انتقال ساكنان كرج به تهران و بالعكس است؛ از سال 88 تاكنون در دست ساخت است.

برخلاف بسياري از پروژه‌هاي عمراني راه و شهرسازي، اجراي اين آزادراه به دست پيمانكاران وابسته به نهادهاي نظامي انجام نمي‌شود و متولي آن «شركت ساخت و توسعه زيربناهاي كشور» به عنوان يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه وزارت راه و شهرسازي است. اما از يك دهه پيش به اين طرف كه كار ساخت اين آزادراه آغاز شده و حالا به گفته مسوولان وزارت راه به پيشرفت فيزيكي 86 درصدي نيز رسيده، تكميل و افتتاح آن سه بار پياپي به تاخير افتاده است.

چرا مهم است؟

بخش شمالي بزرگراه همت پس از عبور از منطقه 22 به سمت كرج مي‌رود. اين بزرگراه قرار است بخشي از بار ترافيكي مسافراني را خالي كند كه هم‌اكنون از سه مسير به سمت كرج و ديگر استان‌هاي غربي حركت مي‌كنند. با توجه به تمركز فعاليت‌هاي اقتصادي در پايتخت و جمعيت بالايي كه همه‌روزه از شهرهاي اقماري تهران به سمت آن سرازير مي‌شوند؛ ترافيك كشنده و چند كيلومتري در ساعات مختلف روز و حتي رفتارهاي پرخطر برخي رانندگان و تصادفات شديد در گذرگاه‌هاي بين دو استان تهران و البرز، موضوعي آزاردهنده شده است. بنابراين، ساخت و راه‌اندازي بخش شمالي آزادراه همت كه قرار است تهران را از مسيري تازه به استان‌هاي غربي متصل كند، به طول حدود 15 كيلومتر در دستور كار قرار گرفت تا به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازي، 35 درصد از ترافيك غرب كشور به اين آزادراه منتقل شود. با بهره‌برداري از اين پروژه تكميل كريدور بين‌المللي شرق- غرب، روان‌سازي و كاهش ترافيك روزانه محور تهران – كرج، تسهيل دسترسي شهروندان كرجي به استان‌هاي شمالي و تهران از محور جديد، كاهش بار ترافيكي با اتصال محور جديد به جاده چالوس و كلاك در دو مسير رفت و برگشت، كاهش زمان تاخير مسافرت به مقصد شمال، افزايش ايمني عبور و سرعت وسايل نقليه عبوري و كاهش آلودگي هوا محقق مي‌شود. طول مسير پروژه 14.6 كيلومتر با 29 دستگاه پل تيپ با دهانه 102 متر، 8 دستگاه پل خاص با دهانه 199 متر، 2 دستگاه تونل با طول 1076 متر و هر تونل 538 متر است.

 

تعويق اول

اولين‌بار در بهمن ماه سال 97 بود كه خيرالله خادمي مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي كشور، وعده داد كه اين آزادراه در تيرماه 98 به بهره‌برداري برسد. وب سايت «تين نيوز» كه اخبار تخصصي حمل‌و‌نقل را منعكس مي‌كند پنجم فروردين ماه امسال درباره اين پروژه به نقل از خادمي نوشت: «در يك كيلومتري اين پروژه پنج ‌نقطه معارض داريم كه براي رفع معارض‌ها نياز به 12 ميليارد تومان پول هست؛ با دستور وزير راه و شهرسازي مقرر شد با همكاري اداره‌كل مسكن و شهرسازي استان البرز اين مشكلات حل شود.»

 

تعويق دوم

به فاصله دو ماه بعد از اين، خادمي با چرخشي ديگر، زمان اتمام اين پروژه را «پايان تابستان» عنوان كرد و گفت كه «با اتمام اين پروژه مردم استان تهران، البرز و كليه محورهايي كه از محور غرب مانند قزوين، زنجان و تبريز و همچنين استان‌هاي شمالي كه به اين محورها اتصال پيدا مي‌كند از گره‌هايي كه در محدوده كرج و تهران داشتيم رها شوند.»

 

تعويق سوم

در چند ماه اخير كه گفته مي‌شود اين پروژه به پيشرفت فيزيكي 85 درصدي رسيده، سيل بازديدها از آن هم شدت گرفته است. ديروز نيز اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور به همراه محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي، آذري جهرمي وزير ارتباطات و خيرالله خادمي مدير عامل شركت زيرساخت و توسعه زيربناها، از پروژه آزادراه همت كرج بازديد كردند. آن‌گونه كه خيرالله خادمي، مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي كشور اعلام كرده، زمان بهره‌برداري از اين پروژه قرار است «سه ماه ديگر» باشد. يعني در خوش‌بينانه‌ترين حالت، آبان ماه سال جاري. خادمي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود رقم مورد نياز براي «رفع معارضان» اين پروژه را دو برابر كرده و گفته است كه «در حال حاضر در پروژه آزاد راه همت - كرج 25 ميليارد تومان معارض داريم؛ اينها اولويت‌بندي خواهند شد و آنهايي كه در مسير اصلي هستند را در مرحله اول قرار خواهيم داد تا عمليات بخش اول به اتمام برسد.»

 

مشكل چيست؟

وزير راه و شهرسازي در حاشيه اين بازديد به مشكل بزرگ اين پروژه اشاره كرده كه به نظر مي‌رسد كار را براي تحقق همين وعده «سه ماه ديگر» براي راه‌اندازي نيز سخت‌تر كند. او گفته است: ايراد اساسي در تعويق اين پروژه معارضي است كه هر روز ظهور مي‌كند، اما خوشبختانه اين مساله تا حدود زيادي حل شده است. مهم‌ترين مشكل اين پروژه انتقال دكل برق فشار قوي است كه از مسير بايد جابه‌جا شود كه هماهنگي اين بخش با وزارت نيرو انجام شده است. محمد اسلامي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود زمان اتمام اين پروژه را «هفته دولت» اعلام كرده است. يعني حدود يك ماه و نيم ديگر. در حالي كه اين زمان اعلام‌شده در تناقض با صحبت‌هاي مديرعامل شركت ساخت به عنوان پيمانكار اصلي پروژه است. او همچنين با رد «مشكلات مالي و فني» تنها مشكل موجود براي راه‌اندازي اين پروژه را «معارضان» عنوان كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون