• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4490 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۴ مهر

عملكرد تيم ملي واليبال در جام جهاني در گفت‌وگو با «بهنام محمودي»

فدراسيون برنامه درستي ندارد

علي ولي‌اللهي

 

 

مسابقات جام جهاني واليبال ديروز به پايان رسيد و تيم ملي واليبال كشورمان با شكست در آخرين ديدار مقابل لهستان به كار خودش پايان داد. ملي‌پوشان واليبال ايران در اين مسابقات با 4 برد و هفت شكست بالاتر از تيم‌هايي نظير كانادا و استراليا و پايين‌تر از تيم‌هايي همچون ژاپن، آرژانتين و روسيه و ايتاليا در رده هشتم قرار گرفت. تيم‌هاي برزيل، لهستان و امريكا نيز رده‌هاي اول تا سوم مسابقات را به دست آوردند. عملكرد تيم ملي واليبال و مديريت كولاكوويچ در اين مسابقات بسيار بحث‌برانگيز بود و اظهارنظرهاي مختلفي را برانگيخت. از كارشناسان واليبال تا گزارشگران تلويزيون در مورد وضعيت تيم ملي به اظهارنظر پرداختند. در اين ميان بهنام محمودي كاپيتان و ستاره سابق تيم ملي واليبال ايران معتقد است كه عملكرد ضعيف فدراسيون باعث نرسيدن ايران به جايگاه واقعي‌اش بوده و كارنامه كولاكوويچ نيز بايد در كميته فني مورد ارزيابي قرار گيرد.

 

جام جهاني واليبال با ايستادن ايران در جايگاه هشتم به پايان رسيد. عملكرد تيم ملي واليبال را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

در ابتدا خسته نباشيد مي‌گويم به بچه‌ها و كادر فني تيم ملي. در مجموع عملكرد تيم ايران بد نبود. البته من خودم به شخصه توقع داشتم جايگاه بهتري را به دست بياوريم. گمان مي‌كنم با برنامه‌ريزي دقيق‌تر و ايجاد شرايط بهتر تيم ملي مي‌توانست جايگاه پنجم يا ششم يا حتي جايگاهي بين چهار تيم نخست را به دست بياورد. متاسفانه فدراسيون واليبال برنامه درست و مديريت قابل قبولي در اين تورنمنت نداشت و اگر اين اتفاق مي‌افتاد مي‌توانستيم در اين تورنمنت كه يكي از معتبرترين تورنمنت‌هاي واليبال به حساب مي‌آيد، نتيجه بهتري بگيريم. شرط گرفتن نتيجه بهتر در اين مسابقات اين بود كه از نفرات تيم استفاده درستي مي‌شد. يعني به صورت فرسايشي از بازيكنان استفاده نمي‌كرديم. ما در طول تورنمنت و مسابقات قبلي هم از بازيكنان باتجربه و هم از بازيكنان جوان استفاده درستي نكرديم. به اعتقاد من بازيكنان تمام زحمت خودشان را كشيدند اما نتيجه آن چيزي كه مي‌خواستيم نشد. در ادامه اميدوارم با برنامه‌ريزي خوب به المپيك صعود كنيم.

سطح جام جهاني 2019 چگونه بود؟ آيا همه تيم‌ها با تمام قوا وارد مسابقات شده بودند؟

امسال به واسطه اينكه در سطح جهاني سال شلوغي در واليبال داشتيم، خيلي از تيم‌ها تورنمنت‌ها را براي خودشان اهم و مهم كرده بودند. بعضي تيم‌ها نفرات اصلي‌شان را به اين مسابقات آورده بودند و برخي ديگر بازيكنان شاخص‌شان را در ليگ جهاني كه چند وقت پيش برگزار شده بود به بازي گرفتند. امسال علاوه بر جام جهاني و ليگ ملت‌ها، جام ملت‌هاي آسيا و جام ملت‌هاي اروپا را هم داشتيم كه تيم‌ها نفرات‌شان را در اين مسابقات تقسيم كرده بودند. ما هم بايد همين كار را مي‌كرديم. ولي استفاده از همه نفرات اصلي در مسابقات قبلي باعث فرسوده شدن بازيكنان و بروز آسيب‌‌ديدگي براي ملي‌پوشان شد.

منتقدين به عملكرد آقاي كولاكوويچ به عنوان سرمربي تيم ميل نقدهاي زيادي وارد كردند.

آقاي كولاكوويچ بايد در كميته فني حاضر شوند و عملكرد ايشان آنجا بررسي و آناليز شود. چون من خودم كانديداي فدراسيون هستم الان نمي‌توانم وارد مسائل فني جزيي شوم. ان‌شاء‌‌الله بعد از مشخص شدن كانديداها و انتخابات آن وقت مي‌توانم اظهارنظر كنم.

آنچه در جام جهاني خيلي به چشم آمد، شكست‌هاي سنگين ملي‌پوشان در دو ست بازي مقابل تيم‌هاي امريكا و ژاپن با اختلاف زياد بود كه در چند سال گذشته نمونه‌اش را نداشتيم.

اين به خاطر حضور بازيكنان جوان در تركيب تيم ملي بود. بازيكنان جوان در برخي بازي‌ها عملكرد بسيار خوبي داشتند. منتها متاسفانه ما در همين تورنمنت از بازيكنان جوان هم به صورت فرسايشي استفاده كرديم و اين باعث شد ملي‌پوشان عملكرد مناسبي در همه برهه‌ها نداشته باشند.

از بازيكنان جواني كه به كار گرفته شدند، كدام‌يك عملكرد بهتري داشتند؟

نمي‌خواهم نام ببرم البته ولي مثلا آقاي مجرد عملكرد خوبي داشتند. در واقع همه بازيكنان جوان تيم خوب كار كردند. به اعتقاد من اين بچه‌ها شايستگي خودشان را نشان دادند گرچه باز هم تكرار مي‌كنم نحوه استفاده از اين بازيكنان بايد بهتر مي‌بود.

در آينده نه‌چندان دور ما مسابقات انتخابي المپيك را پيش رو داريم.

در آن مسابقات اگر تدارك مناسب ديده باشيم و برنامه‌ريزي درستي كرده باشيم بدون شك به مشكل برنخواهيم خورد. با توجه به اينكه ژاپن هم حضور ندارد چون خودش به عنوان ميزبان در مسابقات المپيك حاضر است، اگر اتفاق خاصي نيفتد شرايط براي صعود مهياست.

از تيم‌هاي حاضر در جام جهاني كدام يك نظر شما را جلب كرد؟

من تيم لهستان را تيم قدرتمندي ديدم. برزيل كه البته قهرمان شد هم جزو تيم‌هاي خوب اين مسابقات بود. برزيلي‌ها با دورانديشي و برنامه مشخص هميشه جزو بهترين تيم‌هاي جهان هستند. آنها نشان دادند چقدر تيم پخته و باتجربه‌اي هستند. در كنار برزيل و لهستان مي‌توان به امريكا و ژاپن كه بسيار جنگنده ظاهر شد نيز اشاره كنم. برخي ديگر از تيم‌ها نيز به واسطه جوان‌گرايي شرايط متفاوتي را تجربه كردند.

بازيكنان جوان ايران مقابل برزيل خوب كار كردند و اگر بدشانس نبودند حتي مي‌توانستند لااقل دو ست از حريفي كه در نهايت قهرمان شد بگيرند.

بالاخره ورزش همين است. نمي‌توان اسم اين اتفاقات را بدشانسي گذاشت. حتي اگر بدشانسي هم باشد ما بايد با درس گرفتن از اتفاقات جلوي بدشانسي را بگيريم. هم مربيان و هم بازيكنان بايد حواس‌شان باشد كه ديگر چنين مسائلي اتفاق نيفتد.

نظر شما در مورد كارشناسي گزارشگران تلويزيون چيست؟

من فقط مي‌توانم بگويم كه گزارشگر نبايد كارشناسي كند. وظيفه گزارشگر، گزارش بازي است و آن كارشناسي كه به برنامه دعوت مي‌شود بايد در مورد مسائل فني اظهارنظر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون