• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4434 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد

نشست رسانه‌اي نوزدهمين جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي برگزار شد

در روياي افتتاح نخستين «مدرسه نمايش‌هاي آييني و سنتي»

بابك احمدي

برگزاري نشست رسانه‌اي نوزدهمين جشنواره نمايش‌هاي آييني و سنتي با حضور شهردار منطقه دوازده اتفاقي بود نويدبخش. سال‌ها است كه فعالان عرصه هنرهاي آييني از هر طريق و تريبوني خواهش مي‌كنند مديران كمي به جريان اين هنرها در مملكت توجه نشان دهند، چراكه فقدان يك سالن، يك محوطه، يك مجموعه اختصاصي اجراي نمايش‌هاي آييني و سنتي به خودي خود نشان‌دهنده بي‌توجهي است. نمي‌دانم چرا هرجا از پول خبري نيست كسي براي سنت و آيين سينه چاك نمي‌دهد. بله! عرصه هنرهاي نمايش آييني عرصه‌اي است كه به‌شدت در فقر مالي و زيرساختي به سر مي‌برد اما از منظر محتوا بسيار
غني‌ است.

 

عملكرد وزارت علوم زيبنده نيست

دقت در آمار ارايه شده از سوي داود فتحعلي‌بيگي كه سال‌ها براي زنده نگهداشتن جشنواره زحمت كشيده به تنهايي گويا است: «آن زمان دوستان مي‌گفتند در اين قبر مرده‌اي نيست، بيخود بالاي سرش گريه نكن! اي‌كاش آنها كه اين حرف را مي‌زدند امروز بودند و به چشم مي‌ديدند كه ۱۵۰ اثر در بخش‌هاي مختلف جشنواره حضور دارد. امسال از كودك ۴، ۵ ساله تا پيرمرد 80 ساله در جشنواره حضور دارند. بيش از دو سوم استان‌هاي كشور در اين جشنواره هستند و بيشترين مقطع تحصيلي شركت‌كنندگان ليسانس و فوق‌ليسانس و دكتري است»؛ امري كه مشاركت بيشتر نظام آموزش عالي و وزارت علوم را ايجاب مي‌كند چون عملكرد آنها به گفته فتحعلي‌بيگي روند فعلي وزارت علوم در مقوله آموزش آكادميك نمايش‌هاي آييني و سنتي ايران «ابدا زيبنده اين نهاد نيست».

در مقابل اما مشاركت شهرداري منطقه 12 دلگرم‌كننده به نظر مي‌رسد. علي محمد سعادتي شهردار منطقه در پاسخ به «اعتماد» پيرامون اهميت تعيين محلي دايمي به منظور استقرار فعاليت‌هاي مستمر آموزشي و اجرايي نمايش‌هاي آييني، خبرهاي خوشي مطرح كرد: «منطقه 12 به عبارتي ويترين فرهنگي شهر تهران است، به همين دليل ما پايگاه‌هايي را در منطقه تشكيل داده‌ايم و طبق گفت‌وگوهايي كه با دوستان جشنواره داشتيم اميدوارم شرايطي فراهم شود كه به زودي اين منطقه به پايگاهي مهم براي هنرهاي نمايشي سنتي تبديل شود. اميدوار هستم نسل جوان در اين زمينه بيشتر همكاري كند. در گذشته تنها سازمان ميراث فرهنگي در چنين زمينه‌هايي حمايت مي‌كرد و هدف آنها تنها حمايت از سنت فرهنگي ملموس بود در حالي كه بايد بتوانيم با توسل به دانشگاه‌ها و نهادهاي گوناگون از ميراث غير ملموس و مردمي هم محافظت كنيم.» اظهارات سعادتي موجب شد اميد تشكيل نخستين «مدرسه نمايش‌هاي آييني و سنتي» در منطقه 12 قوت بگيرد.

 

غيبت ميراث فرهنگي در حفاظت از ميراث غيرملموس

پيمان شريعتي، دبير اجرايي نوزدهمين جشنواره نيز به مواردي اشاره كرد كه به نوعي جاي خالي سازمان ميراث فرهنگي را به رخ مي‌كشيد: «خيلي خوب است كه به تمام محيط‌هاي فرهنگي شهر تهران توجه كنيم. نمايش‌هاي آييني و سنتي بايد از قاب صحنه بيرون بيايد و به دل مردم برود، همان جا كه دقيقا بستر اصلي‌اش بود. اين رويه موجب مي‌شود مردم از ديدن اين آثار فرهنگي لذت بيشتري ببرند. اين موضوع ما را مجاب كرد براي گسترش فضاهاي اجرايي اقدام كنيم. امسال مهمان شهر كاشان هستيم و اميدواريم در سال‌هاي آينده شهرهايي مانند يزد هم به ميزباني جشنواره اضافه شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون