• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4477 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۹ مهر

تقي كبيري درباره سرقت از خانه‌اش بيانيه صادر كرد

نماينده خوي در دايره شفافيت

ديگر اسمش بر سر زبان‌ها افتاده و ماجراي دزدي از خانه‌اش نقل و نُقل هر محفلي است. «سيدتقي كبيري»، همان نماينده‌اي است كه 2 روز پيش، خبر سرقت 250 هزار يورو و 400 ميليون پول نقد از منزلش، تيتر اغلب خبرگزاري‌ها و مطبوعات شد و همزمان علامت سوالي بزرگ براي مردم پيش آورد.

نماينده مردم خوي كه در دسته‌بندي‌هاي سياسي در زير سقف هرمي‌شكل بهارستان جزو طيف راست، يعني همان اصولگرايان به حساب مي‌آيد و نطق‌ها و تذكرهايش با همين رنگ و بو جلب‌توجه مي‌كرد، حالا در روزهاي اخير به مرد اصلي حاشيه‌هاي پارلمان تبديل شده است؛ حاشيه‌هايي كه هر لحظه با انتشار اخباري جديد، شعله‌ورتر شده است.

ماجرا از انتشار يك خبر در صفحه توييتر يك پايگاه خبري اقتصادي اصولگرا شروع شد؛ خبري كه تنها يك جمله بود و آن اينكه «از منزل يكي از نمايندگان مجلس 200 هزار دلار به همراه 400 ميليون تومان‌ سرقت شده است» هرچند همين يك جمله كافي بود براي آنكه جنجالي سربگيرد. تا اثبات صحت و سقم اين خبر و آنكه اين اموال از منزل كدام‌يك از نمايندگان پارلمان به سرقت رفته است، سيل تاييد و تكذيب‌ها چندين‌بار شامل حال اين خبر شد تا اينكه بالاخره پس از اظهارنظرهاي مختلف محمدجواد جمالي، سخنگوي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مُهر تاييد را بر صحت اين خبر زد و نادر قاضي‌پور و تعدادي ديگر از نمايندگان با قاطعيت از نماينده مال‌باخته نام بردند. حالا ديگر كسي شكي نداشت كه سوژه حواشي روزهاي اخير پارلمان كسي نبوده، جز «سيد تقي كبيري» نماينده اصولگراي خوي و چايپاره. البته به گفته برخي نمايندگان ازجمله نادر قاضي‌پور اموال به سرقت رفته، فقط به آنچه «نود اقتصادي» اعلام كرده بود، محدود نبوده و لااقل بنابر ادعاي نماينده اصولگراي اروميه، پاي مقادير قابل‌توجهي طلا هم در ميان بوده است.

 

گريزان از شفافيت

عكس‌هاي سيدتقي كبيري در روز آتش زدن برجام پشت تريبون مجلس بيش از بسياري از چهره‌هاي شاخص عضو جبهه پايداري خودنمايي مي‌كرد اما اين تنها موضوعي نبود كه با يك جست‌وجوي ساده مي‌توان به آن دست يافت، بلكه اظهارات او درباره بازار ارز و نقش دلالان ارزي از يك‌سو و ازسوي ديگر، صحبت‌هايش در وصف شفافيت‌ مالي و شفافيت آرا نيز ازجمله مسائل مهم درباره او بود. او در يكي از آخرين اظهارنظرهايش درباره طرح شفافيت آرايي كه ازسوي فراكسيون اميد مطرح شده بود، گفت: «در يك صورت مي‌توان به طرح‌هاي شفافيت اميدوار بود كه نمايندگان حداقل رأي‌گيري درمورد همين يك طرح را علني انجام دهند تا مشخص شود چه‌كسي موافق يا مخالف شفافيت است» هرچند كبيري كه خود را موافق شفافيت معرفي مي‌كرد، در ميان ميدان‌داران مخالفت با FATF‌ و پيوستن به كنوانسيون‌ CFT كه در راستاي شفافيت تراكنش‌هاي مالي و بانكي بود، حضور پررنگي داشت. شايد او هرگز تصور هم نمي‌كرد كه يك روز خودش را مشمول اين شفافيت بداند.

ديروز اما وقتي نشست علني مجلس به پايان رسيد، خبرنگاران هم كه منتظر بودند تا سوالات متعدد خودشان را از كبيري بپرسند، به دور او حلقه زدند. اينكه منبع و منشأ اين حجم از پول كجا بوده است و اساسا چرا به‌جاي آنكه اين حجم ارز به بانك سپرده شود، در منزل نگهداري مي‌شده است، از همان جنس پرسش‌هايي بود كه پاسخ به آنها مي‌توانست ميزان پايبندي نماينده را به شفافيتي كه از آن سخن مي‌گفت، اثبات كند اما او فقط آنها را به بيانيه‌اي ارجاع داد كه ازسوي دفترش صادر شده است و با رفتاري نامتعارف، جمع خبرنگاران را ترك كرد.

حال تقي كبيري نيز در بيانيه‌اش ليست اموال معرفي شده را كذب دانسته و گفته است كه اين دسيسه‌اي است ازسوي رقبا.

در بيانيه‌اي كه ازسوي دفتر نماينده خوي صادر شده آمده است: «احتراما به اطلاع مي‌رساند، خبر سرقت مبالغ قابل توجهي ارز و ريال از منزل يك نماينده مجلس كذب محض بوده و صرفا تعدادي اسناد و مدارك به همراه مقداري طلاجات شخصي و اندكي وجه نقد مورد سرقت قرار گرفته كه هيات رييسه محترم مجلس در جريان امر هستند و پرونده مربوطه نيز توسط پليس آگاهي تهران تحت پيگرد است.»

در بخش ديگري از اين اطلاعيه اشاره مي‌شود: «شايعه‌پراكني و تخريب شأن نمايندگي مردم و تضعيف جايگاه مجلس شوراي اسلامي و ايجاد فضاي بي‌اعتمادي نسبت به خدمتگزاران صديق انقلاب اسلامي توسط برخي افراد و بلندگوهاي احزاب مخالف شناسنامه‌دار، روشي منسوخ و داراي سابقه ديرينه بوده، از اين‌رو كليه خبرنگاران محترم، افراد صاحب قلم و فعالان حوزه رسانه را به تقواي الهي و اخلاق حرفه‌اي دعوت كرده و انتظار داريم ضمن تكذيب اين خبر، مطالب خود را با استناد به منابع موثق منتشر نمايند تا خداي نكرده موجبات وهن جايگاه مجلس و نمايندگان محترم مردم را فراهم نكنند. بديهي است، اهداف دروغ‌پردازان و منشأ اتهامات وارده و رفتار مجرمانه برخي افراد و رسانه‌هاي هتاك و خاطي كه مصداق عيني نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي است با جديت هرچه تمام مورد پيگرد قضايي قرار خواهد گرفت.»

كبيري تلاش كرد تا علاوه بر صدور بيانيه از طريق همان فضاي مجازي كه نام او و ماجراي سرقت از منزلش را بر سر زبان‌ها انداخت، آبي بر اين آتش بريزد، به همين منظور با انتشاره عكسي و با تيتر «ماجراي يك سرقت؛ يك سناريو شكست خورده» در صفحه اينستاگرامش، بار ديگر به توضيح آنچه در بيانيه‌اش گفته بود، پرداخت. البته اين‌بار براي اين متن خود چند هشتگ هم انتخاب كرد كه انتخاب آنها هم در نوع خود جالب‌توجه بود؛ چنان كه او در توضيحات خود از هشتگ «تعدادي اسناد و مدارك» و همينطور هشتگ «مقداري طلاجات شخصي» استفاده كرد.

به هر تفسير كبيري در اين توضيحات اينستاگرامي نوشته است: «عصر روز جمعه مورخه پنجم مهرماه، خانواده محترم نماينده مردم خوي و چايپاره هنگام بازگشت به منزل اجاره‌اي خويش، از آشفتگي و ريخت و پاش‌هاي لوازم خانه، متوجه سرقت از منزل شده و بلافاصله به پليس آگاهي اطلاع‌رساني كرده و در ادامه بررسي‌ها معلوم مي‌شود، #تعدادي_اسناد و مدارك به همراه #مقداري _طلاجات_شخصي به سرقت رفته است.» در ادامه اين مطلب آمده است: «هر روز شاهد چندين سرقت از منازل مختلف در تهران و ساير شهرهاي كشور هستيم و اين سرقت هم موضوع چندان پيچيده و مهمي نبود، اما زماني اهميت پيدا كرد كه برخي شايعات، به دروغ در فضاي مجازي منتشر و بدين‌ترتيب، شائبه هدفمند بودن اين سرقت بيشتر شد» و در ادامه اين موضوع مطرح مي‌شود كه: «هرچند بررسي رد پاي مخالفان سياسي نماينده خوي و چايپاره در اين سرقت دور از ذهن پليس نيست، اما نكات زير هم قابل تامل هستند. خبر اين سرقت، بلافاصله با دروغ‌هاي شاخدار، همچون «سرقت 400 ميليون تومان به همراه 250 هزار يورو پول نقد» با حجم انبوهي در رسانه‌هاي خبري منتشر شد و به دنبال آن، ذائقه برخي از ستون‌نويسان بي‌خبر از اصل موضوع هم به جوش آمده و به قلم‌فرسايي عليه نماينده محترم مردم روي آوردند! كه اميدواريم در تحقيقات بعدي معلوم شود، اين دروغ‌ها، از كجا نشات گرفته و ساخته و پرداخته چه كسي يا كساني بوده و با چه اهدافي منتشر شدند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون