• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4472 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳ مهر

اول مهر 98؛ روز بد علامه

اول مهر هميشه براي دانش‌آموزان روز خاصي است اما احتمالا هر آنكه اول مهرهاي دانشگاه‌ها را هم تجربه كرده باشد، تاييد مي‌كند كه شور و هيجان اول مهر دانشجويي هيچ كم از اول مهر دانش‌آموزي نيست و شايد حتي روزهاي درس و كتاب در دوران جواني، شيرين‌تر از روزهاي كتاب مشق و مدرسه دوران كودكي باشد. وقتي دانشجوياني كه پس از 3 ماه دوري از يكديگر دوباره گردهم مي‌آيند تا در اين روزهاي تكرار نشدني دوران دانشجويي، بگويند و بخندند، حرف بزنند و بحث كنند، با يكديگر مخالفت كنند و عليه هم موضع بگيرند اما همچنان رفيق بمانند آن هم رفقايي كم‌نظير در رفاقت‌هايي پربها.اين قصه شيرين اما امسال لااقل در همه دانشگاه‌ها به‌‌خصوص دانشگاه علامه طباطبايي تهران تكرار نشد و سرخي پاييزكه قرار بود حكايت‌گر رفاقت دانشجويا ن باشد، به ‌دليل تنگ‌نظري جناحي طيفي از اين بچه‌دانشگاهي‌ها به سياهي گراييد و خبرش شد خبر داغ فضاي مجازي و رسانه‌هاي جريان اصلي. ديروز به‌ نقل از يك پايگاه خبري نوشتيم، جمعي ازجمله چند عضو بسيج دانشجويي به غرفه تشكل انجمن اسلامي آزادانديش دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي حمله كردند. اتفاقا همان ديروز، در خبري ديگر، اين‌ بار به نقل از ايسنا از قول وكيل مدافع «فرشته طوسي» فعال دانشجويي و فارغ‌التحصيل همين دانشگاه علامه طباطبايي از محكوميت موكلش به ۱۸ ماه حبس تعزيري از سوي دادگاه تجديدنظر خبر داديم. خبرهايي كه باعث شد به‌ سراغ يكي از دانشجويان فعال اين دانشگاه رفته و از جزييات ماجرا سوال كنيم.

حسام امين‌محلاتي، سخنگوي تشكل‌هاي درخواست‌دهنده اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي متحد در شرح اين ماجرا به «اعتماد» گفته است: «سال تحصيلي امسال با تعرض و حمله به ساحت دانشگاه آغاز شده است. طبق خبرهايي كه از دوستان‌مان در انجمن‌هاي سراسر كشور دريافت كرده‌ايم تاكنون در 2 دانشگاه به ستاد استقبال از ورودي‌ها حمله شده است.

اين حملات توسط برخي اعضاي بسيج دانشجويي صورت گرفته و در مواردي هم گفته شده كه توسط نهادهاي خارج از دانشگاه نيز پشتيباني شده است.» اين فعال دانشجويي مي‌گويد:«اين حملات شامل اعمال فشار نيروهاي بسيج بر اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه لرستان و همچنين‌ تهديد مجموعه معاونت فرهنگي اين دانشگاه بوده است.»محلاتي در تشريح درگيري اول مهر دانشگاه علامه نيز مي‌گويد:«جاي بسي تاسف و نگراني است كه در سال ۹۸ برخوردهايي با دانشجويان صورت مي‌گيرد كه يادآور برخوردهاي كوي دانشگاه در سال ۷۸ است.

امسال نيز در دانشگاه علامه اتفاقي افتاد كه لفظي مگر «يورش» براي توصيفش مناسب نيست.» او گفته است:«نيروهاي بسيج كه به بهانه وجود عكسي از مهندس موسوي روي ميز معارفه انجمن اسلامي آزادانديش به محل ستاد استقبال اين انجمن حمله كرده بودند، اقدام به فحاشي و ضرب و شتم دانشجويان دختر و پسر در اين محل كرده‌اند. شگفتي آنجا كامل مي‌شود كه نيروهاي حراست دانشگاه تماما نظاره‌گر اين ماجرا بوده و عملي براي حفظ و حراست از دانشجويان در اين يورش انجام نداده‌اند.» او معتقد است:«پيامي كه دانشجويان سراسر كشور از اين حملات، ضرب و شتم‌ها و تمامي اتفاقات دريافت مي‌كنند بسيار نااميد‌كننده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون