• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4434 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ مرداد

معرفي سه كتاب تازه منتشر شده

بازگشت بهمن فرسي

گروه هنر و ادبيات

 

 

با وجود مشكلاتي كه گراني قيمت كاغذ در كشور به وجود آورده است، هنوز كتابخوان‌ها به انتشار كتاب‌هاي موردنظر خود در حوزه‌هاي مختلف اميدوارند. اين اميدواري طبعا حاصل عناويني است كه در ماه‌هاي گذشته از سال جاري انتشار يافته است. در اين ستون از اين پس مروري خواهيم داشت به تازه‌هاي نشر كتاب در حوزه‌هاي مختلف ادبيات، هنر و علوم انساني.

كتاب «نظم زمان» با عنوان فرعي «رازگشايي معماي زمان» عنوان كتابي است كه به تازگي با ترجمه مزدا موحد از سوي نشر نو منتشر شده است. اين كتاب همان‌طور كه از نامش پيداست، بر مفهوم «زمان» تمركز دارد. زباني ساده نسبت به كتاب‌هايي از اين دست، ويژگي «نظم زمان» است. كتاب با اين گمانه كه «شايد زمان بزرگ‌ترين معما باشد، آغاز مي‌شود و در پي اين است كه به ما بگويد چرا ما «هنوز نحوه واقعي عملكرد زمان را نمي‌شناسيم.» در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم: «دو دوست جدا مي‌شوند و يكي در دشت و ديگري در كوه ساكن مي‌شود. سال‌ها بعد همديگر را ملاقات مي‌كنند: فردي كه پايين مانده بود كمتر زيسته، كمتر پير شده و چرخ‌دنده‌هاي ساعت ديواري او كمتر حركت كرده است... زمان در ارتفاع پايين‌تر كندتر از ارتفاع بالاتر مي‌گذرد.» اين كتاب در 177 صفحه به قيمت 26 هزار تومان منتشر شده است.

انتشارات ناهيد اخير كتابي از الن سيكسو، نظريه‌پرداز و منتقد ادبي فرانسوي منتشر كرده است به نام «سه گام بر نردبان نوشتار.» اين كتاب را ماهان تيرماهي به فارسي برگردانده و به نوعي چالش‌هاي ذهني نويسنده در ارتباط با پديده «نوشتار» است كه لحني شبه‌داستاني دارد در روايت وضعيت‌هايي در پديده نوشتار كه معمولا خواننده بي‌اعتنا از كنار آنها مي‌گذرد. سيكسو از رهگذر اين رويكرد هم به دنبال فرو كاستن سلطه مردانه در نوشتار به معناي ادبي كلمه است و هم به تعبير مترجم كتاب مي‎كوشد متن را نهايتا به سياهچاله‌اي في نامكشوف مشابهت دهد. مرگ‌ و نسبت آن با نوشتار از موضوعات مهم شناور در كتاب است، در اين كتاب مي‌‌خوانيم: «براي شروع، به يك مرگ نياز داريم، مرگي حي و حاضر.» اين كتاب 191 صفحه‌اي با قيمت 32 هزار تومان به پيشخوان كتابفروشي‌ها رفته است.

«خرده نسيان» مجموعه چند نمايشنامه و فيلمنامه كوتاه نوشته بهمن فرسي است كه نشر بيدگل به تازگي منتشر كرده. علاقه‌مندان هنرهاي نمايشي با نام بهمن فرسي در مقام نمايشنامه‌نويس آشنا هستند. همان‌طور كه مخاطبان ادبيات داستاني او را با رمان معروف «شب يك، شب دو» به ياد مي‌آورند. در «منكار» كه ساختنامه‌اي براي فيلمنامه كوتاه است، مي‌خوانيد: «آدم يك: هر چي‌ئم گفته باشي مزخرف گفته‌اي. آدم دو: گفتم... تو رو نگفتم كه... شايدم همين خود تو رو گفته باشم... گفتم يه عمر چندك زده سر چاه نبوغش (چشم مي‌دراند) نبوغ زير صفر البته! داره زور مي‌زنه كه شاهكار خلق!! كنه و نمي‌تونه بكنه. خلق نمي‌شه درنمي‌آد شاهكار! نه جااااانم! منكارررررر... حضرتِ آآآآآ....قاااااا... منكار! نه شاهكار!» «خرده نسيان» در 160 صفحه و به قيمت 26هزار تومان به بازار كتاب آمده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون