• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4422 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد

پيدا و پنهان

اتهام به بازرگان امريكايي براي نقض تحريم‌هاي ايران

«مهر» به نقل از AP گزارش داده كه دادگاه فدرال فلوريدا 5 اتهام را به «جيمز مهراگ» بازرگان امريكايي در خصوص نقض تحريم‌هاي امريكا عليه ايران وارد كرده است. به نوشته اين خبرگزاري 5 اتهام عليه جيمز مهراگ پس از تكميل تحقيقات مشترك اداره تحقيقات فدرال امريكا، FBI و وزارت بازرگاني امريكا در خصوص فروش يك توربين برق به يك مشتري در ايران مطرح شده است. در دادخواست دادستاني فدرال آمده است: مدير اجرايي شركت «توربين ريسورس اينترنشنال» در تراكنش‌هايي با برخي افراد در انگليس و ايران همكاري كرده است.

85 درصد دارايي‌ها در اختيار يك درصد جمعيت

ايلنا به نقل از علي سعدوندي، كارشناس اقتصادي عنوان كرده: چيزي حدود يك درصد جمعيت كشور حدود 85 درصد دارايي‌ها را در اختيار دارند بنابراين صاحبان نقدينگي، مقصد بعدي را انتخاب مي‌كنند كه آنها هم بازار بورس را به خوبي مي‌شناسند. او اضافه كرده كه «در ماه‌هاي آينده هر يك از بازارهاي مسكن، طلا، ارز و... استقلال خود را حفظ خواهند كرد. افراد سبدي از دارايي‌ها دارند كه بخشي از دارايي آنها را مسكن، پول بانكي، طلا و ‌دلار تشكيل مي‌دهد كه بعيد است بين اين دارايي‌ها تغييرات گسترده صورت بگيرد. بنابراين اينكه در يك ماه قيمت طلا يا ارز كاهش يافته يا به ثبات رسيده، ممكن است كه به صورت حاشيه‌اي شاهد مهاجرت اندكي وجوه نقد به سمت بازار مسكن باشيم اما تحليل‌ها حاكي از آن است كه بازار مسكن به اشباع رسيده و به سمت ركود در حال حركت است.»

 

وقوع حوادث ريلي در سكوت خبري

به دنبال خروج يك واگن از ريل در راه آهن خوزستان كه خوشبختانه تلفاتي نداشته، برخي از فعالان حوزه راه‌ آهن درباره رخ دادن حوادث ريلي در كشور بدون بازتاب رسانه‌اي هشدار داده و مي‌گويند اين موضوع منجر به كاهش حساسيت‌ها به ناوگان ريلي ايران مي‌شود كه هم‌اكنون با مشكلات بزرگي مواجه است. اين در حالي است كه 2 روز پيش از اين حادثه نيز يك قطار باري در ايستگاه دورود ناحيه لرستان دچار سانحه شده و 2 لكوموتيو و 2 واگن آن از خط خارج و خط مسدود شد كه با همت كارگران خط و پرسنل ناحيه لرستان، مسير باز و سير قطار‌ها به حالت عادي بازگشت؛ اما اين حادثه نيز بازتابي در رسانه‌ها نداشته است.

 

ركوردزني مصرف آب و برق در تهران

مديرعامل آبفاي استان تهران گفت: اين هفته در تهران ركورد بي‌سابقه مصرف 3 ميليون و ۷۰۰ هزار مترمكعب آب در شبانه‌روز به ثبت رسيده است به طوري‌ كه تاكنون در پايتخت شاهد اين ميزان مصرف آب در طول يك روز نبوده‌ايم. به گفته او امسال ميزان مصرف آب شهروندان تهراني حدود 4 درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته و اين رشد مصرف در برخي از روزهاي تابستان به بيش از 7 درصد نيز رسيده است. از طرف ديگر سخنگوي صنعت برق نيز گفت: روز گذشته پيك مصرف به عدد ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسيد .

رييس كلي كه ركورددار قيمت دلار است

بررسي‌ها نشان مي‌دهد، قيمت دلار بين سال‌هاي ۹۲ تا ۹۷ يعني دوران رياست ولي‌الله سيف بر بانك مركزي، بيشترين افزايش قيمت را از سال ۱۳۸۶ تا به امسال تجربه كرده است. در دوران رياست سيف بر بانك مركزي كشور، نرخ دلار از ۳۱۷۷ تومان در روزهاي آغازين مديريت او به ۱۱۴۰۰تومان در روزهاي پاياني زمامداري‌اش رسيد و اين يعني قيمت اين ارز پرطرفدار در بازه زماني 4 ساله حدود ۲۷۶درصد گران شده است. محمود بهمني در سال‌هاي ۸۸ تا ۹۲ سكان بانك مركزي را در دست گرفت و دومين مديري است كه نرخ ارز در دوران فعاليتش با رشد چشمگيري مواجه شد. دلار در زمان فعاليت او با ۲۲۵درصد افزايش از ۹۷۷تومان به ۳۱۷۷تومان رسيد.

ادعاي وزير انرژي امريكا درباره نفوذ ايران در بازار نفت

ريك‌پِري، وزير انرژي امريكا مدعي شد كه: ايران ديگر نمي‌تواند همانند 10 سال گذشته در بازارهاي نفت نفوذ و تاثير داشته باشد چراكه به گفته او «افزايش عرضه‌كنندگان جديد نفت توانايي ايران را در نفوذ به بازارهاي جهاني كاهش مي‌دهد.» پري مدعي شد: عرضه‌كنندگان جديد نفت به ما كمك خواهند كرد تا عرضه با ثبات نفتي را چه درباره نفت خام يا گاز طبيعي يا ديگر محصولات فرآوري شده، داشته باشيم. من فكر مي‌كنم در حال حاضر جابه‌جايي نفتي بسيار كمتري را در بازار شاهد هستيم. او گفت: «قيمت‌ها پس از توقيف نفتكش انگليس توسط ايران افزايش يافته است».

 

پنهان كردن نفتكش‌ها در خليج‌فارس سخت‌تر شده است

به گزارش كوارتز، تصاوير ماهواره‌اي مكان نفتكش‌ها در طول تنگه هرمز را نشان مي‌دهد. كنترل اين آبراه باريك بسيار حياتي است. حدود يك پنجم توليد نفت دنيا طي سال از اين تنگه عبور مي‌كند. شركت‌هايي مثل تنكرتركرز مخصوصا اين اطلاعات را به خاطر تاثيرشان بر بازارهاي جهاني نفت لحظه به لحظه كنترل مي‌كنند. نفتكش‌هاي بزرگ تحت مالكيت كشورهاي مختلف دنيا كه ارتباطي هم با درگيري‌هاي بين ايران و غرب ندارند در اين بين به نوعي گروگان تبديل شده‌اند. تنش‌ها بين امريكا و ايران هرگز پايين نبوده است ولي پس از بيرون رفتن ترامپ از معاهده برجام به اوج خود رسيد. طي معاهده برجام ايران توافق كرده بود، ذخاير اورانيوم غني شده خود را كاهش دهد. از اين ذخاير هم براي توليد انرژي اتمي و هم سلاح اتمي استفاده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون