• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4432 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد

نشست خبري سخنگوي دولت روزگذشته تحت‌تاثير اعمال تحريم‌هاي امريكا عليه محمدجواد ظريف بود

ظريف‌هراسي؛ تلاشي براي محدود كردن يك ديپلمات موفق

نشست خبري سخنگوي دولت، ظهر يكشنبه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. علي ربيعي در اين نشست خبري، سخنان خود را با گراميداشت 14 مرداد 1285، سالروز امضاي فرمان مشروطيت و همچنين 12 مرداد 1358، سالگرد برگزاري «نخستين انتخابات آزاد براي تشكيل مجلس قانون اساسي كشور» آغاز كرد. ربيعي اهميت انتخابات 12 مرداد سال 58 را اين‌گونه توصيف كرد: «انتخابات 12 مرداد 58 اگرچه نخستين انتخابات تاريخ ملت ايران نبود اما باتوجه به سطح مشاركت ملي، تركيب نامزدها، تنوع احزاب و سازمان‌ها و آزادي كامل براي حضور در رسانه ملي مي‌توان گفت كه كامل‌ترين و آزادترين انتخابات تاريخ ايران وجغرافياي منطقه‌اي بود.»

پس از آن، سخنگوي دولت به مساله تحريم محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه پرداخت و موضع دولت در اين زمينه را مطرح كرد. ربيعي اين اقدام امريكا را «خلاف همه روندهاي ديپلماتيك و اتفاقي بي‌سابقه در تاريخ ديپلماسي جهان» توصيف كرد و گفت: «اينكه دولتي دايما ادعاي مذاكره كند و بعد وزير خارجه همان كشوري را كه دعوت به مذاكره مي‌كند، تحريم كند، اگر مضحك نيست، پس چيست؟ اگر ظريف‌هراسي و تلاش براي محدود كردن اقدامات يك ديپلمات موفق نيست، پس چيست؟... ظريف‌هراسي امريكا از يك‌سو هراس از منطق و سخنِ محكمه‌پسند ايران را به نمايش مي‌گذارد، از سوي ديگر ريشه در تلاش آنها براي القاي دودولتي و دوحاكميتي در ايران دارد.» سخنگوي دولت با تاكيد بر اينكه «تحريم ظريف توسط امريكا نشان داد كه اين كشور هنوز از اعتياد و بيماري مزمن و جان سخت كودتاگرايي رها نشده است»، ادامه داد: «اما امريكا بايد بداند از نظر جمهوري اسلامي ايران ظريف مسوول سياست خارجي ايران است و هيچ حاكميت دوگانه‌اي در ايران وجود ندارد. ظريف هم مسوول سياست خارجي ماست، هم مسوول ديپلماسي عمومي ما و هم مسوول مسائل سياسي و امنيتي و هر مسير ديپلماتيكي از طريق ايشان بايد بگذرد و اينكه امريكايي‌ها ايشان را تحريم كرده‌اند خودشان را از گفت‌وگو و ديپلماسي محروم كرده‌اند.»

ترامپ نبايد فريب كارهاي تخريبي

عليه ظريف را بخورد

ربيعي گفت: «برخلاف اظهارات تفرقه‌افكنانه ترامپ، ظريف معتمد نظام و رهبري است. ترامپ نبايد فريب يك‌سري كارهاي تخريبي عليه ظريف در داخل ايران را بخورد كه متاسفانه از سر ناآگاهي و عدم اشراف به پيچيدگي‌هاي سياسي و ديپلماتيك جهان امروز صورت مي‌گيرد و قطعا نگاه و رويكرد اين افراد معدود، نگاه حاكميت نيست.» او همچنين با تاكيد بر حمايت همه نهادهاي حاكميتي و نظامي همچون سپاه، ارتش و همه فعالان سياسي منتسب به جناح‌هاي مختلف يادآور شد كه يكپارچگي ملي عليه كاخ سفيد تشديد شده است و همچنين اين تحريم از اين پس نماد و سندي محكم از ناكامي‌ امريكا در منزوي‌سازي ايران خواهد بود. ربيعي در آخر به حمايت رهبري از ظريف نيز اشاره كرد و گفت: «حمايت چندين باره رهبري از ظريف كه فرمانده دستگاه سياست خارجي كشور است، مويد نادرستي تحليل كاخ سفيد درباره ايشان و طرز فكر و عمل تخريبگران داخلي وزير خارجه است.»

بازرسي‌هاي «اسنپي»

در بخش ديگري از اين نشست ربيعي به «اسنپي» شدن بازرسي‌ها اشاره كرد و توضيح داد: «با متمركز شدن اختيارات بازرگاني در قائم‌مقامي وزارت صمت، گزارشي ارايه شد و در روزهاي آينده، نرم‌افزاري براي اعلام قيمت‌هاي صد قلم كالاي اساسي كه براي زندگي مردم ضروري است و به‌طور روزانه قيمت را به اطلاع مردم خواهد رساند، در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. همچنين سازمان حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان قيمت‌هاي قابل‌قبول در اين صد قلم كالا را اعلام مي‌كند تا مردم در صورت مشاهده تخلف بتوانند در اين سامانه اعلام شكايت كنند. شكل بازرسي‌ها نيز «اسنپي» خواهد بود و نزديك‌ترين بازرس به مركز تخلف مراجعه خواهد كرد.» او پس از بيان اين مقدمه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در ذمِ تحصيلِ رانتي در خارجه

سخنگوي دولت در اين نشست به سوال شبكه خبر مبني بر اظهارنظر معاون حقوقي قوه قضاييه درمورد عدم تحصيل فرزندان مسوولان كشور در خارج از كشور پاسخ داد و گفت: «هر كسي از يك فرصت براي تحصيل در خارج از كشور يا در بورس‌هاي داخل كشور به صورت رانت استفاده كرده باشد، مذموم است. اگر فرزند يكي از مسوولان امكان و فرصت پيدا كند كه به خارج از كشور برود و بورس بگيرد و تحصيل كند؛ اگر هر كسي كه مي‌شناسد و مطلع است اسامي را اعلام كند، قابليت پيگرد دارد.»دهم مرداد معاون حقوقي قوه قضاييه خطاب به نمايندگان مجلس گفته ‌بود: «طرح ممنوعيت تحصيل فرزندان مسوولان در خارج از كشور را ارايه داده و تصويب كنند.»

بي‌تفاوتي نسبت به گرايش ساكنان «خانه پوشالي»

سخنگوي دولت در بخش ديگري از نشست به سوال خبرنگار موج در مورد پيشنهاد مذاكره با امريكا از سوي يكي از نمايندگان كنگره به ظريف پاسخ داد. ربيعي گفت: «بدون پيش‌شرط‌ها و قطع كردن تروريست اقتصادي هيچ مذاكره‌اي صورت نخواهد گرفت. اين اولين‌بار نبوده كه امريكا پيشنهاد مذاكره را مطرح كرده اما ما قائل به مذاكره براي گرفتن عكس يادگاري نيستيم.» او همچنين
با اشاره به سخنان ترامپ كه آيا ايران منتظر بازگشت دموكرات‌ها به قدرت است، توضيح داد: «گرايش ساكنان خانه پوشالي براي ما فرقي ندارد. چه دموكرات‌ها چه جمهوري‌خواه‌ها بر سر كار باشند ما براساس اصول خود صحبت مي‌كنيم.
به نظرم بخشي از خشم ترامپ از ظريف هم
به خاطر مذاكره با دموكرات‌هاست.»

عدم‌تبعيت چين و روسيه از امريكا

ربيعي در پاسخ به پرسشي درباره اينكه ايران تا چه اندازه روي كشورهايي همچون روسيه و چين براي فروش نفت به آنان حساب مي‌كند، گفت: «انتظار همين بود كه چين و روسيه از تحريم‌هاي امريكا تبعيت نكنند. البته فشارهاي زيادي روي شركت‌هاي چيني و روسي مي‌آورند و امريكايي‌ها به تك‌تك شركت‌هايي كه مي‌خواهند با ايران كار كنند تماس مي‌گيرند و فشار مي‌آورند، اما با اين وجود آنها به تحريم ترامپ توجه نكردند.»

كاهش تناقض‌ها و دوگانگي‌ها با حذف 4 صفر

چهارشنبه هفته گذشته بود كه هيات دولت كليات حذف 4 صفر از پول ملي را تصويب كرد. روزنامه اطلاعات در نشست خبري سخنگوي دولت از علي ربيعي در مورد تاثير اين اتفاق بر اقتصاد كشور پرسيد. ربيعي توضيح داد: «در دولت‌هاي قبل هم اين ايده مطرح بوده اما بحث ما انطباق با واقعيت‌هاي جامعه است. امروز اگر در خيابان‌ها برويد آيا شنيده‌ايد كه كسي بگويد قيمت اين جنس چند ريال است؟ مردم دچار يك دوگانگي و تناقض هستند كه ما دنبال كم كردن اين تناقض هستيم.» او ادامه داد: «كاهش هزينه‌هاي محاسباتي، ثبت، حمل اسكناس، اشتباهات محاسباتي، زمان مصروف در مبادلات در بازار كالا، خدمات پول و مالي، آساني در ثبت اعداد و ارقام پولي، آساني در بيان ارزش مقدار پولي كه نسبتي با ارز دارد، صرفه‌جويي در هزينه چاپ اسكناس و كاهش تمايل به ذخيره كردن ارزهاي خارجي و ساير دارايي‌هاي پربازده از ديگر محسنات كاهش صفر از پولي ملي است.» به‌ گفته ربيعي حذف اين 4 صفر تاثيري، نه در كاهش و نه در افزايش تورم و قدرت خريد مردم تاثيري نخواهد ‌داشت.

پرهيز از فراروي از قانون اساسي

ربيعي در پاسخ به سوال شرق مبني بر نتيجه جلسه هيات عالي حل اختلاف قوا نيز ضمن تاكيد بر تشكيل جلسه با حضور نمايندگان دولت و تشكر از شنيدن نظرات آنها از سوي حجت‌الاسلام ابوترابي گفت: «نبايد بر آنچه در قانون اساسي ما آمده و شامل سوال و استيضاح و نحوه اجراي آن است، چيزي اضافه شود. قانون اساسي كشور براي اعمال نظارت مجلس بر دولت در درون خود ظرفيت‌هايي دارد اما از طرفي اين موضوع نبايد موجب سست‌ شدن نظام‌هاي اداري شود.» او افزود: «بيان نظرات، سوال و استيضاح حق مجلس است اما هر گزارش سالانه و ارايه برنامه‌اي براي سال بعد به مجلس، وزارتخانه‌ها را براي تدوين گزارش -بنا به احترامي كه براي مجلس قائل هستند- از برنامه‌ريزي و اجراي آن بازخواهد داشت.»

حساب عربستان و امارات از امريكا جداست

در نشست ديروز مهر سوالي در مورد تغيير رويكرد امارات پرسيد. سخنگوي دولت نيز به اين سوال پاسخ داد: «از حسن همجواري و فعاليت براي تقويت مناسبات ميان كشورهاي همسايه استقبال كرديم. يك‌بار اعلام كرديم و باز اعلام مي‌كنيم كه حساب امارات و عربستان را از امريكا جدا مي‌دانيم و معتقديم با كمك كشورهايي كه در منطقه همسايه هستيم، مي‌توانيم امنيت منطقه را خودمان ايجاد كنيم.»

استفاده از صندوق ذخيره ارزي قانوني است

روزنامه قدس در مورد تصميم شوراي‌ عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا مبني بر برداشت از صندوق ذخيره ارزي در شرايط امروز پرسيد و متذكر شد كه آيا بهتر نيست اين منابع براي زمان بحران اختصاص و حفظ شوند. ربيعي پاسخ داد: «اگر امروز بحران نيست كي بحران وجود دارد. با اين حال من همچنان معتقدم ما شرايط بحراني نداريم. هر زمان ظرفيت‌هاي جامعه پاسخگوي نيازهاي ما باشد بحران نداريم اما به هر حال شرايط بسيار سخت اقتصادي و كسري بودجه داريم. آنچه دولت عمل كرده قطعا دست‌اندازي به منابع ملي نيست.» او ادامه داد: «استفاده از صندوق ذخيره ارزي نوعي استفاده از ظرفيت‌هاي قانون بودجه است. برخي دقت نداشتند كه طبق بند ج تبصره يك قانون بودجه 1398 اساسا در شرايطي كه درآمدهاي نفتي هر سال بيشتر از سقف بودجه نفتي باشد، مازاد به حساب واريز مي‌شود ولي اگر درآمدهاي نفتي مثل امسال كمتر از سقف بودجه‌ نفتي باشد، قانونا از حساب برداشت مي‌شود. امسال ما به اين كار نياز داريم. همچنين استفاده از مانده 12درصد صندوق توسعه ملي در سال گذشته بوده كه ما به آن دست نزديم و امسال استفاده كرديم. به هيچ عنوان چيزي مازاد سال گذشته و صرفه‌جويي كه صورت گرفته، اتفاق نيفتاده است.» ربيعي در پايان خاطرنشان كرد: «ما 10 هزار ميليارد هم فروش دارايي و همچنين استفاده از اوراق در عمليات بازار باز هم براي كسري بودجه گذاشته‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون